Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt svartvitt material: Rollei R³ monochrome film

Produkter
(logga in för att koppla)
Mycket intressant. Har för mig jag läste en blänkare om det här i våras men den kanske inte har kommit i produktion förrän nu. Tyvärr är den inte gratis, den kostar €5-6/st på Fotoimpex.de. Tycker också Rollei Pan 25 verkar rätt intressant, undrar hur den är jämfört med APX och Efke R25?

Hur många rullar måste man köpa för att få de snygga trälådorna?
 
Emil-G skrev:
Mycket intressant. Har för mig jag läste en blänkare om det här i våras men den kanske inte har kommit i produktion förrän nu. Tyvärr är den inte gratis, den kostar €5-6/st på Fotoimpex.de. Tycker också Rollei Pan 25 verkar rätt intressant, undrar hur den är jämfört med APX och Efke R25?

Hur många rullar måste man köpa för att få de snygga trälådorna?
Emil, om vi delar på kostnaden så kan du få lådan och jag tar innehållet. ;-)
 
Emil-G skrev:
Hur många rullar måste man köpa för att få de snygga trälådorna?
Om man kollar i prislistorna (som man hittar länkar till om man snokar runt lite på Rolleis infosidor), så är det förmodligen 61 rullar 135-36 (367,96 Euro) eller 66 rullar 120 (375,14 Euro).

Över femti spänn per rulle -- det måste vara en svinbra film för att motivera köp.

Men trälådan är läcker ...

-- MW
 
matnyttige skrev:
Emil, om vi delar på kostnaden så kan du få lådan och jag tar innehållet. ;-)
Super! Att jag inte tänkte på det! =)

Magnus W skrev:
Om man kollar i prislistorna (som man hittar länkar till om man snokar runt lite på Rolleis infosidor), så är det förmodligen 61 rullar 135-36 (367,96 Euro) eller 66 rullar 120 (375,14 Euro).
Fast på APUG så pratas det om tolvpack!? Well, jag undrar om den kommer att dyka upp i Sverige...
 
Det var ett litet test i Aprilnumret av B&W photography, jag kan scanna och skicka över om det är nån som är intresserad.
 
Magnus W skrev:
Om man kollar i prislistorna (som man hittar länkar till om man snokar runt lite på Rolleis infosidor), så är det förmodligen 61 rullar 135-36 (367,96 Euro) eller 66 rullar 120 (375,14 Euro).

Över femti spänn per rulle -- det måste vara en svinbra film för att motivera köp.

Men trälådan är läcker ...

-- MW

Om man läser pressreleasen som någon lagt på APUG står det såhär: "Ein besonderes Highlight wird Rollei mit der neuen wiederverwendbaren Holz-Verpackung für 10 Stck. KB-Filme bzw. 12 Rollfilme setzen."

Min högstadietyska översätter det ungefär såhär: "En särskild ljuspunkt blir Rollei med den nya återanvändbara träförpackningen som rymmer 10st småbildsfilmer eller 12 120-rullar"
 
Bengtsve skrev:
... översätter det ungefär såhär: "En särskild ljuspunkt blir Rollei med den nya återanvändbara träförpackningen som rymmer 10st småbildsfilmer eller 12 120-rullar"
Åkej. Min gissning på 61/66 rullar grundade sig på bilden där jag tycker att lådorna är väl stora för att bara innehålla 10/12 rullar, och prislistan som säger "incl. Rollei Box" för 61/66 packen. Men om det räcker med 12 rullar så kanske man skulle beställa, lådan är ju väldigt fräck.

-- MW
 
ROVO i Holland har alla Rolleifilmerna, och skickar gärna internationellt. Priser och liknande hittar man om man kollar på webbsidan http://www.fotohuisrovo.nl/
gå in på "Nederlands" / "Assortiment" / "Rollei/Maco".

34.80 Euro för tolv/tio rullar Retro 100; inklusive fräck trälåda.
49.20 för Rollei R3 12/10 rullar. Frakt tillkommer.

-- MW
 
Magnus W skrev:
ROVO i Holland har alla Rolleifilmerna, och skickar gärna internationellt. Priser och liknande hittar man om man kollar på webbsidan http://www.fotohuisrovo.nl/
gå in på "Nederlands" / "Assortiment" / "Rollei/Maco".

34.80 Euro för tolv/tio rullar Retro 100; inklusive fräck trälåda.
49.20 för Rollei R3 12/10 rullar. Frakt tillkommer.

-- MW

Om någon i Stockholmsområdet tänker beställa är jag gärna med och delar på frakten, måste absolut ha en låda 120-film... passar min gamla Rolliflex och Hasselbladaren utmärkt.
 
Absolut vore det kul att testa filmen.

Var i kontakt med Aifo om att få hem lite, men det lät svårt pga beställningsvolymer.

Ni som går i beställningstankar. Vad tror ni om kemin?
 
Kolla de lite i databladet, saxat därifrån:

"Finest grain and optimum tonal rendering
ROLLEI R3 LOW SPEED
----------------------------------------------------
Highest film speed, optimum sharpness
ROLLEI R3 HIGH SPEED
---------------------------------------------------
Standard for good image quality Any commercial fine-grain and normal speed compensating develope"
-------------------------------------------------

"Due to the unique structure of ROLLEI R3, the developer has a strong effect on film speed, grain and acutance. Proper selection of developer and development time allows control of effective film speed over a previously unknown wide range. ROLLEI R3 is particularly well-suited for low-light photography. With proper processing, the effective speed of the material can be pushed up to ISO 6400/39° and more. This will inevitably result in coarser grain."

Vet inte hur mycket man ska lita på det, dom vill ju självklart sälja sin egna framkallare.
Men detta verkar ju vara en speciell film, så det stämmer kanske.
 
Johan Okker skrev:
Ni som går i beställningstankar. Vad tror ni om kemin?
Jag är väl egentligen mest inne på att hitta en ersättare till APX100, eftersom de onda Agfa-människorna har lagt ner all tillverkning av mellanformatsfilm. Det påstås att Rollei Retro100 i princip är Agfapan100, dvs. föregångaren till APX100. Svaret på din fråga är alltså för min del helt enkelt Rodinal.

-- MW
 
Magnus W skrev:
Jag är väl egentligen mest inne på att hitta en ersättare till APX100, eftersom de onda Agfa-människorna har lagt ner all tillverkning av mellanformatsfilm. Det påstås att Rollei Retro100 i princip är Agfapan100, dvs. föregångaren till APX100. Svaret på din fråga är alltså för min del helt enkelt Rodinal.

-- MW

Provat Fp4+?
Riktigt härlig film alltså, själv exponerar jag efter 100 och soppar i D76 1+1 i 11min. Är väldigt nöjd.

/Henri
 
Jag har provat FP4 ett par gånger, men det är något med kornstrukturen som jag inte riktigt gillar. Men jag är ju inte sämre än att jag kommer att prova en gång till. Efke100 och Fuji Acros står också på tur för testning.

Men Agfa är ondskefulla som bara huxflux läggen ner 120-filmen.

Stygga, hör ni det? Stygga, stygga Agfa ...

-- MW
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.