Annons

Nytt stativ till fågelfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

evoke

Medlem
Jag har precis köpt ett nytt telezoom 70-300mm. Upptäckte att mitt gamla stativ för 300 kr inte är något vidare stabilt när jag skall plåta fåglar. Dessutom är 3-vägs huvud inte tillräckligt flexibelt. Tänkte köpa ett nytt, skall jag välja ett sådant med kulledshuvud då eller? tänkte mig något i prisklassen 500-1000 kr
är detta ett alternativ?
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=98635&sid=1002566&SpaceCode=SectionRow1Center

Eller är det kanske för lätt?
 
Svårt att ge ett enkelt svar på din fråga, för det beror på hur tung din utrustning är, under vilka förhållanden du kommer att fota och vilka krav du har.

Generellt sett kan man säga att du får vad du betalar för, och att ju tyngre stativ desto stabilare. Extra tyngd kan du visserligen få om du hänger någonting i stativets mittpelare.

En sak du bör tänka på är att ju fler led stativets ben har, desto mindre stabilitet. Stativet du funderar på har fem leder vilket är mycket, och jag skulle tro att det kan bli väl rangligt med en telezoom ute i blåsten. Därför skulle jag rekommendera dig att titta vidare efter ett stativ med tre leder. Se dessutom till att kolla att kulled ingår i priset, för på de dyrare/bättre stativen gör det vanligtvis inte det utan man måste köpa till. Det blir ju i så fall en extra utgift för dig.

Lycka till med ditt köp!
 
Jag har det stativet du refererar till. Anledningen till jag köpte det var kompaktheten. Jag använder det till lätta kikare och lätt videokamera samt kompakt. Det fungerar inte till systemkamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.