Annons

Nytt stativ till Canon 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

mirandawbs

Medlem
Hej

Mitt gamla stativ har gått sönder och jag är på jakt efter ett nytt... en hel vetenskap eftersom de kommer i olika delar. Kulhuvud verkar ju praktiskt, tre ben och klara av Canon 40D med batterigrepp och ev blixt. Det ska användas vid gruppfotografering, porträtt och vid sportfotografering.
Någon som har någon erfarenhet?
Tack på förhand.
MVH/Christina Svensson
 
Hej Christina,

Köpte detta set Manfrotto 055 XPRO B + Manfrotto 488RC2 Midi ball kulled fr Cyberphoto för ca 2000kr, den bär upp en 40D + batterigrepp + 430 blixt och 20mm glugg utan problem.

Har även en 70-200mm 2,8 glugg, men där måste du fästa kulleden i gluggens fäste. Jag har löst det en extra platta för hundringen, allt för att slippa skruva av plattan från kameran varje gång jag vill använda 70-200:an.

Till sportfotografering lämpar sig nog ett enbensstativ bättre, men det vet nog andra bättre än jag...


Vänligen
Conny





Hej

Mitt gamla stativ har gått sönder och jag är på jakt efter ett nytt... en hel vetenskap eftersom de kommer i olika delar. Kulhuvud verkar ju praktiskt, tre ben och klara av Canon 40D med batterigrepp och ev blixt. Det ska användas vid gruppfotografering, porträtt och vid sportfotografering.
Någon som har någon erfarenhet?
Tack på förhand.
MVH/Christina Svensson
 
Hej Christina,

Köpte detta set Manfrotto 055 XPRO B + Manfrotto 488RC2 Midi ball kulled fr Cyberphoto för ca 2000kr, den bär upp en 40D + batterigrepp + 430 blixt och 20mm glugg utan problem.

Har även en 70-200mm 2,8 glugg, men där måste du fästa kulleden i gluggens fäste. Jag har löst det en extra platta för hundringen, allt för att slippa skruva av plattan från kameran varje gång jag vill använda 70-200:an.

Till sportfotografering lämpar sig nog ett enbensstativ bättre, men det vet nog andra bättre än jag...


Vänligen
Conny

Tack snälla för tipset.
MVH/Christina
 
055 XPROB är ett mycket bra förslag.

Om man inte vill ha ett så tungt (om det nu verkligen är så tungt med 2.4kg) så finns det kolfiberstativ för dubbla priset och uppåt. Själv så tror jag att jag kommer bära mitt stativ ganska mycket så jag kommer nog satsa på ett kolfiber, för att jag är lat och vill ha det lättaste möjliga ;)
Men 055 är nog ett väldigt bra stativ generellt, tål mycket.
 
055 XPROB är ett mycket bra förslag.

Om man inte vill ha ett så tungt (om det nu verkligen är så tungt med 2.4kg) så finns det kolfiberstativ för dubbla priset och uppåt. Själv så tror jag att jag kommer bära mitt stativ ganska mycket så jag kommer nog satsa på ett kolfiber, för att jag är lat och vill ha det lättaste möjliga ;)
Men 055 är nog ett väldigt bra stativ generellt, tål mycket.

Tack!
//Christina
 
Jag instämmer, har precis skaffat både ett Manfrotto 055 XPRO B och en Manfrotto 488RC2 (fast till en 30D...) och känner mig helnöjd med dem det lilla jag hunnit använda dem.

För mig betydde vikten mindre och stabiliteten mer, eller kanske snarare att det är bra att det inte var för lätt, men annars finns ju lillebröderna 190 XPRO B och 486RC2 som verkar hyggliga men både kostar och väger lite mindre.
 
Fungerar kombinationen 055 och 488 bra med den lösningen? Även med BG och blixt?

Hmm, jag hade nog velat ha ett lite tyngre/stabilare stativ med 70-200:an men för 2000kr är det ok. Sen att köra blixt på en 70-200mm glugg ser jag som ganska meningslöst, men det är i min lilla värld.

Som alltid; man får det man betalar för...

/Conny
 
Velbon sherpa pro 635 med kula i magnesium för 3800:- på Cyberfoto. Fins kanske billigare nån annanstans. Ett lätt stabilt o bra stativ i kolfiber. Funkar helbra med eos 40 samt 70-200 2,8 med converter i alla lägen. Detta stativ med kula väger ju mindre än bara 055 stativet i alu....
 
055 XPROB är ett mycket bra förslag.

Om man inte vill ha ett så tungt (om det nu verkligen är så tungt med 2.4kg) så finns det kolfiberstativ för dubbla priset och uppåt. Själv så tror jag att jag kommer bära mitt stativ ganska mycket så jag kommer nog satsa på ett kolfiber, för att jag är lat och vill ha det lättaste möjliga ;)
Men 055 är nog ett väldigt bra stativ generellt, tål mycket.

Jag har ett 055 CXPRO3 som är kolfibervarianten av ovanstående. Tillsammans med den tidigare nämnda kulleden 488RC2 så blir det en rätt bra kombination. Det här är nog minimum tycker jag. Ett mindre stativ och kulled tror jag blir lite för svajigt (speciellt om man använder lite längre teleobjektiv).

Kolfiber är trevligt. Viktskillnaden mot aluminium är inte så enormt stor, men jag skulle tro att man uppskattar den om man ska bära länge.

Så småningom ska jag nog byta till en hydrostatisk kulled. Jag märker att jag ibland måste låsa lite "ovanför" det läge jag vill ha eftersom kamera/objektiv-kombinationen sackar lite efter låsning om jag har ett tungt teleobjektiv monterat.
 
Hmm, jag hade nog velat ha ett lite tyngre/stabilare stativ med 70-200:an men för 2000kr är det ok. Sen att köra blixt på en 70-200mm glugg ser jag som ganska meningslöst, men det är i min lilla värld.

Som alltid; man får det man betalar för...

/Conny

Går utmärkt med blixt på telezoom. Jag kör blixt på fast 300 då och då också. Mest en myt att tele och blixt inte är bra. Testa ett 300, 580 blixt med flash-extender och våga lämna ISO 100 vid blixtfotografering så kommer du att förvånas över hur långt du når...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.