Annons

Nytt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Asch

Ny medlem
Har mest läst här på forumet men går i köpetankar så tänkte att jag skulle skapa en tråd och se om man får lite input.

Jag är absolut ingen duktig fotograf utan är ganska mycket nybörjare men har funnit det väldigt kul med fotografi. Äger för tillfället en d5100 med kitobjektiv (18-55) och ett 35 1.8. Känner nu att jag ibland skulle vilja ha ett lite längre objektiv. Tror också att jag skulle vilja ha ett som passar FX ifall man någon gång vill uppgradera till FF, detta är dock antagligen ganska långt i framtiden men man vet ju aldrig.

För tillfället funderar jag över ett 85mm 1.8 eller ett 105mm 2.8 micro. Båda verkar vara bra objektiv och jag har inget emot fast brännvidd. Jag har egentligen inte fotat macro alls, bara testat så gott det går med de linser jag har, men jag tror att jag skulle kunna gilla det och tänker att det skulle kunna fungera lite som ett all-round objektiv också. Samtidigt är det väldigt mycket pengar då jag inte ens är säker på om jag gillar macro, men man måste ju också ha ett macro objektiv för att testa. 85mm 1.8 ger mig lite längre räckvidd, är inte allt för dyrt och verkar vara allmänt bra. Ett billigare zoom för dx är väl också ett alternativ, det positiva med det vore väl att man skulle få en uppfattning om vilka brännvidder man använder mest för att senare göra ett mer informerat inköp. Men det alternativet känns ganska tråkigt.

Finns för tillfället i USA och $1000 är absolut översta smärtgränsen, helst mindre.

Tankar?

Du menar att du får längre räckvidd med 85 än med det du har idag? För 105mm ger ju längre.

Jag har 105'an med jag gillar makro och har och har haft flera objektiv. 85 an är lite smidigare än 105an och har snabbare AF då makroobjektiv har en längre avståndsskala, det finns en omkopplare på objektivet så fotar man inte makro så kan man koppla bort det avståndet.

Så mycket beror på om du kommer att fota makro eller inte. För att testa makro så finns ju 40/2,8 som är otroligt billig och inte så dumt, kostar 2000:- nytt och går säkert att sälja begagnat för 1500:-, dvs ganska kul för lite pengar. Dock DX och kort brännvidd vilket gör svårare med insektsfotografering, med kortare arbetsavstånd. Du får ju både ett 40 + 85 för priset för en 105

Sedan så finns ju också sigmas 150/2,8 så kommer du ytterligare lite i brännvidd, har det med.

Finns 70-200/2,8 zoomar både begagnade i sigma och nikon.

Eller nikons 70-300vr

Jag menar så klart att 85mm ger mig längre räckvidd än vad jag har idag inte att det är längre än 105mm :)

Att 85mm är lättare och smidigare är en bra poäng. 70-200 som du föreslog antar jag är till och med större och klumpigare än 105mm? Du säger at AF är långsammare på 105mm, är det så att du stör dig på att den är långsam när du inte fotar makro?

Kombinationen 85mm + 40mm makro är ju inte heller helt dum, ska fundera över denna också.

Andra förslag välkomnas också om ni kommer på något.

70-200 är stora ja. 105'an är lite klumpig, eller ser iaf sådan ut, den är lite tjock om midjan om du förstår. Nä jag störs inte av långsam AF på de objekt som jag använder den till, fungerar ju bra till porträtt också.

Kom upp en 40/2,8 i köp o sälj just nu för 1400:-

En annan idé: 70-300 VR plus 60/2,8 micro!

Understödes! Enda är kanske att ett något längre macro kunde vara att föredra, typ Tokina 100/2,8 som är ett väldigt skarpt och välbyggt makro. Telezoomen är också väldigt bra, inte bara för sitt pris utan i övrigt också. Den är inte heller jättestor, och funkar mycket bra också på FX.

Oj, då faller nog Tokinan också bort, tror den har skruvdrift. Var inte tillräckligt uppmärksam på vilken kamera TS hade. Själv har jag inte det objektivet, men en arbetskompis med D800 har det, och det är faktiskt helt grymt pixel-skarpt också på den kameran.

Tack för alla svar!

Hmm så ni skulle alla föredra 70-300 över 85 1.8? Hittills har jag känt att jag bara saknat lite räckvidd och att jag därför kanske skulle testa med 85 (eller 105 för att också kunna testa macro) för att sedan gå vidare med ett tele zoom om jag känner att jag skulle behöva.

Att köpa både 60mm micro och 70-300 samtidigt blir nog tyvärr lite dyrt. Idén med 40mm micro begagnat som test var bra men är i USA för tillfället och i så fall får det nog vänta tills jag kommer hem.

Magkänslan säger mig att jag har minst chans att bli besviken med en liten chans att bli väldigt positivt överraskad av 85mm, störst chans att bli väldigt positivt överraskad men också med en liten chans att bli besviken av 105mm. Med 70-300 känns det som att jag kommer vara medelglad.

Ska nog tänka igenom lite till och gå och testa/känna på dem lite i affär innan jag bestämmer mig.

Hmm så ni skulle alla föredra 70-300 över 85 1.8?
Jag skulle göra det, men det beror inte på vilket av objektiven som är bäst, utan vad man ska använda det till. Jag fotar mycket när jag är ute och seglar på sommaren. Då kan det man vill fota ofta vara en bit bort och då behövs alla 300mm. Ljus finns det i överflöd så f/1.8 har jag ingen större glädje av.

Om du tycker bättre om att fota insekter, blommor och annat smått eller porträtt med mjuk bokeh så välj något av makroobjektiven i stället.

Passar de här objektiven till D50?

I dagarna är jag på väg att köpa en Nikon D50. Jag har kameran hemma, och har redan varit så het på gröten att jag har köpt objektiv till kameran, eftersom jag fick ett Sigma 18-50 kitobjektiv med kameran. Objektiven jag har beställt är normalen 50/1,8D och ett Nikon AF 18-200/3,5-5,6G DX VR II IF ED AF-S "New" (puh, vilket långt namn, men jag kopierade det från min orderhistorik hos Scandinavian Photo). Kommer de här objektiven att passa till den här kameran, eller är det några funktioner som inte finns med när man sätter dem på en så gammal kamera?

Tack, Stefan! Vitsen med de här gluggarna är att jag kan använda zoomen till det mesta jag fotograferar när ljuset räcker till, medan ljusstyrkan hos normalobjektivet gör att jag kan ta bilder i svagt ljus på fri hand utan blixt. Hittills har jag använt ett gammalt Pentax-system, och objektiven till det har brännvidderna 28 mm, 50 mm och 150 mm. De fungerar fortfarande utmärkt efter de nästan 33 år som har gått sedan jag köpte dem. Att jag slank in på Nikon var bara för att min systerson vill sälja sin D50, och jag har den redan hemma för att prova.

Tack, Stefan! Vitsen med de här gluggarna är att jag kan använda zoomen till det mesta jag fotograferar när ljuset räcker till, medan ljusstyrkan hos normalobjektivet gör att jag kan ta bilder i svagt ljus på fri hand utan blixt. Hittills har jag använt ett gammalt Pentax-system, och objektiven till det har brännvidderna 28 mm, 50 mm och 150 mm. De fungerar fortfarande utmärkt efter de nästan 33 år som har gått sedan jag köpte dem. Att jag slank in på Nikon var bara för att min systerson vill sälja sin D50, och jag har den redan hemma för att prova.

"Normalobjektivet" på 50 mm kommer dock inte att ge en bildvinkel som ett normalobjektiv, utan snarare bli ett lätt tele (motsvarande 75 mm på vanlig småbildsfilm) eftersom sensorn i D50 är APS-C.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar