Annons

Nytt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

crillel

Medlem
Hej,

Hobbyfotograf som jag är vill jag ha ett nytt objektiv (har idag det vanliga 18-55 till Canon EOS).

I en perfekt värld vill jag ha ett objektiv som jag kan använda till att "foto krokodiler på håll, fota eiffeltornet, foto konserter nära scenen" och gärna till en så liten peng som möjligt.

Jag vill alltså ha ett objektiv med bättre zoom och mer vidvinkel än det jag har idag.

Jag är rätt så novis när det gäller objektiv så alla tips och kommentarer mottages tacksamt.

Jag vill alltså ha ett objektiv med bättre zoom och mer vidvinkel än det jag har idag.
Det finns objektiv med större omfång och det finns objektiv med vidare vinkel. Men det finns inte i ett och samma objektiv.

edit: Det finns förvisso detta objektiv, men skillnaden i vidvinkel är inte stor:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=124091
Observera också att objektivet både är dyrt och ger dålig skärpa.

Världen är inte perfekt. Om du vill ha stort zoomomfång så förlorar du ljusstyrka och skärpa. Då f unkar det inte så bra på koncerten. Vill du ha bättre ljusstyrka. Så kostat det mycket pengar och vikt.
Alla zoomar är kompromisser mellan, kvalitet, ljusstyrka, zoomomfång och kostnad.
De flesta håller med att ett objektiv inte räcker, men ett ljusstarkt normalzoom och ett telezoom i den klass som budgeten tillåter är en rimlig kompromiss.
Två avgörande faktorer är hur mycket pengar du vill/kan satsa och hur mycket vikt du vill släpa på.

Hej,

Hobbyfotograf som jag är vill jag ha ett nytt objektiv (har idag det vanliga 18-55 till Canon EOS).

I en perfekt värld vill jag ha ett objektiv som jag kan använda till att "foto krokodiler på håll, fota eiffeltornet, foto konserter nära scenen" och gärna till en så liten peng som möjligt.

Jag är rätt så novis när det gäller objektiv så alla tips och kommentarer mottages tacksamt.

Hej, jag tycker att det låter som att du vill ha Canons EF-S 15-85. Det verkar vara ett riktigt användbart objektiv med perfekt brännviddsomfång och bra optiska egenskaper. Nackdelen är väl den variabla maximala bländaröppningen men man kan som sagt inte få allt.

Är du ute efter ännu mer omfång så hamnar du på nån av superzoomarna, t.ex. Canon EF-S 18-200, men då tappar du rejält i optisk kvalitet - de har väl egentligen bara omfånget som stark sida.

Ett sånt objektiv skulle nog alla vilja ha. Tyvärr finns det inte :(
Och om det fanns så skulle det kosta multum och väga som som en halv bil.

Mer realistiskt. Behåll 17-55, iaf om det är IS-varianten och köp en telezoom. Canons 55-250 IS är prisvärd. För att fota eifeltornet behöver man en vidvinkelobjektiv. De är inte jättebilliga. Billigast är nog Tamron 10-24. För konserten (och porträtt) är en 50/1,8 eller 85/1,8 att föredra.

Är du ute efter ett objektiv så finns ju 18-200, men det funkar inte så bra på konserten då det är för ljussvag och du vår använda fotzoomen (backa en bit) för att få med hela eifeltornet. Den optiska kvaliteten är inte heller den bästa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar