Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt objektiv till min Canon 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

JIBOTO

Ny medlem
Hej!

Jag är en glad amatör som plåtat mestadels motorsport (rally) men även lite ishockey på prov under några år.

Till detta har jag i 2 års tid använt ett Canon 28-135IS med större framgång än väntat. Alla har sagt åt mig att 70-200 2,8 är det enda som gäller i båda fallen.

Men i rally kan det vara minst lika kul att stå nära bilarna och med innervinkel, där är nästan 28 (x1.4) för lite.

Jag är lite sugen på att bredda mitt spektrum en aning och försöka ge mig på porträttbilder och kanske lite blommor och bin.

Skall jag satsa på ett fast objektiv typ 50 1,4USM eller 1,8 II eller ta ett 17-40? Mitt 28-135 är ett 3,5-5,6 om jag minns rätt och vill gärna ha ett som pallar trycket lite bättre i dåligt ljus!

En annan utveckling kan vara att försöka plåta djur, vad behövs för att komma nära ex. ekorrarna i stora stadsparken och få bra bilder?
Inga fantasipriser här, dvs. Canons fetinggluggar går bort (tyvärr).

Mvh,
Thorleif

Glad amatör här med med en 40d canon, har inte den fetaste skattkistan så det har blivit lite kompromisser och kanske i fel ända ibland.
dock skulle jag rekommendera som andra tydligen gjort för dig gällande 70-200/2.8 köpte själv ett tamron för dryga 6000 ett av de bästa köp jag gjort. används numer 90% av tiden. finns en uppsjö begagnade objektiv här på fotosidans marknad till hyffsade priser.

har själv svårt för fasta objektiv men kanske mer en vanesak och just beroende på avd man ska fota, har kompisar som gillar 50/1.8 skarpt och den kostar inte många kronor.

hakar nog på denna tråd så kanske man kan få lire rekommendationer själv.

Helt enig angående ett 70-200/2.8. Valde Canons utan IS och detta står för ungefär 80-90% av de bilder jag tar som sportfotograf nu under vinterhalvåret inne i diverse sporthallar med olika ljusförhållanden. De andra blir oftast med Canons 135/2.0 eller Canons 85/1.8.

Det ljusa halvåret med mycket fotboll utomhus blir det mycket för tillfället med Canons 400/5.6 där 70-200 får ta vid där det inte funkar så bra med 400:an

Hoppas detta blir till någon hjälp åt er.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto