Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt objektiv till D50...

Produkter
(logga in för att koppla)

tushi

Medlem
Hejsan!
Jag hade tänkt att införskaffa mig ett nytt objektiv,
Jag sitter nu på ett orginal Nikkor 14-55 (eller vad det är). Och skulle nu vilja ha ett med zoom, typ 200-300mm. Vilket objektiv borde jag titta närmare på, helst i prisklassen -+2000kr. Skulle nästan uppskatta om det ej var auto. fokus.

Sen förstår jag inte hur det kommer sig att zoom objektiv kan heta macro, då de är 2 objektiv som är till för helt olika saker...

En sista fråga, hur ser jag att ett objektiv passar på just D50?

Tack på förhand!
/Johan Selin

Ang. vilka objektiv som passar på D50 så kan man enkelt säga att alla objektiv med autofokus och F-bajonett passar.
Man kan montera manuella objektiv åxå, så länge de är nyare än 1977, men man får då inte någon ljusmätning.

Vad gäller detdär med makro så kallar många tillverkare sina objektiv för "macro" om de har förhållandevis bra närgräns. De ger alltså större avbildningsskala än de flesta andra objektiv av samma typ, kan man säga.
Makro har dock inget att göra med om objektivet är ett zoomobjektiv eller inte att göra. Det har enbart med avbildningsskalan att göra. Däremot är ju praktiskt taget alla makroobjektiv fasta. Det blir enklare att konstruera då och man får bättre optisk prestanda.
Det finns dock iaf en makrozoom från Nikon som ger väldigt nära 1:1 på längsta brännvidden.

Så till telezoomen...

Om du ska köpa nytt så bör du titta på Sigma 70-300/4-5.6 APO DG.

Begagnat kan du även kolla efter dessa:

Nikon AF 70-210/4-5.6(D)
Nikon AF 70-210/4
Nikon AF 80-200/4.5-5.6D
Nikon AF 75-300/4.5-5.6

De går att hitta från ca 1000kr och uppåt.

(Och jag tycker att du bör hålla dig till AF, så att du får ljusmåtning. Vill du fokusera manuellt så kan du ju göra det ändå, genom att växla till MF-läge.

Jag har Sigmas 70-300 som nämndes här ovanför, och jag är nöjd. Ett bra objektiv i förhållande till priset. JAg fotar en hel del speedway och annan motorsport och där funkar det bra.
Förutom detta så har jag det Nikon obbjektivet som följde med D50:n i kitet och ett Sigma 28-105 2,8-4. Anledningen till att jag köpte det var att jag upplevde ett störande "glapp" mellan kitobjektivets 18-55 och Sigmas 70-300.

Titta gärna in på min hemsida för att se bilderna. Tävlingen i Quad & supermotard från Ticksta Motorbana och Division 1 speedwayen 24/5 är tagna med 70-300 objektivet. Ingen bearbetning av bilderna förutonm en justering av upplösning och storlek är gjorda. Ja kamerans egna bearbetning till jpeg är ju gjord förstås.. ;)

www.phapp.de är adressen.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto