Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt objektiv till 1000D, eller ny kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

5.2 racing

Medlem
Hej hej, första inlägget här.

Är en hobbyfotograf med tillägget nybörjare.

Har en Canon 1000d med 18-55 utan IS idag och skall nu göra nåt åt det. Vill framför allt kunna ta bilder inomhus i sämre ljus. En släkting köpte en 60D med 18-135 IS och jag insåg att det var nåt sånt jag ville ha. Även en Speedlight 270 finns på att-köpa listan.
Men, nu har läst runt lite och fått uppfattningen att 15-85IS är ett bättre alternativ. Då är vi uppe i en större påse pengar och då kanske det är bättre att köpa ett nytt kit istället.

Har förmånen att kunna köpa utan moms.

Så, antingen ett 18-135 eller ett 15-85 till min befintliga 1000d, eller ett nytt kit typ Nikon 3100 m. 18-105 vr och sälja min kamera. Har väl även sneglat på 550D med 18-55IS.

Affären tar dessa priser;

18-135: 4500:-
15-85 : 7000:-
Nikon 3100 m 18-105VR: 6990:-
Canon 550D m 18-55IS : 7990:-

Vad säger ni? Filmfunktion är ju grynmt så det väger ju in, men pengar finns det inte obegränsat av.


/G
 
Tack för svar.

Jo förvisso, men jag vill ha en standard/normalzoom som är bra och är allround. Med bildstabilisator.
 
Kika på en Sigma 17-70/2,8-4,0 OS om du vil ha ett fint prisvärt objektiv!

Annars skulle jag säga att ett byte till D3100 skulle inte vara värt priset eftersom de är för lika i grunden. Däremot ett byte till 550D (Eller motsvarande av annat märke..) ger mycket mer för lite mer pengar. Ja, ett nytt kamerahus kommer nog att ge dig mer än ett "lite bättre" objektiv som det är frågan om här. Det är ju inga värstingobjektiv på något sätt du funderar på, rätt ljussvaga och måttliga brännvidder. Vänta dig inga enorma skillnader med dem.
 
15-85an hittar man ju för runt 6000:- idag, så där tycker jag du skall pruta i affären, eller köpa över nätet...

Jag har inte testat objektivet själv men cyberfotos recention säger "bra köp" så det verkar ju vara ett ganska vettigt val, + att du kan ju ta med dig det objectivet ända upp till 7D ifall du bestämmer dig för att byta hus...

vill du sedan ha mer zoom och inte har för stora krav kan man köpa 75-300DC för 1700:-
 
Tyvärr kan jag inte dra momsen själv utan är bunden till denna butik av vissa skäl.

15-85 verkar ju, som ovan skrev, vara ett bra köp, och kan ju följa med framåt i karriären. :)

Helmetrock: Det måste väl ändå bli skillnad om jag fotar med ett 15-85is jämfört med mitt 18-55 utan is? Oavsett vilket hus?
 
Skakoskärpan vid dåligt ljus är väl det värsta. Upplever att det är svårt att få levande bilder med min kamera idag, sen känner jag helt enkelt för att uppgradera lite.
 
Har funderat ett tag och jag tror jag slår till på en Eos 500D med 18-55is. Fick sålt min 1000d så jag behöver bara lägga 2-2500:- emellan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.