Annons

Nytt objektiv, främst till porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

crani

Ny medlem
Jag har tänkt att investera i ett lite ljusstarkare zoomobjektiv, har läst endel recensioner och skummat igenom nätet lite men det skulle inte skada med lite extra info innan det är dags att slanta upp.

Jag har vaskat fram två kandidater som jag tror på och jag skulle vilja höra om någon har erfarenhet av dem osv.

1. Canon Objektiv EF 70-200/2,8L USM
2. Sigma Objektiv AF 70-200/2,8 APO EX DG OS HSM

Vinnaren kommer att sitta på min 5d mk II och användas framförallt till porträtt, självklart är bildstabilisatorn hos Sigman ingen nackdel men om det är på bekostnad av bildkvalitét eller något annat kan vara intressant att veta.

MVH Andreas

Tack för svaren, det börjar väl luta lite åt en begagnad canon då, har inte lust att lägga dubbla pengarna på mk II. Ingen som har fått möjligheten att testa sigman? Den är väl relativt nyutkommen om jag har fattat det hela rätt?

Senast ändrad:
Själv föredrar jag ljusstarka korta telen som porträttobjektiv. 85mm f/1.8 och 100mm f/2 är kanongluggar för sina måttliga prislappar. Brukar dessutom finnas begagnade (ser att det finns här på Fotosidan och även inne på Rajala i Stockholm om du bor i närheten och vill prova).

Men ett Canon 70-200 är alltid ett bra val! Det är väldigt fina objektiv.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto