Annons

Nytt objektiv (50mm 1.2) eller nytt kamerahus (5D Mark IV)?

Produkter
(logga in för att koppla)

linn17

Medlem
Hej!

Står i valet och kvalet mellan att satsa på ett nytt objektiv (50mm 1.2) eller nytt kamerahus (5D Mark iv) då jag börjat få många uppdrag under 2018, främst bröllop och porträtt sam t ett bröllopsuppdrag där jag ska filma bröllopet.

Har kollat på 24mm 1.4 & 35mm 1.4 då min kamera har en APS-C sensor, med tanke på brännvidden men har hört så mycket bra om 50mm 1.2 så blir nog den..

Just nu har jag bara en 760D + 70-200 2.8 Sigma, mitt gamla 50 1.8 gick i två delar nyligen.

Jag kommer så småningom köpa nytt objektiv och kamerahus men vilket borde jag prioritera, för/nackdelar?

Vad är era spontana tankar?
 
Hej!

Står i valet och kvalet mellan att satsa på ett nytt objektiv (50mm 1.2) eller nytt kamerahus (5D Mark iv) då jag börjat få många uppdrag under 2018, främst bröllop och porträtt sam t ett bröllopsuppdrag där jag ska filma bröllopet.

Har kollat på 24mm 1.4 & 35mm 1.4 då min kamera har en APS-C sensor, med tanke på brännvidden men har hört så mycket bra om 50mm 1.2 så blir nog den..

Just nu har jag bara en 760D + 70-200 2.8 Sigma, mitt gamla 50 1.8 gick i två delar nyligen.

Jag kommer så småningom köpa nytt objektiv och kamerahus men vilket borde jag prioritera, för/nackdelar?

Vad är era spontana tankar?


Lite att fundera på :
https://shotkit.com/stark-photography/

//MW
 
Nu fotar jag inte bröllop, så jag kan inte säga ngt om just den aspekten, men däremot så kan jag tycka ngt om utrustningen i säg.

När det gäller objektiv så är ju 50mm f/1.2 uppskattat, inte för att det är fantastiskt skarpt, utan för den stora bländaröppningen och dess bokeh, så om det är sånt man är ute efter så är det ju bra. Å andra sidan så får man absolut mer för pengarna med Sigma 50mm f/1.4 Art, och sen finns ju Tamron 45mm f/1.8 med bildstabilisering.

Å andra sidan, ska du sen dessutom gå över till fullformat så kan, beroende på smak, maner etc 50mm på fullformat vara lite väl kort.

När det gäller kamerahus så kan nog även en 5D mk iii vara ett bra val. Det kombinerat med ett 85mm f/1.8 är jäkligt mycket porträttkamera för pengarna.

Men, i ärlighetens namn, skulle jag själv köpa ny kamera nu så skulle det bli nya Sony A7 iii, bra pris, utmärkt sensor, dubbla kortplatser, sensorstabilisering, elektronisk sökare, överlägsen som filmkamera etc.

Du verkar ju inte som somliga (t.ex jag) sitta med osunt mycket Canon-utrustning på halsen, så kanske kan det vara ett bra läge nu att fundera på vad som är rätt kamera för dig?
 
Jag skulle antaglien köpa ett lite billigare objektiv och en ny kamera också. Alltså ett 50 1.2 har ganska begränsade användiningsområde på f/1.2. Det är en plåga att få bra fokus och du lär knapps fota större delen av ett bröllop med f/1.2

Ett Sigma Art objektiv för ~6000kr plus ett begagnat Canon 5D mark iii hus tycker jag låter vettigare då du skulle behöva både en snabb prime för porträtt och ett fullformats hus. Sigmas 35 1.4 art skulle nog passa bra eftersom du har ett tele redan vilket då gör att det kanske är skönt med ett objektiv med lite mer vidvinkel.

Håller även med ovan att ett A7 mark iii hus skulle vara toppen om man är villig att byta. Perfekta specs för bröllop och porträtt foto i princip. Enda nackdelen jag ser att om du stannar med Canon kan du ha kvar ditt gamla kamerahus som en backup kamera. (Visserligen ett Sony a6000 går att hitta billigt begagnat så man kan ha det som backup för sony på budget)
 
Säger usch, inte 50/1.2L till bröllop. Till drömska porträtt, absolut!
Det objektivet är inte så skarp, den har heller inte den snabbaste AF.
Sigma 50/1.4 är både skarpare och snabbare. Canon har dessutom bättre alternativ enligt mig för bröllop. Men till porträttdellen där man oftast har mer tid på sig hade jag nog älskat den! Men vill inte konka på eller äga 2 olika 50mm.
 
mitt gamla 50 1.8 gick i två delar nyligen.
Det har mitt också gjort, men det gick att peta ihop det igen. Det var nog ungefär 25 år sen och det har fungerat bra sen dess. Ta en titt på det och se om det finns en chans att få ihop det.

Annars håller jag med om de i den här tråden som föreslår Sigma 50mm f/1.4 ART istället för Canon 50mm f/1.2L USM. Canonobjektivet är tydligen lite svåranvänt eftersom det lider av "focus shift", dvs fokus ändras när man bländar ner. Hur mycket det spelar roll beror på hur man fotograferar, men om man funderar på att köpa EF 50mm f/1.2L USM så bör man nog läsa på ordentligt om saken först så att man inte riskerar att bli besviken.

Jag tycker att den enda anledningen att köpa ett objektiv med ljusstyrka f/1.2 är att man i stort sett alltid kommer att använda det på bländare f/1.2. Om man bländar ner till f/4-f/8 så får man i huvudsak lika bra resultat med EF 50mm f/1.8 II (eller det modernare EF 50mm f/1.8 STM) till en rejält lägre kostnad.
 
Även Sigma Art lider av focus shift, så man får lära sig hantera det.

När det gäller Canons EF 50 f/1.8 så är det visserligen fantastiskt för pengarna, men det har en lite nervös bokeh, oftast lite för soft vidöpppet, inte super kantskärpa, viss distorsion, kromatisl abberation etc.

Men visst, det är enastående för pengarna.
 
En till kamera alla dagar i veckan. Men hur resonerar du budgetmässigt? Det skiljer ju sisådär 20.000 mellan ett 50/1.2 och 5D4...

Nåja, inget jag har att göra med iofs :)

Sedan behöver du något hyffsat vidvinkligt. Inget extremt är nödvändigt men åtminstone 24mm
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.