ANNONS
Annons

Nytt minneskort från Sandisk: Compact Flash Extreme III 32 GB

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodorian

Aktiv medlem
I all tysthet har Sandisk tydligen utökat minneskapaciteten för Compact Flash Extreme III. Kommer det snart ett Extreme IV på 16 GB?

Frågan är vad vitsen är med ett stort kort på 32 GB när det blir billigare med två kort på 16 GB samt att de senare troligtvis är något snabbare vid praktisk användning. Men priset på det nya 32-GB-kortet kan ju gå ner med tiden.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=328491

Jahaja. Det kanske finns dom som tycker att dom behöver det. Ryms väl c:a 1000 raw + jpeg från en Canon 1Ds MkIII
Kanske bra i filmkameror eller?
Själv har jag problem med att fylla ett 4GB-kort i en 40D

Rob har inte testat dessa ännu, men i kortläsartestet (där har han tydligen haft tid att testa) så får de en överföringshastighet som ligger 5MB/s över Ducati-korten från Sandisk) med sandisks Extreme IV FW800-läsare). Sen är det naturligtvis en annan sak att skriva till dem. Men om läsningen går så snabbt så tvivlar jag på att de är mycket långsammare i skrivning.

Jag har ett 16GB 266x Transcend som är lika snabbt som mina Extreme III, därför tror jag att de håller jämna steg med Sandisk.

Jeppe skrev:
Rob har inte testat dessa ännu, men i kortläsartestet (där har han tydligen haft tid att testa) så får de en överföringshastighet som ligger 5MB/s över Ducati-korten från Sandisk) med sandisks Extreme IV FW800-läsare). Sen är det naturligtvis en annan sak att skriva till dem. Men om läsningen går så snabbt så tvivlar jag på att de är mycket långsammare i skrivning.

Sådana slutsatser verkar vanskliga att dra:

Sandisk Extreme III 16 GB klarar 22 MB/s i läsning i D3:an och 29 MB/s i överföring till datorn med Sandisks firewire-läsare. Som ett jämförande exempel klarar Kingston Ultimate 266x 2 GB bara 14 MB/s i läsning i kameran men hela 44 MB/s i överföring till datorn.

Jag har flera stycken 32GB Transcend kort som jag använt i några månader nu. Inte like snabba som de allra snabbaste korten men hyfsad snabbhet i förhållande till det mycket låga priset. Transcend 32GB 133x UDMA kort är det. 120 dollar kan man få det för i USA.

Transcend 300x UDMA kortet finns inte i större storlek än 16GB. Men det är minst lika snabbt som Sandisk IV eller Ducati korten

har själv inte behov av dessa kort, inte i kameran iallafall.
men snart slipper vi ju kraschande hårddiskar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar