Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt Makroobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

mac60

Aktiv medlem
Hej
Behöver lite råd till en Canon 5d mark III kommer ev. att byta till 5dsr snart
Har ett Sigma 105mm F2.8 makro som jag varit jätte nöjd med ( gamla modellen )
Men efter lite fotande i trädgården i snö så slog kameran emot dörren in och allt flög ner på stenplattorna
En del av objektivet satt kvar på kameran andra delen låg ca 1/2 meter därifrån :) :)
Kameran i sig verkar till att klarat sig bra, tog fortfarande bra bilder ( med annat objektiv så klart ) och jag väntar på att det skall komma hem igen från Canon i Göteborg
Mitt problem är att jag behöver ett makroobjektiv
Fotar mycket växter och smådjur, Har räkor i akvariet som blir bra på bild
Skall jag ta ett liknande igen fast nya modellen eller skall jag ta ett 150-180 mm istället
Kan ju stå lite längre ifrån men vet att det kan ju bli "svajigare" att fota med ett längre
Eller ett 90mm ( Tamron fick väl bra kritik ? )

Sedan är det ju roligt att diskutera med försäkringsbolaget :)
Om kameran hade gått åt skogen skulle jag få ca 8000:- objektivet pratade dom om ca 600
När jag då föreslår att dom skaffar begagnade ( i samma skick ) saker till mig istället för pengar
så får jag reda på att det går inte för man kan inte köpa begagnat till det priset :) :) :)

Men tips och råd ang. objektivet är välkommet
 
Makro optik .

Mitt råd. Sigma -105-2,8 makro nya modellen . Har den själv och är mer en nöjd . Rejält bygd med superskärpa . Superb bildstabilisering . Köp detta och bli mer en nöjd . Ha det bra och lycka till med ditt val . Hälsningar Krillan 54 .
 
Mitt råd. Sigma -105-2,8 makro nya modellen . Har den själv och är mer en nöjd . Rejält bygd med superskärpa . Superb bildstabilisering . Köp detta och bli mer en nöjd . Ha det bra och lycka till med ditt val . Hälsningar Krillan 54 .

Tack Krister för svar
Vet att detta är ett underbart objektiv och jag är väl på gång att ta ett likadant igen ( fast nya modellen ) men är lite fundersam på ett 150-180mm istället. Fasta såklart
Skulle ju kunna ta bilder från lite längre håll men är tveksam om objektivet går att hålla stilla ( om jag klarar det alltså ) på en 5DSR ( slippa skakningar )

Uppfattningen jag fått annars om detta objektivet är ju att det kan tom. vara bättre än Canons eget

Ingen annan som har förslag eller erfarenhet av andra makro objektiv som ni vill dela med er av??
 
Fotograferar du sådant som fjärilar eller trollsländor är nog 180 att föredra framför 105. Mindre risk att skrämma bort dem om man kan hålla lite avstånd. Brukar själv använda 105+2x telekonverter för sådant och det går att hålla stilla med lite övning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.