Annons

Nytt Macro obejektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

soulz

Medlem
Hej!

Jag är sugen och köpa ett macro objektiv, äger för stunden ett orginal obejktiv 18-135 så har ingen kunskap om macro överhuvudtaget... Har en budget på runt 5000 kr! Vill kunna komma så nära objektet som möjligt kunna se porerna e alltid häftigt på blommor och växter. Hoppas någon kan hjälpa mig hitta ett passande är rätt ny på detta så.

ps. Äger en Nikon D80 så ska passa till den.

/mvh André

Okej..
verkar bra men frågan är hur pass nära kan man komma motivet? kan man komma så nära som på de häftiga macro bilder man sätt där pollen syns o allt? Är som sagt nybörjare på detta =)

Tror att du ställer fel fråga. Hur nära du kommer är inte lika intressant som hur stort motiv du kan plåta. Jag kan plåta föremål som är c:a 21 mm långa, men tyvärr så är kameran då väldigt nära motivet. Motivet är då bara några cm från solskyddet. Den gamla 60 mm micro nikkor var bättre i detta fall, men optiskt så är den nya bättre.

Alternativa macron

Det beror på vad du ska använda macrot till. Personligen föredrar jag 100 - 150 mm macro för insektsfotografering. Jag skulle nog satsa på Tamron SP90/2.8 Di eller ännu hellre Tokina ATX M100/2.8 båda runt 3900 på Cyberphoto och båda har fått mycket bra kritik. Tokina fick toppbetyg i tidningen Foto förra året. Ett alternativ för lite mer pengar (5900) är Sigma Ex 150/2.8 som är lämpligt för insektfotografering.

/Stephan

Ett macro objektiv som ger avbildningsskala 1:1 vilket alla som är uppräknade ovan gör att du kan avbilda ett område som är lika stor som sensorn i din kamera (ca 23x15mm) eller större.
Det är den typen av objektiv de flesta använder.

oj va många svar det vart... asså jag vill använda det till o fota tex växter insekter etc.. fick massa o välja mellan nu men förstår inte vad som skiljer de olika objektivet åt?

Brännvidden som anges i mm avgör två saker.
1. Vilket avstånd du har mellan objektivet och objektet. Längre brännvidd = längre avstånd. Långt avstånd kan vara en fördel om du vill kunna fotografera insekter som annars kan störas av din närvaro.
2. Bränvidden avgör även bildvinkeln dvs hur mycket av bakgrunden som kommer med i bilden. Längre brännvidd = mindre av bakgrunden kommer med vilket ger en lugnare bakgrund.
Nackdelen med lång brännvidd kan vara att det är svårare att handhålla.
Nu kan man kanske dela in objektiven i tre kategorier efter brännvidd ca 60mm, ca 100mm och ca 180 (150)mm. Längre brännvidd ofta lite (mkt) högre pris.

"Alla" sk makro objektiv ger dig samma "förstoring" av det du fotograferar dvs avbildning till skala 1:1.

Kort sagt skulle jag säga att ett med ca 100mm brännvidd är bra att starta med. Om det sen ska vara ett Tamron, Tokina, Sigma, Nikon eller nåt annat överlåter jag åt andra. Jag tror peronligen att alla är kapabla att fixa skarpa bilder och att man ska vara lite nörd innan man faktiskt ser skillnad vid vanligt användande.

Jag tackar för de hjälpliga orden Tony! Ska kolla vidare på märkerna men fick en liten aning om vad jag ska se efter iaf tack igen!

/mvh André

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto