Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt huvud: Manfrotto 322rc2

Produkter
(logga in för att koppla)

Pongu

Aktiv medlem
Vad tror ni om det här nya huvudet? Kände för ett tag sedan på 222-huvudet, ni vet föregångaren som ser ut som en joystick där man frigör kulleden med handgreppet för snabba justeringar av kompositionen. Tanken är ju god, men pga höjden tål den bara 2,5 kg och verkar lite småracklig. Bara F4:an väger ju nästan så mycket och korta objektiv sätter jag sällan på stativ. Gör jag det har jag inte bråttom ändå, så konceptet faller helt.

I och med den här nytänkande konstruktionen får man ner tyngdpunkten, vilket borde göra det hela stabilare. Maxbelastningen har också ökats till 5kg. Det skulle kanske t o m tåla en F4s med 400mm f/3,5 (väger drygt 4kg) när det inte blåser för mycket?

För tillfället använder jag ett Manfrotto 055 stativ med 501-videohuvud. Det fungerar fantastiskt när man väl kånkat ut och satt upp det, men väger ton, speciellt huvudet. Det händer att jag inte tar med det av ren lathet eller omtanke om ryggen. Mitt nästa inköp kommer att bli ett kolfiberstativ, förmodligen ett Velbon Carmagne 630 och då vill man ju ha ett smidigt huvud till. 322rc2 är i magnesium och väger nästan ingenting. Och så är det där med att man bara har två händer och måste sköta fokusering, avtryckare och stativ samtidigt. Till 322rc2 finns en tillsats för elektronisk trådutlösare, så att man kan styra och skjuta med höger och fokusera och stabilisera med vänster.

Vad tror ni? För bra för att vara sant?

/Pontus

Bilagor

• bog322rc2.jpg
    bog322rc2.jpg
    16.6 KB · Visningar: 441
Hej

nja, jag har et 222, liknande med bygger på höjden. Fungerade perfekt i början men låser inte längre. Jag har försökt att tvätta kulan med div medel men utan resultat.

Manfrotto har jag helt omvärderat... mitt 055PRO blir jag helt galen på, rackel, rost och instabilitet.

Köp ej, min rekommendation.

Mvh
Johan

julgus skrev:
nja, jag har et 222, liknande med bygger på höjden. Fungerade perfekt i början men låser inte längre. Jag har försökt att tvätta kulan med div medel men utan resultat.

Hmm... Ja, det låter ju inte bra om inte kulan låser i längden, men för 850kr kan det ju vara värt ett försök. Det verkar fantastiskt smidigt med låg tyngdpunkt och inbyggd avtryckare (tillbehör).

Manfrotto har jag helt omvärderat... mitt 055PRO blir jag helt galen på, rackel, rost och instabilitet. Köp ej, min rekommendation.

Jag vet inte det, jag har ett 055 CLB och visst rostar muttrarna, men ingen har gått sönder ännu. Rackligt är det om man fäller ut se sista bensektionerna, men inte annars. Helt outfällt är det grymt stabilt. Om benen är rackliga högre upp beror det nog på en lös mutter någonstans. Benlåsen måste spännas ibland t ex. Men visst, så fort jag får råd blir det ett kolfiberstativ, och inte från Manfrotto.

/Pontus

Nja,

055PRO (undrar vad suffixet står för..) mittpelare som hugger, ben som far ut och in och ingen möjlighet att dra åt benen upp vid infästningen.. benlås som kräver justering ofta för att låsa och för att inte fara upp av sig själva, muttrar som rostar och rackligt även om allt är justerat - summerat så är det riktigt kass...

Över 800:- för huvudet och om ett halvår så slirar det.. det gjorde mitt iallafall, nyper inte fast en kompakt kamera numer (klarade min F100+80-200/2.8 i 90 grader då det var nytt)

Så snart plånboken tillåter så bir det ett Gitzo Explorer med tillhörande kulled.

Mvh
Johan

Pongu skrev:
Hmm... Ja, det låter ju inte bra om inte kulan låser i längden, men för 850kr kan det ju vara värt ett försök. Det verkar fantastiskt smidigt med låg tyngdpunkt och inbyggd avtryckare (tillbehör).

Jag vet inte det, jag har ett 055 CLB och visst rostar muttrarna, men ingen har gått sönder ännu. Rackligt är det om man fäller ut se sista bensektionerna, men inte annars. Helt outfällt är det grymt stabilt. Om benen är rackliga högre upp beror det nog på en lös mutter någonstans. Benlåsen måste spännas ibland t ex. Men visst, så fort jag får råd blir det ett kolfiberstativ, och inte från Manfrotto.

/Pontus

055PRO (undrar vad suffixet står för..) mittpelare som hugger, ben som far ut och in och ingen möjlighet att dra åt benen upp vid infästningen.. benlås som kräver justering ofta för att låsa och för att inte fara upp av sig själva, muttrar som rostar och rackligt även om allt är justerat - summerat så är det riktigt kass...

OK, jag inser nu att jag varit för snäll mot mitt stativ... ;-) Det kanske är för att jag nästan aldrig fäller ut benen som mitt klarat sig utan att bli rackligt, plus att jag har ett tungt huvud ovanpå.

Så snart plånboken tillåter så bir det ett Gitzo Explorer med tillhörande kulled.

Japp, för min del blir det ett Velbon Carmagne 630 med Acra-Tech kulled, men jag tror jag testar ett 322rc2 emellan för att spara plånboken alltför mycket smärta.

/Pontus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar