Det finns några saker att tänka på när det gäller fågelfoto. Att eftersträva lång brännvidd för att få fina bilder är en tveksam väg att gå. Först och främst skall man försöka komma närmare. Ju längre från motivet ju mer luft mellan motiv och kamera som kan innehålla "väder", värmedaller, damm mm som gör bilden sämre.
Lång brännvidd innebär också mer pengar, högre vikt, större objektiv. Är man beredd att bära runt på allt och är man beredd att betala?
Ljusstyrkan är en avgörande faktor för att kunna frilägga motivet från bakgrunden. Dyra, ljusstarka objektiv är gjorda för att prestera på största bländare medan billigare zoomar och objektiv måste bländas ner för att prestera. Det blir stooor skillnad på skärpedjupet vid bländare 2,8 och bländare 8.
Det kanske låter litet tufft att vara så här kategorisk men det är stor skillnad på objektiven och det är inte roligt att investera och sedan bli besviken.
Nikons AF-S 300/4 är ett mycket bra objektiv, jag har ett själv men jag har också ett 300/2,8 VRII. 300/4 saknar VR vilket kan göra det svårt att fota på frihand, särskilt på en DX-kamera där bildvinkeln motsvarar 450mm på FX. Det ljusstarkare fungerar mycket bra med telekonvertrar, det gör också 300/4 men då faller ljusstyrkan och kameran kan få svårt att hitta fokus.
Jag har sett många fina fågelbilder med olika zoomar som inte är så dyra men det kräver litet mer tanke. Ett stativ är väldigt bra för att få bra skärpa och det är sällan en bra idé att fota på längsta brännvidd då de presterar skärpemässigt sämst där. För att få fina bilder krävs också bra ljusförhållanden. Allt inom foto är en kompromiss. Att fota fåglar spontant är inte lätt utan det kräver litet förberedelser.
Jag tycker du skall börja i en annan ände. Försök med den utrustningen du har att först och främst komma närmare. Gömsle och att mata fåglarna är det allra bästa, då kan du sitta och ha dina motiv några få meter framför dig och då spelar utrustningen inte så stor roll, se till att du har litet luft bakom fågeln så du inte har träd eller buskar alldeles bakom som ger en stökig bakgrund. Många fåglar är fotade i trädgården där du kanske ändå matar dem på vintern.
Vad jag vill ha sagt är att det är dumt att köpa på sig utrustning och inse att det inte blir så mycket bättre bara genom det.
När jag fotar fåglar vill jag oftast ha så kort skärpedjup som möjligt och skärpa i ögat/ögonen. I andra hand kommer slutartiden där jag genom erfarenhet vet ungefär hur lång den skall vara för att få lagom mycket rörelseoskärpa på vingarna. Jag kör oftast på tidsautomatik, jag ställer in bländaren efter hur stort skärpedjup jag vill ha och låter kameran styra slutartiden. ISO-inställningen ställs in efter hur mycket ljus det är men jag vill ha ISO så lågt som möjligt utan att få för lång slutartid.
Det blev ett långt inlägg det här och hoppas du kan ha litet glädje av det. Lycka till /Frode