Annons

Nytt hus eller nytt objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Reene

Aktiv medlem
Hej!
Har idag Nikon D3100 med 55-300/4,5-5,6.
På önskelistan står både D7100 och ett 300/4 (alt. sigmas 150-500)

Fåglar är mitt huvudsakliga objekt.

Så min fundering är om jag ska byta ut huset först (mer beskärningsmöjlighet med bättre slutresultat mm) eller byta objektivet först mot ett fast?
Styckpriset på hus mot objektivet är i princip densamma (om man ser till nypris)

Kan ni fågelfrälse ge mig vägledning i frågan? :)

Tack på förhand!
/Reéne

Jag tror att ett nytt objektiv hade gjort din kamera mer rättvisa.. tänk på att ett bra objektiv gör underverk för dom flesta kameror, medan en bra kamera inte kan kompensera för dålig optik :)

Det finns några saker att tänka på när det gäller fågelfoto. Att eftersträva lång brännvidd för att få fina bilder är en tveksam väg att gå. Först och främst skall man försöka komma närmare. Ju längre från motivet ju mer luft mellan motiv och kamera som kan innehålla "väder", värmedaller, damm mm som gör bilden sämre.

Lång brännvidd innebär också mer pengar, högre vikt, större objektiv. Är man beredd att bära runt på allt och är man beredd att betala?

Ljusstyrkan är en avgörande faktor för att kunna frilägga motivet från bakgrunden. Dyra, ljusstarka objektiv är gjorda för att prestera på största bländare medan billigare zoomar och objektiv måste bländas ner för att prestera. Det blir stooor skillnad på skärpedjupet vid bländare 2,8 och bländare 8.

Det kanske låter litet tufft att vara så här kategorisk men det är stor skillnad på objektiven och det är inte roligt att investera och sedan bli besviken.

Nikons AF-S 300/4 är ett mycket bra objektiv, jag har ett själv men jag har också ett 300/2,8 VRII. 300/4 saknar VR vilket kan göra det svårt att fota på frihand, särskilt på en DX-kamera där bildvinkeln motsvarar 450mm på FX. Det ljusstarkare fungerar mycket bra med telekonvertrar, det gör också 300/4 men då faller ljusstyrkan och kameran kan få svårt att hitta fokus.

Jag har sett många fina fågelbilder med olika zoomar som inte är så dyra men det kräver litet mer tanke. Ett stativ är väldigt bra för att få bra skärpa och det är sällan en bra idé att fota på längsta brännvidd då de presterar skärpemässigt sämst där. För att få fina bilder krävs också bra ljusförhållanden. Allt inom foto är en kompromiss. Att fota fåglar spontant är inte lätt utan det kräver litet förberedelser.

Jag tycker du skall börja i en annan ände. Försök med den utrustningen du har att först och främst komma närmare. Gömsle och att mata fåglarna är det allra bästa, då kan du sitta och ha dina motiv några få meter framför dig och då spelar utrustningen inte så stor roll, se till att du har litet luft bakom fågeln så du inte har träd eller buskar alldeles bakom som ger en stökig bakgrund. Många fåglar är fotade i trädgården där du kanske ändå matar dem på vintern.

Vad jag vill ha sagt är att det är dumt att köpa på sig utrustning och inse att det inte blir så mycket bättre bara genom det.

När jag fotar fåglar vill jag oftast ha så kort skärpedjup som möjligt och skärpa i ögat/ögonen. I andra hand kommer slutartiden där jag genom erfarenhet vet ungefär hur lång den skall vara för att få lagom mycket rörelseoskärpa på vingarna. Jag kör oftast på tidsautomatik, jag ställer in bländaren efter hur stort skärpedjup jag vill ha och låter kameran styra slutartiden. ISO-inställningen ställs in efter hur mycket ljus det är men jag vill ha ISO så lågt som möjligt utan att få för lång slutartid.

Det blev ett långt inlägg det här och hoppas du kan ha litet glädje av det. Lycka till /Frode

Tack för alla svar!
Har fotat fåglar under det senaste året så jag har fått en känsla av vad jag saknar och tror den nya utrustningen kan hjälpa mig med att förbättra.
Men till syvende och sist är det ju jag som håller i kameran :)

Tack frode för ditt utförliga svar. Jag är tacksam för att du tog dig tid att delge dina tankar och tycken i frågan och jag håller med. Mycket intressant att höra hur du tycker Nikon AF-S 300/4 IF-ED presterar och hur du ser på sammanhanget. Gömsle är också något jag kikar på till sommaren. Den gångna sommaren har jag fotat frihand och vandrat samma led om o om igen och ständigt upptäckt nya arter. Så nu har jag lite koll på var de befinner sig och hur flockarna som uppstår till hösten rör sig.

Kanske är det bara pryl-djävulen som vaknat ^^ trots att jag mycket noga gått igenom varför jag skulle byta och vad osv just för att försöka undvika att kasta pengarna i sjön
Kanske ska slå av VR på 55-300 och köra den så ett tag nu under våren för att se vad jag "gapar" efter:)

Tack igen allihop!

Hej!
Har idag Nikon D3100 med 55-300/4,5-5,6.
På önskelistan står både D7100 och ett 300/4 (alt. sigmas 150-500)

Jag har ett Sigma 150-500mm. Jag har inte haft så många tillfällen att prova vad det går för ännu, men det verkar lovande. Jag vill bara göra dig uppmärksam på att det är rejält mycket större och tyngre än ditt nuvarande 55-300mm.

Det finns några saker att tänka på när det gäller fågelfoto. Att eftersträva lång brännvidd för att få fina bilder är en tveksam väg att gå. Först och främst skall man försöka komma närmare. Ju längre från motivet ju mer luft mellan motiv och kamera som kan innehålla "väder", värmedaller, damm mm som gör bilden sämre.

Väldigt sant, och många bra tips i ditt inlägg i övrigt

Långt ljustarkt tele hjälper, men det hjälper allra bäst om man kan få motivet att slå sig ned
inom de närmaste fem tio metrarna eller bättre. Förutom att mata fåglar kan man ofta ta till läten. Många fåglar gör sig ganska mycket för att jaga bort en högtalare som sitter och sjunger i hans revir.

Man ska heller inte vara rädd för att arrangera naturen så att den passar. Fixa till sittpinnar i anslutning till där man matar så att det kan bli snygga bakgrunder och så att de blir det mest naturliga stället för fågeln att spana in maten eller högtalaren. Kan man få till någorlunda förutsägbara platser kan man även rigga upp blixtar för att få en aning upplättningsljus som får fjäderdräkten att stå ut lite mer i en mörk skog och ger lite reflexer i ögat.

Vad det gäller matning, mata djuren även de dagar man inte kan vara på plats för att fotografera för att vänja djuren vid att det utvalda fotostället är en bra matplats.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar