Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt hus eller glas?

Produkter
(logga in för att koppla)

superboy77

Aktiv medlem
Nytt hus eller glas?

Jag funderar kring hur jag ska prioritera och behöver hjälp. Det skulle även vara kul att höra hur ni skulle valt.

I dagsläget har jag en 5D (gamla) och en 1D Mark III och två objektiv, 50/1.4 och 135L. Bra kameror om än lite gamla. Fullformat är verkligen trevligt.

Anledningen till att jag har två hus beror på att jag en gång var tvungen att skicka iväg det på justering och kände mig då minst sagt naken. Dessutom vill jag ha möjlighet att göra till exempel bröllopsfotograferingar och då vill man ju inte stå utan ett reservhus.

50mm är min favvobrännvidd om man kan säga så? Och jag har fått smak för 50/1.2 L USM. Det som tilltalar är naturligtvis f/1.2. Rund bländare upp till 2.8 - 4.0, det är en stor del för mig. Jag avskyr kantiga bokeh-ringar. Byggkvalité, det lär väl med råge överleva ett 50/1.4 som efter en tid får problem med fokusmotorn.

Eller ska jag istället satsa på att byta ut något av husen mot ett 5D Mark II-hus? Det som tilltalar är ISO 6400 och 3,9 bilder/sek jämfört med 5D 3 bilder/sek. Den bättre skärmen och fungerande sensorrengöringen.

Så, utan att diskutera 50L dåliga historia och prisvärdhet, vad skulle ni valt att uppgradera, glas eller hus?

ANNONS