Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt grafikkort

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Prövade i Efter exponeringen/Datorn forumkategorien men fick inga svar, så försöker här istället.

Min dator gick i strejk igår. Först ville den starta om sig hur som helst, tillslut hann jag inte logga in mig innan det var dags för reboot. Därefter startade den inte alls. Har nu prövat med annat nätaggregat, och visst fungerar det, men då får jag istället några långa pip i början, vilket vad jag förstått är ett fel med grafikkortet? Prövade även utan grafikkortet ikopplat med samma resultat. Så jag antar att man får ta o beställa hem ett nytt nätaggregat och ett nytt grafikkort.

Grejjen är att jag är helt lost vad gäller hårdvara. Grafikkort finns det hundratals av, och jag antar att de blivit billigare nu de senaste åren? Moderkortet jag har nu är ett Gigabyte GA-MA770-DS3, och grafikkortet är ett gammalt MSI NX7300GT.

Pengar har jag ju inte heller gott om som studerande, utan grafikkortet får väl gå på mellan 500-800 kr, gärna mindre om det nu går bra. Det är enbart tänkt att användas till fotoredigering, filmtittning och surfning, inga spel eller dylikt..

Vad bör jag satsa på?

(Nätaggregat fixar jag ett nytt på annat håll så är inte inräknat i dessa pengar. Men hur många Watt bör det ligga på, minst 500 ?

Tack på förhand!

Har nu ändrat på ram minnena, de satt åt fel håll (typiskt), så pipljuden är helt borta i början, vilket inte heller är helt okej, eftersom det ska komma ett kort pip i början.. Får inte heller någon bild på skärmen. Kan det gamla nätaggregatet kortslutit grafikkortet när det gick sönder eller varför är det plötsligt trasigt?

Själva felsökningen är ju svår att hjälpa med såhär "online", men visst skulle grafikkortet kunnat gå sönder pga någon överspänning från nätagget. Får grafikkortet sin ström via en separat kontakt från nätagget eller får den sin ström via sloten på moderkortet? I det senare fallet är det ganska osannolikt att det förhåller sig så, eftersom fler saker då förmodligen skulle strukit med...

Hur som helst så duger i stort sett vilket grafikkort som helst för de ändamål du beskriver. Jag skulle gått på ett strömsnålt passivt kylt kort. Det finns ju ett gång billiga kort baserade på GeForce 210 och Radeon HD 4350. Dessa funkar säkert utmärkt. Både Asus och Gainward (och säkert många fler) verkar ha versioner av dessa som är passivt kylda som kostar under 500kr.

Ang. nätagg så behöver de inte vara så fasligt strömstarka om man inte har värsta värsta processorn och kör dubbla grafikkort i SLI osv.
FSP gör bra och relativt billiga nätdelar. 350-400W bör räcka om du inte har nån monsterdator. Om du får ett kraftigare för ett pris du tycker är okej är det ju ingen nackdel. Då kommer det antagligen att vara tystare/svalare med samma belastning.

Håller med Robert! Tänker du inte spela duger de billiga grafikkorten bra (passivt kylda, dvs utan fläkt, ger tystare dator), och FSP:s nätdelar har bra kvalitet för priset.

Jag förstår inte hur du lyckats sätta minnena åt fel håll. De skall ju inte passa om man vänder dem fel, men du kanske inte hade tryckt in dem ordentligt? Rekommenderar att du kollar i moderkortets instruktionsbok. Har du två minnesstickor bör du placera dem enligt rekommendationerna från moderkortstillverkaren för att få bästa prestanda (dual channel).

Idag fick jag äntligen igång datorn! Efter att ha prövat med ett nytt grafikkort utan resultat fick jag idén att nollställa CMOS genom att kortsluta med en skruvmejsel i 5 sek, och efter fungerade allt utan nätagget. Iofs har jag inte prövat, utan har fortfarande polarens nätagg i, men eftersom datorn inte gick igång överhuvudtaget förut med mitt så bör det ej gå igång nu. Men grafikkortet rullar på som aldrig förr =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar