Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt grafikkort

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Min dator gick i strejk igår. Först ville den starta om sig hur som helst, tillslut hann jag inte logga in mig innan det var dags för reboot. Därefter startade den inte alls. Har nu prövat med annat nätaggregat, och visst fungerar det, men då får jag istället några långa pip i början, vilket vad jag förstått är ett fel med grafikkortet? Prövade även utan grafikkortet ikopplat med samma resultat. Så jag antar att man får ta o beställa hem ett nytt nätaggregat och ett nytt grafikkort.

Grejjen är att jag är helt lost vad gäller hårdvara. Grafikkort finns det hundratals av, och jag antar att de blivit billigare nu de senaste åren? Moderkortet jag har nu är ett Gigabyte GA-MA770-DS3, och grafikkortet är ett gammalt MSI NX7300GT.

Pengar har jag ju inte heller gott om som studerande, utan grafikkortet får väl gå på mellan 500-800 kr, gärna mindre om det nu går bra. Det är enbart tänkt att användas till fotoredigering, filmtittning och surfning, inga spel eller dylikt..

Vad bör jag satsa på?

(Nätaggregat fixar jag ett nytt på annat håll så är inte inräknat i dessa pengar. Men hur många Watt bör det ligga på, minst 500 ?

Tack på förhand!

Hej!

Nätagg: 550W ca 600kr eller ett 750W ca 1000-1200 kr (jag hade tagit ett 750W)
Du får ett bra ATI-kort för ca 700 kr - Typ Sapphire Radeon HD 4670 512MB GDDR3
Nvidia-kort får du för ca 700kr - Typ MSI GeForce GT220 1GB PhysX CUDA

Hej!

Nätagg: 550W ca 600kr eller ett 750W ca 1000-1200 kr (jag hade tagit ett 750W)
Du får ett bra ATI-kort för ca 700 kr - Typ Sapphire Radeon HD 4670 512MB GDDR3
Nvidia-kort får du för ca 700kr - Typ MSI GeForce GT220 1GB PhysX CUDA

Tack! =)

De billigare nätaggen runt 500W, ska man undvika dem? Förekommer det "fuskWatt" om du förstår vad jag menar?

Vad gäller grafikkortet, 512mb eller 1gb minne, spelar det någon roll och vad har det för inverkan?

Kom på en till sak nu när jag ändå är igång, RAM minne, kör bara med 2gb just nu. har en quadcore processor också på 2,6 ghz, typ ett sånt här:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=584608

fast det är köpt för snart ett år sedan så detta har fått några fler ghz, men det är ett Phenom.. Black Edition

Ram minnena jag har ser ut som de på bilden här:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312054

Du klarar dig med ett 500-550w till Ati-kortet.
1gb's grafikkort kan va långsammare än ett 512mb's kort
I detta fallet e' Ati-kortet snabbare har jag för mig.
4gb Ram totalt gör gott tex när du kör photoshop eller liknande.
För att utnyttja mer än 3,5gb av Ram så ska du har 64-bit Os
på burken.
Jag har 8gb Ram och jäklar va snabbt Office startar och Photoshopen med
massa plug-ins e' snabbt det med.

Senast ändrad:
Du klarar dig med ett 500-550w till Ati-kortet.
1gb's grafikkort kan va långsammare än ett 512mb's kort
I detta fallet e' Ati-kortet snabbare har jag för mig.
4gb Ram totalt gör gott tex när du kör photoshop eller liknande.
För att utnyttja mer än 3,5gb av Ram så ska du har 64-bit Os
på burken.
Jag har 8gb Ram och jäklar va snabbt Office startar och Photoshopen med
massa plug-ins e' snabbt det med.

Okej, då vet jag, verkar bli Ati kortet då om jag inte hittar något mer prisvärt!

Japp, har Windows 7 64 bitars! 8 gb var inte dåligt, du utnyttjar resurserna fullt ut! Det är alltid lika trevligt med program som går igång snabbt =)

"men då får jag istället några långa pip i början, vilket vad jag förstått är ett fel med grafikkortet"

Är du säker på de? Ett ganska långt pip direkt i uppstarten brukar betyda att datorns självtest säger OK. Men skriver du några långa pip, och menar det, så har jag ingen susning om vad det betyder. ;-)

Ifall det är grafikkortet kan du ju testa att "baka" det. Dvs. in i ugnen på 200c i ca 10min. Kom ihåg att "isolera" baksidan från bakplåten.

"men då får jag istället några långa pip i början, vilket vad jag förstått är ett fel med grafikkortet"

Är du säker på de? Ett ganska långt pip direkt i uppstarten brukar betyda att datorns självtest säger OK. Men skriver du några långa pip, och menar det, så har jag ingen susning om vad det betyder. ;-)

Jo ett långt pip i början betyder ju att systemet är korrekt, allt funkar.. Flera långa pip i följd betyder att Grafikkortet är ur funktion på något vis. Så står det i alla fall i manualen för moderkortet. Men nu har jag äntligen fått bort pipen, med resultatet av att alla pip försvann, även det vanliga självtestpipet. Det jag gjorde var att vända på RAM-minnena, de satt åt fel håll (typiskt), visste inte att det fanns en plus resp minus pool på RAM-minnen, men man lär sig något nytt varje dag ;)

Men eftersom det nu inte kommer någon bild istället på monitorn, och jag har prövat att ta ur och sätta i grafikkortet om och om igen, drar jag slutsatsen att ett nytt grafikkort behövs.. Skall pröva med ett fungerade nu till helgen för att se så att det funkar, då är jag i alla fall säker på att jag inte köper ett grafikkort i onödan.

Så som det ser ut nu är det ett nätaggregat+grafikkort som behövs köpas! Blir till o leta fotojobb;)

Ifall det är grafikkortet kan du ju testa att "baka" det. Dvs. in i ugnen på 200c i ca 10min. Kom ihåg att "isolera" baksidan från bakplåten.

Baka?

...trodde först att det här inlägget var ironiskt, men när jag googlade fann jag att det faktiskt går att göra så här =) berätta mer, har du gjort det eller någon i din omgivning, fungerar det, och vad menar du med "isolera" baksidan från bakplåten? typ med bakplåtspapper eller vadå?

Ett av de bättre nätaggregaten är CM real power modular 620W. Då kommer du inte att få några framtida problem. Detta aggregat är välkänt. Ett tips jag fick när jag satte ihop min "drömburk" för fotobruk.

Baka?

...trodde först att det här inlägget var ironiskt, men när jag googlade fann jag att det faktiskt går att göra så här =) berätta mer, har du gjort det eller någon i din omgivning, fungerar det, och vad menar du med "isolera" baksidan från bakplåten? typ med bakplåtspapper eller vadå?

Jag har själv gjort det med bra resultat. Du kan läsa lite här:

http://hardforum.com/showthread.php?t=1421792

om du satt ramminnena fel väg så lär både minnena och moderkortet vara trasiga det vet jag för det gjorde jag en gång när jag skulle sätta in mera minnen i datorn

om du satt ramminnena fel väg så lär både minnena och moderkortet vara trasiga det vet jag för det gjorde jag en gång när jag skulle sätta in mera minnen i datorn

det där lät ju inte helt kul.. hoppas verkligen att så ej är fallet. kan man få nytt på garantin? eller ser de att man själv förorsakat det eller spelar det ingen roll?

hehe jo men de har ju en sida som är plus. den skulle i mitt fall vara uppåt, vilket jag inte hade. Haha =)
Sorry men jag hänger inte med, vad menar du med "en sida som är plus"? Den lilla utfasningen (glipan) i kontakten kan matcha sockeln på ett enda sätt. Annars går modulen inte in.

Eller så pratar vi om olika saker ...?

Sorry men jag hänger inte med, vad menar du med "en sida som är plus"? Den lilla utfasningen (glipan) i kontakten kan matcha sockeln på ett enda sätt. Annars går modulen inte in.

Eller så pratar vi om olika saker ...?

Hmm.. Nej asså jag lyckades sätta i minnet åt båda hållen. Först med loggan vänd åt "cd-läsar-hållet" istället för "CPU-hållet" som den skulle vara vänd åt. Såg också ett litet plus vid utfasningen, och förstod då att jag satt plus åt fel håll.. äh jag vetefan, skit samma.. det fungerar nu iaf, det är huvudsaken! =)

..tror jag förresten :S, har ju fortfarande ingen bild iofs!

Om du googlar på mammakortet så kan du få en förklaring på vad pipen betyder - lite olika beroende på tillverkare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar