Annons

Nytt betygssystem?

Produkter
(logga in för att koppla)

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Iom att vi inför det här med pooler är det läge att se över betygsystemet på Fotosidan; "nu eller aldrig". Det här är ju ett kärt ämne att diskutera så varför inte köra en runda till... :)

Idag har vi ju ett betyg 1-5; vilket många inte tyckt vara detaljerat nog - det blir många 5:eek:r trots att det inte är helt exceptionella bilder som får dem.

Med pooler kan vi ha upp till 5 olika kriterier, med "obegränsat" antal alternativ per kriteria; nå ivartfall är 1-10 tex möjligt.

photosig.com har ju ett betyg, med 6 alternativ

photo.net har två betyg med 7 alternativ i varje (en testpool med dessa betyg finns här)

Det har föreslagits att man skulle ha 5-6 olika betyg per bild; Teknik, Idé, Ljussättning etc etc. Fyl gärna i vilka 5 varianter ni vill se isåfall, och hur många alternativ per betyg?

Jag kan tex tänka mig en variant med en "kommentarspool" där man inte har betyg alls. Sedan kan det finnas en "betygspool" där vi kör en sådan där variant med 5 olik kriterier; då kan man välja själv hur man vill ha sin bild kommenterad. Den som inte vill ha betyg lägger förståss inte sin bild i en sådan pool; man väljer själv.

Tyck till! Andra diskussioner och frågor runt pooler kan vi ta i en annan tråd; här tycker jag vi håller oss till betygs/kritikfrågan.

clindh skrev:
Iom att vi inför det här med pooler är det läge att se över betygsystemet på Fotosidan; "nu eller aldrig". Det här är ju ett kärt ämne att diskutera så varför inte köra en runda till... :)

Idag har vi ju ett betyg 1-5; vilket många inte tyckt vara detaljerat nog - det blir många 5:eek:r trots att det inte är helt exceptionella bilder som får dem.

Med pooler kan vi ha upp till 5 olika kriterier, med "obegränsat" antal alternativ per kriteria; nå ivartfall är 1-10 tex möjligt.

photosig.com har ju ett betyg, med 6 alternativ

photo.net har två betyg med 7 alternativ i varje (en testpool med dessa betyg finns här)

Det har föreslagits att man skulle ha 5-6 olika betyg per bild; Teknik, Idé, Ljussättning etc etc. Fyl gärna i vilka 5 varianter ni vill se isåfall, och hur många alternativ per betyg?

Jag kan tex tänka mig en variant med en "kommentarspool" där man inte har betyg alls. Sedan kan det finnas en "betygspool" där vi kör en sådan där variant med 5 olik kriterier; då kan man välja själv hur man vill ha sin bild kommenterad. Den som inte vill ha betyg lägger förståss inte sin bild i en sådan pool; man väljer själv.

Tyck till! Andra diskussioner och frågor runt pooler kan vi ta i en annan tråd; här tycker jag vi håller oss till betygs/kritikfrågan.

Spontant känns det konstigt med en betygspool och en ickebetygspool. De andra polerna då?
Eller blir det då " Svartvitt från skåne - betygspool" "Svartvitt från skåne - ej betygspool"
Alltså, det känns som det kan bli lite knepigt.

Det här med flera betyg istället för bara ett låter skoj tycker jag.

Förslag på kriterier:

Teknik
Komposition
Idé (tanke)
Originalitet
Estetik
Känsla ( jag tänkte en lång stund efter ett annat ord eller annan formlurering men kom ingen vart, men nånting som betygsätter hur bilden kommunicerar känslomässigt, ej intellektuellt)

Det här va svårt.

Jag har en känsla att har man många olika betyg på en bild tex teknik, känsla, idé etc så brukar nog folk att sätta någorlunda samma betyg på alla.

Ibland ser man på tex photo.net något enkelt porträtt som får betyget 7/7, men porträtt har ju tagits så många gånger att originaliteten borde ha blivit en etta.

På samma sätt kan det kanske bli om man har betyg för olika saker.

Alternativt att det verkligen står en text som påminner betygsättaren att inte blanda ihop betygen bara för att det är en bra/dålig bild.

/ Marcus

Efter att ha varit ute på photonet ett tag och jämfört betygssättning och kommenterande mellan PN och FS så tycker jag ungefär så här:

Graderingskala:
Spelar ingen roll om skalan är 1-5 eller 1-7. Det är andra faktorer som styr betygssättningen. Meningslöst att ändra.

Samlad betygsbedömning eller delad i estetisk och originalitet:
Klart bättre att behålla en nivå. I mitt tycke så verkar framförallt "originalitet" få väldigt konstiga svängningar och variationer av betygssättarna. Jag tror helt enkelt att de flesta har väldigt skiftande åsikter om vad betygskriterierer är. Då är det bättre att inte krångla till det. Behåll en samlad betygsbedömning.

Vidare så tror jag att det framförallt är gåvor och gengåvor som styr betygsättningen. Är man flitig med att kommentera och ge höga betyg åt andra så får man tillbaka med samma mynt.

Om betygsskalan är fem-, sju-, nio- eller tiogradig spelar mindre betydelse med tanke på hur en inte helt liten del av betygen ändå sätts.

Däremot är det väl en inte helt dålig - ja faktiskt en ganska kul - idé att skapa flera betygskategorier.

Problemet blir väl snarare att hitta ett rimligt antal betygskategorier som kan täcka in den väldigt breda flora av bilder som fotosidan utgör.

Jag börjar med att klippa och klistra in några av Annas förslag:

Originalitet
Estetik
Känsla

Därutöver:
Motiv (i och med att så många faktiskt gillar vissa typer av bilder...två rattar, en femma, eller en söt katt, en femma..)
Något betyg för hur bilden fångar betraktaren

Sedan finns ytterligare tekniska aspekter som är av intresse..
Komposition
Ljus
Teknik
Teknisk originalitet
Ton
Färgskala/Gråskala
Kontrast
Tonomfång
Skärpa

Men detta innebär kanske att fotosidan bör ha ett STORT urval tillgängliga betygskategorier och att den som laddar upp en kritikbild kan välja vilka kriterier hon vill ha kritik/betyg på.

Och om fotografen inte orkar välja, finns det en slags standardalternativ som automatiskt kopplas till bilden.

Johan Okker skrev:
Om betygsskalan är fem-, sju-, nio- eller tiogradig spelar mindre betydelse med tanke på hur en inte helt liten del av betygen ändå sätts.

Däremot är det väl en inte helt dålig - ja faktiskt en ganska kul - idé att skapa flera betygskategorier.

Problemet blir väl snarare att hitta ett rimligt antal betygskategorier som kan täcka in den väldigt breda flora av bilder som fotosidan utgör.

Jag börjar med att klippa och klistra in några av Annas förslag:

Originalitet
Estetik
Känsla

Därutöver:
Motiv (i och med att så många faktiskt gillar vissa typer av bilder...två rattar, en femma, eller en söt katt, en femma..)
Något betyg för hur bilden fångar betraktaren

Sedan finns ytterligare tekniska aspekter som är av intresse..
Komposition
Ljus
Teknik
Teknisk originalitet
Ton
Färgskala/Gråskala
Kontrast
Tonomfång
Skärpa

Men detta innebär kanske att fotosidan bör ha ett STORT urval tillgängliga betygskategorier och att den som laddar upp en kritikbild kan välja vilka kriterier hon vill ha kritik/betyg på.

Och om fotografen inte orkar välja, finns det en slags standardalternativ som automatiskt kopplas till bilden.

Jag tar mig rätten att gagga emot lite:)

Motiv tycker inte jag är nåt bra kriterie.
Det är som att man skulle betygsätta det en roman beskriver och inte själva beskrivningen. Känns konstigt med andra ord.
Sen kan man givetvis digga vissa motiv mer än andra, men det ger fel signaler tycker jag

ariadne skrev:
Jag tar mig rätten att gagga emot lite:)

Motiv tycker inte jag är nåt bra kriterie.
Det är som att man skulle betygsätta det en roman beskriver och inte själva beskrivningen. Känns konstigt med andra ord.
Sen kan man givetvis digga vissa motiv än andra, men det ger fel signaler tycker jag

Motgagg är bra!! =)

Men samtidigt om vi nu har ett antal betygsättare som sätter enligt formeln..
två rattar* = minst en trea
två lite större rattar** = minst en fyra
två stooora rattar*** = femma, minst

kan också vara t ex
* en katt
** en söt katt
***en jättesöt kattunge

Så fyller ju själva motivbetyget en funktion..
Funkar mitt motiv? Om jag bara får ettor på motiven, men bra tekniska betyg så kanske det är dags att tänka om lite?

Men det var ju bara en tanke, skriven innan morgonens lattar..

Johan Okker skrev:
Motgagg är bra!! =)

Men samtidigt om vi nu har ett antal betygsättare som sätter enligt formeln..
två rattar* = minst en trea
två lite större rattar** = minst en fyra
två stooora rattar*** = femma, minst

kan också vara t ex
* en katt
** en söt katt
***en jättesöt kattunge

Så fyller ju själva motivbetyget en funktion..
Funkar mitt motiv? Om jag bara får ettor på motiven, men bra tekniska betyg så kanske det är dags att tänka om lite?

Men det var ju bara en tanke, skriven innan morgonens lattar..

Rattar och lattar.

Jo, det kanske finns dom som betygsätter efter motiv, det kan mkt väl hända att jag själv påverkats av motivet, jag har lättare för att falla för en kattbild än en hundbild tex för att jag diggar katter. ( detta gäller nog mest halvbra bilder. är det kanonbilder spelar det ingen roll om det är en katt eller hund eller snigel) Men detta innebär inte att man ska uppmuntra detta, utan istället höja nivån ett snäpp. Eller iaf, ha den ambitionen:)

Tänkte på en grej; kanske kan betygskriterierna även användas som utgångspunkt för kommentarer? Istället för att man bara sätter en siffra kan man även i skrift skriva vad menar med sina siffror. I direkt anslutning till kriterierna alltså.

ariadne skrev:
Tänkte på en grej; kanske kan betygskriterierna även användas som utgångspunkt för kommentarer? Istället för att man bara sätter en siffra kan man även i skrift skriva vad menar med sina siffror. I direkt anslutning till kriterierna alltså.
Jo, så är ju tanken nu också - man kan inte sätta bara betyg, man måste skriva text också - dock är det bara ett textfält. Men man kan ju trycka mer på att det krävs en motivering till betyget.

Nu vill jag inte bygga ännu mer kod än jag redan gjort, så det kommer fortfaranda bara vara ett textfält. Och idéen med att man kan kryssa i vilka kriterier som skall gälla är ju bra, men samma där - det skulle krävas för mycket ändring.

Anna har en bra poäng; skall varje pool finnas i "med betyg/ej med betyg" så blir det för många. Jag tror vi kör så att det man valt på bilden gäller, precis som nu. Vissa speciella pooler kan dock styra över detta val om man skulle vilja; tex om vi hade en pool "Veckans bild" där hela poängen var att rösta (nu spånar jag bara, har inte sagt vi skall ha en sådan...). Man väljer ju själv vilken/vilka pooler bilden skall in i.

clindh skrev:
Jo, så är ju tanken nu också - man kan inte sätta bara betyg, man måste skriva text också - dock är det bara ett textfält. Men man kan ju trycka mer på att det krävs en motivering till betyget.

Nu vill jag inte bygga ännu mer kod än jag redan gjort, så det kommer fortfaranda bara vara ett textfält. Och idéen med att man kan kryssa i vilka kriterier som skall gälla är ju bra, men samma där - det skulle krävas för mycket ändring.

Ok. Det är möjligt att det blir väl akademiskt och inrutat också. Ett textfält som inte är direkt anslutet till ett visst kriterie , indelade rutor och kryss osv osv kan ju vara rätt skönt:) Det blir kanske betungande bara annars. Som ett formulär och då tappar man kanske lusten

JanOlofHärnström skrev:
Efter att ha varit ute på photonet ett tag och jämfört betygssättning och kommenterande mellan PN och FS så tycker jag ungefär så här:

Graderingskala:
Spelar ingen roll om skalan är 1-5 eller 1-7. Det är andra faktorer som styr betygssättningen. Meningslöst att ändra.

Samlad betygsbedömning eller delad i estetisk och originalitet:
Klart bättre att behålla en nivå. I mitt tycke så verkar framförallt "originalitet" få väldigt konstiga svängningar och variationer av betygssättarna. Jag tror helt enkelt att de flesta har väldigt skiftande åsikter om vad betygskriterierer är. Då är det bättre att inte krångla till det. Behåll en samlad betygsbedömning.

Vidare så tror jag att det framförallt är gåvor och gengåvor som styr betygsättningen. Är man flitig med att kommentera och ge höga betyg åt andra så får man tillbaka med samma mynt.

Nu har inte jag koll på bakgrunden till att detta med flera betygskriterier kom upp, men för mig så är syftet att betygen blir mer givande. På detta sätt tror jag att siffrorna får en större betydelse. På dig låter det som att du är ute efter att få det mer "rätt". Självklart blir det variationer eftersom det är olika människor som betygsätter och vi tycker olika och är olika.
Eller hur menar du?

Om problemet med en femgradigskala är att det delas ut för många fyror och femmor så ändras det inte av att man använder en sjugradig skala. Då delas det ur för många sexor och sjuor i stället.

Självklart är tyckande och kännande individuellt och ska så vara. Det är inget fel eller rätt med att betygen varierar från betraktare till betraktare.

Att det finns olika bedömningskriterier och att dessa finns formulerade är jättebra. Men de är i första hand en hjälp och vägledning vid kommenterandet tycker jag.

Att bedöma och värdera "originalitet" tycker jag ofta är svårt och det tycker nog många andra också. Jag blir ofta förundrad över hur originalitet betygsätts på PN.

För min del är det fullt tillräckligt med en samlad betygssiffra. Fem-gradig eller sju-gradig.
Jag tycker att kommenterandet är värdefullare och att Christers arbete med pooler är intressant.
Att läsa kommentarer är ofta givande och generellt håller kommentarerna på FS högre standard än de på PN.

Intressant idé! Om sen nån orkar bry sig om det hela är en annan sak iofs. Mina förslag till kriterier vore:

A) Komposition
- Säger ju mycket om ens bildsinne.
B) Teknisk utförande
- Ljussättning, bländarval och allt sånt inbegrips.
C) Kreativitet - Eller originalitet om man så vill. Tycker det är viktigt att uppmuntra kreativitet och inte bara vem som kan fota en viss grej mest perfekt.

Man kan eventuellt tänka sig nåt i stil med "Efterbehandling" för bilder där mörkrums- alternativt datorbearbetning är en viktig del av det hela.

Att ha betyg på sånt som "känsla" och "estetik" tycker jag blir för luddigt och kommer i praktiken att bli lika intetsägande som dagens betyg. Snygga flickor kommer att vara fullpoängare estetiskt och söta barn kommer att få full pott på känslan och så vidare.

Tycker det är meningslöst att försöka kvantifiera så diffusa begrepp. Hellre då "Totalintryck" eller nåt. För nog kan ju en halvdant komponerad bild med dåligt ljus och av nåt rätt vanligt kanske ändå vara rätt fantastisk på nåt sätt.

Angående antal steg tycker jag nog att "Dåligt", "Medel", "Bra" skulle räcka långt. Då vågade kanske nån använda negativt betyg och då kanske man undviker alla snälla högsta möjliga betyg. Annars är väl en femgradig skala lätt hanterbar. Mer förstår jag inte alls vitsen med.

Har egentligen aldrig förstått varför man ska sätta ett betyg när man redan skrivit i text vad man tycker om bilden.
Mvh/-Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar