Annons

NyTeknik plockar isär 18-55

Produkter
(logga in för att koppla)
Hade kanske varit lättare om det varit ett EF 50 mm f/1,8 II. De är ju ökända för att trilla isär spontant ibland... ;-)

För den som ser videon och inte vet själv, så räknas fokuseringsavståndet från sensorplanet. "Isärplockarna" har inte riktigt koll på det.

Senast ändrad:
Det var väl rätt mycket som de inte hade koll på. De hittade knappast några linser, trots att specen säger att det ska finnas 11 element i 9 grupper. O.s.v. Jag tittade också på när de plockade isär kamerahuset, och även där var det en hel del som var rätt ordentligt "diskutabelt".

Nåväl, det var iallafall mycket kul att se filmsnuttarna. Dock tycker jag att när de ändå satsade tid och pengar på ett så intressant projekt, då borde de också ha bjudit in någon som kunde lite mer om detaljerna. De hade också själva kunnat hitta en hel del i Canons informationsmaterial och på testsidor.

Men jag klagar inte. Direkt underhållande var när de vid destruktionen av kameran pekade på en stor blaffa och sa att det här måste vara processorn. Sedan lyckades de sopa under mattan att det i själva verket var en kylare (eller kanske bara skyddsplåt) som täckte processorn och tre kapslar till med gott om utrymme emellan.

Men jag klagar som sagt inte.

AndersLj

De hade inte heller så bra koll på var bländaren sitter i objektivet. Den plockade de bort utan ett ord.
Någon med ännu mindre koll är signaturen "Klick" i kommentarerna. Troll eller okoll?

hehe, håller helt med dig. Jag var bara tvungen att försöka förklara för "Klick" ett och annat via kommentarsfunktionen, så förhoppningsvis blir även han klokare med tiden.

Annars får han väl titta in här på Fotosidan och lära sig lite mer. Men om man som Klick anser sig kunna allt om kameror bara man haft en Ixus 750 kompaktkamera (digital) så är väl all kunskap här onödig ;-)

ANNONS