ANNONS
Annons

Nystart.

Produkter
(logga in för att koppla)

elva

Aktiv medlem
Hejsan alla!
Jag skulle behöva lite råd.
Efter att ha pluggat foto för ett par år sedan så startade jag eget
och jobbade tillsammans med en journalist med reportage.
Jag kan inte påstå att jag någonsin brunnit för reportagefoto,
men när tillfället öppnade sig kändes det som rätt sak att göra.
Hur som helst så falnade mitt intresse mer och mer och jag har överhuvudtaget
inte rört min kamera på det senaste halvåret.
I dagarna kom dock det senaste reportage jag gjorde ut i handeln och
jag blev faktiskt sugen på att börja fotografera igen.
Så nu tänkte jag försöka hitta tillbaks till fotoglädjen igen genom att försöka mej
på ett drömprojekt jag haft sedan länge, men aldrig vågat mej på.

Jag har tidigare jobbat med barn(ej inom foto) och det är något som jag alltid älskat OCH varit bra på.
Jag är också intresserad av kläder,smink och konst.

Därför skulle jag vilja försöka kombinera detta genom att fotografera mode och "konstnärliga"
bilder med unga modeller (kanske 7-15år). Alltså inte traditionellt barnfotograferande utan något modernare
och tuffare.(barn är ju trots allt som vuxna, fast mindre ;D
Jag har inga storslagna föreställningar om att bli nån högavlönad superfotograf, med massor av
jobb för modemagasin, utan jag vill bara börja med att fotografera för mitt eget
(och förhoppningsvis modellens) nöjes skull.

Jag skulle vilja veta vad ni har för tankar, erfarenheter, råd och liknande.

Det mest kritiska i det hela är just modellanskaffningen. Jag har INTE tänkt använda
"proffsmodeller" eftersom jag börjar på hobbynivå och för att halva nöjet är ju att se nån på stan och
känna "wow, han/hon skulle ju passa utmärkt till den bilden".
Men jag är inte världens mest självsäkra person och har hitills aldrig lyckats
förmå mej att gå fram och fråga någon.
(bara en sån sak som att veta om jag ska rikta min förfrågan till barnet eller föräldrarna om jag ser dom tillsammans på stan)

Hoppas nån har några synpunkter.
tack på förhand,
"pånyttfödd"

PS. eftersom detta inlägg blivit långt nog så gör jag ett nytt för mina utrustningsfrågor,
så titta gärna i utrustningsforumet för del 2 ;)
 
Hej.
En rolig tanke du har. Det är bara att sätta igång.
Barn är alltid roligt. Jag har fotograferat i över 50 år, så jag vet.
Det är inte alls märkvärdigt att gå fram och fråga om du får fotografera ungen. Ingen är så stolta över sina barn som föräldrarna, men kom ihåg DET ÄR FÖRÄLDRARNA du ska fråga, alltid när det gäller omyndiga barn, annars riskerar man att bli stämplad som "ful gubbe". Ska du dessutom publicera bilderna så kom ihåg att du måste fixa ett avtal om detta.
Tryck gärna upp lite visitkort så du kan ge dem så att dom kan nå dej senare om dom vill ha betänketid och kolla upp vad du är för en figur
och kom ihåg att om du lyckas bra så kommer modellerna av sej själv.
Barn är ju också så beskaffat att det växer.
Börjar man med en ettåring så kan man ofta komma igen vartefter barnet växer.

LYCKA TILL.
 
Tack!

Det kändes verkligen skönt med ett så positivt svar.
Nu när du skriver det så känns det självklart att det är föräldrarna jag ska vända mej till. Min osäkerhet berodde nog mest på att det känns som att man struntar i barnets vilja om man ser ett barn tillsammans med föräldrarna och frågar föräldrarna om man får fota barnet. Alltså att barnet känner sig åsidosatt...

Tack igen för det upplyftande svaret.
Är det fler som har åsikter så tar jag gärna emot dem. (Även negativa sådana ;)

D.
 
Naturligtvis är det en bedömningsfråga. Naturligtvis måste man ta hänsyn till vad barnet vill och dom har ofta egen vilja, det kan du skriva opp och gäller det barn som är lite äldre så får man naturligtvis på något sätt ta reda på vad barnet vill, för förutsättningen för att det sk bli bra bilder är ju att den som blir fotograferad tycker om det, det gäller såväl barn som vuxna, men föräldrarna måste ALLTID ge sitt löfte för att undvika tråkigheter i fortsättningen.
Än en gång, lycka till.
 
Hej igen!

Tänkte bara höra om det är någon som har en mall eller ett exempel på ett modellavtal.

Tack på förhand,

D.
 
Avtalsblanketter

Hej igen.
Jodå, jag har flera olika förslag. Jag har dem bara inte i datorn så har du något faxnummer eller på annat sätt så kans jag skicka till dej.
Med vänlig hälsning.
Mr. G.
 
Re: Avtalsblanketter

Mr. G skrev:
Hej igen.
Jodå, jag har flera olika förslag. Jag har dem bara inte i datorn så har du något faxnummer eller på annat sätt så kans jag skicka till dej.
Med vänlig hälsning.
Mr. G.

Hej igen!

Jag kan fixa ett faxnummer.

Får inte tag på numret just nu, så jag återkommer imorgon (idag om det hunnit bli torsdag).

Tack för all hjälp.
 
Hej igen!

Här är faxnumret:

013104681

Det är inte mitt så om du märker det med Johanna
vore det bra(om man nu skriver mottagare på fax), så det inte hamnar i papperskorgen.

Tack igen.
 
Hejsan!

Numret ska stämma 013 104681

men det är som sagt inte mitt nummer och jag har knappt använt en fax i hela mitt liv :p
så jag har ingen aning om vad det kan vara för fel.

Tack iallafall för tanken.

Vänliga hälsningar,
Daniel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.