Annons

Nyköpt kamerahus i "fel" kartong..

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
För några veckor sedan fick jag hem min nya Canon 6D. Alla tillbehör fanns med som de skulle, men varför levererades huset i en Canon-kartong avsett för 6D:n + EF 24-70/4 L IS USM? Jag hade ju beställt enbart själva huset..

Innan jag hade öppnat paketet var jag lite fundersam ifall det skulle ligga ett 24-70/4L i där också. Men det gjorde det förstås inte. Köpet gjordes hos Rajala. Någon som har en förklaring till varför huset levererades i en kitkartong? Inte för att det spelar någon större roll, men det hade varit intressant att veta..
 
Det händer att handlarna delar upp kit-paketen och säljer kamerahus och objektiv separat, och då får kameraköparen paketkartongen och den som köper objektivet får bara den kartong som låg i paketet.
 
Precis som afe säger.
Mitt hus kom i kartong avsedd för kit 6D och 24-105, men hade som sagt bara köpt huset.
Inget att oroa sig över. =)
 
Kan bara instämma. Det är vanligt. Har varit med om detsamma hos Avenyn foto där jag sett dem packa upp min kamera och ta ur objektivet för att sälja det separat.
Det är helt i sin ordning.
Handlarna har inget emot att göra så. Faktum är att jag tror de får kitobjektivet till ett bättre pris än om de köpt in det separat.
Canikon verkar vara pigga på att leverera kit för populära kameror. Att få tag i bara ett hus är svårare.
Eftersom vi är många som redan har en mängd objektiv och bara vill åt det nya fantastiska kamerahuset så servar oss handlarna med att splitta upp kittet.
Eftersom de är så villiga tyder på att de också tjänar en hacka på det hela.
 
En gång i tiden exporterade Hasselblad kamerapaket bestående av hus, magasin, ljusschackt samt ett par objektiv till Storbritannien. Varje del av paketet i sin original kartong och allt sedan i en större gemensam kartong. Välframme i GB så splittrades paketen. Varför gjorde man så? Jo, det betydde märkbart lägre tull om det var en hel utrustning som passerade gränsen.
 
Har råkat ut för samma sak fast lite omvänt. Fick min nya 5D mk II i en omärkt vit kartong. Inte lika kul eftersom jag gärna sparar originalkartonger till mina prylar ifall jag senare säljer dem.
 
Samma lika för mig.. blev nästan sur då jag fick kitkartongen.
Lådan blir ju lite större också :) ett annat utseende.

Men jag vet att dom tjänar bra mycket på att sälja separat.
De får bättre pris att köpa in kitkartongerna än endast hus.
 
En del handlare talar dessutom om att de gör så. (Röd text nästan längst ner på sidan).

Det är helt klart varför de gör. Canon vill gärna sälja kit eftersom det ger dem högre marginal i kronor.
Därför finns det oftast i början när det är svårt att få tag i kameran en hög andel Kit och en mindre del enbart hus.

Handlarna vet att många av de som är ute efter en ny kamera är gamla trogna kunder som inte behöver ett kit-objektiv. Så de är beredda att dela på kit-paketet.

De får sålt en kamera till priset för kamerahus och får ett kit-objektiv till ett bra pris som de kan sälja endera till priset för ett löst objektiv som ligger och gör en bra affär eller så kan de sälja dem till ett bra pris och öka omsättningen.

Att så många speciellt köpare verkar vara fixerade vid att få kameran levererad med original emballage har jag inte förstått. Är det för att den där känslan av un-boxing är viktig?

Emballaget har ju egentligen bara 2 egenskaper. Att skydda vid transport och att presentera produkten säljande och lätt att identifiera.

När man säljer något begangnat är det väl egentligen bara skyddet vid transport som kvarstår. Den funktionen fyller den vita kartongen i kit-paketet lika bra som det tryckta emballaget för kamerahuset.

De begagnade kameror och objektiv jag inte skänkt till mina barn utan sålt har alltid köpts av någon jag träffat personligen och gjort upp affären. De har alltid varit mest intresserade av kamerans eller objektivets skick och funktion. Det är viktigt för de flesta att få titta på, testa och känna på grejorna före de köper. Att klämma på emballaget har ännu ingen frågat efter.
 
Att så många speciellt köpare verkar vara fixerade vid att få kameran levererad med original emballage har jag inte förstått. Är det för att den där känslan av un-boxing är viktig?
Samlarvärdet för vissa kameror är rätt mycket högre om originalförpackningen finns kvar. Helst ska kameran vara oanvänd också. Huruvida det kommer att gälla för Canon 6D är förstås svårt att veta, men jag gissar att det inte kommer att bli en åtråvärd samlarkamera ...
 
Samlarvärdet för vissa kameror är rätt mycket högre om originalförpackningen finns kvar. Helst ska kameran vara oanvänd också. Huruvida det kommer att gälla för Canon 6D är förstås svårt att veta, men jag gissar att det inte kommer att bli en åtråvärd samlarkamera ...

Det tror jag du kan glömma. Om 5 år är den värd 3-5 tkr.
Priserna dalar allt snabbare på begagnade kameror och objektiv i alla fall inom dSLR.

Samlarvärde kommer dessa kameror aldrig få. I så fall som skådebröd. Hur får man batterier till dessa kameror om 50 år?
 
Vissa tidiga digitalkameror tycks ha ett visst samlarvärde, men som sagt så tror jag knappast att EOS 6D kommer att få det.
 
Vissa tidiga digitalkameror tycks ha ett visst samlarvärde, men som sagt så tror jag knappast att EOS 6D kommer att få det.

Jag har en Olympus E-10. En av de bättre digitalkamerorna från 2000 som tog bra bilder utan att kosta mer än 25 000 kronor.
Vad bjuder du? Kanske jag har kvar kartongen.
 
Jag har en Olympus E-10. En av de bättre digitalkamerorna från 2000 som tog bra bilder utan att kosta mer än 25 000 kronor.
Vad bjuder du? Kanske jag har kvar kartongen.
Den är nog för sen för att ha samlarvärde, skulle jag tro, och jag skulle nog ändå inte bjuda på den även om den hade samlarvärde.

Men det är bra att du kanske har kartongen kvar! :)
 
Var samma för mig när jag beställde min 5D Mark III från Rajala, fick den i en kartong med 24-105 kit, de använder de lådor de har tydligen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.