Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nyinköpt Wide Angle Converter

Produkter
(logga in för att koppla)

Anno113

Ny medlem
Hej,
Jag har en EOS 1000D med kit-objektiv EFS 18-55. När jag var i New York i somras så köpte jag en vidvinkeladapter med macro (2-delad). Jag är lite besviken på resultaten jag fick ... med tanke på att jag betalade 600 dollar för det... så hade jag kanske hellre lagt de pengarna på ett 70-300 objektiv... men det var vidvinkeln o ljuskänsligheten som försäljaren lockade med.

Jag lägger med några bilder så får ni själva se... Jag är glad amatör. Har mestadels fotograferat i P-läge men försöker styra ISO för att få lägre brus.

Har jag blivit lurad?
Hittar inte någon som har samma objektiv som jag :-O

Det heter: DIGITAL ADVANCE HD High Definition DSLR Pro MC AF Digital Wide Converter w/Macro 0,48x58mm Japan Optics

MVh Anette

Bilagor

• 2012_03 184.jpg
    2012_03 184.jpg
    16.7 KB · Visningar: 739
  • 2012_03 185.jpg
    2012_03 185.jpg
    21.4 KB · Visningar: 707
Jo, allt här i världen är inte vad det heter och inte heller är det alltid särskilt bra kvalité på den här sortens tillsatser. Jag har själv en, och den funkar alldeles utmärkt, om man kan stå ut med ganska kraftig förvrängning av vidvinkeltillsatsen och mycket kromatisk aberration. Men den ger verkligen större bildvinkel, och skärpan blir hygglig om man korrigerar färgfelen i efterbehandlingen, och man kan också få raka linjer genom att mixtra lite i bildbehandlingen.

Men du har ju en systemkamera, och den här sortens tillsats är gjord för kameror där man inte kan skifta optiken. Dessutom har du troligen redan en ganska vidvinklig normalzoom. Så jag skulle föreslå att du ger den i present åt någon som uppskattar den mer, och i stället köper ett riktigt vidvinkelobjektiv om du vill ha större vinkel än normalzoomen ger.

"Makro" är helt enkelt en ganska kraftig närbildslins, som man får när man skruvar bort den främre delen på tillsatsen. Den är helt okorrigerad och ger ganska stora avbildningsfel av alla slag. Definitivt ingen höjdare, och särskilt inte till en systemkamera. Jag använder min på min kompaktkamera ibland. Aldrig någonsin "makro"-linsen ensam, men vidvinkeln ger ungefär 3 mm brännvidd på min Canon PowerShot G7 och efter en vända i bildbehandlingen är bilderna presentabla. Ett typiskt resultat innan korrektion är gjord hittar du här.

Och 600 dollar är på tok för mycket för en sån. De kostar normalt omkring 150 dollar, men man kan ofta få dem billigare. Neråt femtio dollar finns liknande.

Det är av misstagen man lär sig.

Senast ändrad:
Hej,
Jag har en EOS 1000D med kit-objektiv EFS 18-55. När jag var i New York i somras så köpte jag en vidvinkeladapter med macro (2-delad). Jag är lite besviken på resultaten jag fick ... med tanke på att jag betalade 600 dollar för det... så hade jag kanske hellre lagt de pengarna på ett 70-300 objektiv... men det var vidvinkeln o ljuskänsligheten som försäljaren lockade med.

Jag lägger med några bilder så får ni själva se... Jag är glad amatör. Har mestadels fotograferat i P-läge men försöker styra ISO för att få lägre brus.

Har jag blivit lurad?
Hittar inte någon som har samma objektiv som jag :-O

Det heter: DIGITAL ADVANCE HD High Definition DSLR Pro MC AF Digital Wide Converter w/Macro 0,48x58mm Japan Optics

MVh Anette

Hej, jag har faktiskt ingen aning om vad det där är för nåt. Jag gillar att skumma alla möjliga recensioner av diverse fotoprylar på nätet men nån sån har jag aldrig stött på. Om det är nåt i den här stilen så verkar missnöjet delas av andra:

http://www.amazon.com/Digital-Profe...dp_top_cm_cr_acr_txt?ie=UTF8&showViewpoints=1

... i själva verket så skulle den ha kostat... 1.799$...

Säljaren visade mig den här sidan, o gav mig ett redan rabatterat pris... 600 $.
Ok. Ingen skatt, o dollarn stod under 7 just då... men i alla fall.

Jag kan vara lite nöjd med närheten och omfånget på bilden, så visst kan jag kanske lära mig att dra nytta av detta. Det mest irriterande är oskärpan i kanterna.

För makrofotografering, o lite konstnärligare projekt har jag dock fått till rätt skapliga bilder.

Det är mest priset jag är fundersam över.

Se denna länk: DIGITAL ADVANCE HD High Definition DSLR Pro MC AF Digital Wide Converter w/Macro 0,48x58mm Japan Optics

Är den trovärdig?

//Mvh Anette

Säljaren visade mig den här sidan, o gav mig ett redan rabatterat pris... 600 $.
Ok. Ingen skatt, o dollarn stod under 7 just då... men i alla fall.

Jag kan vara lite nöjd med närheten och omfånget på bilden, så visst kan jag kanske lära mig att dra nytta av detta. Det mest irriterande är oskärpan i kanterna.

För makrofotografering, o lite konstnärligare projekt har jag dock fått till rätt skapliga bilder.

Det är mest priset jag är fundersam över.

Se denna länk: DIGITAL ADVANCE HD High Definition DSLR Pro MC AF Digital Wide Converter w/Macro 0,48x58mm Japan Optics

Är den trovärdig?

//Mvh Anette

... ja oxå länken: http://advanceprodigital.com/ Den jag köpt heter VLA4858

Tyvärr, ta det som en lärdom, men det är rena bluffen. Som du själv har konstaterat är det en inte helt oduglig produkt, men priset är på tok för högt. För 600 dollar får man ett toppklassat Canon original makroobjektiv.

Ok, tack för era svar.

Hoppas det varit till hjälp för någon som är på väg Over There o inte blir påprackad denna produkt till det priset...

Ha det bra. Spar till ett Canon objektiv! Men denna är en nice to have sak... som får ligga i looser bagen...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar