** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nyinköpt Olympus E-500 som jag inte förstår riktigt..

Produkter
(logga in för att koppla)

swedienne

Medlem
Nu har jag äntligen köpt den kamera jag suktat efter en längre tid.
Glad i hågen sätter jag ihop den och går ut på altanen för att "känna av" hur den fungerar. De två objektiv som ingick i köpet är samma storlek som de jag hade till min analoga Canon men jag blev väldigt fundersam när jag ställde mig för att zooma in en blomma och det blir bara sudd, tar ett steg bakåt i taget, klicka på avtryckaren för att få fokus i autoläget och jodå, det funkar - IBLAND - och inte ibland...inser att jag inte alla kan ta de macrobilder som jag ändå tog med min halvautomat (Minolta Konica Dimage) och som jag kunde ta med min gamla Canon.

Manualen jag fick ligger på en cd och är på engelska...jag vill ha en på svenska, men samtidigt så inser jag att jag KAN en hel del redan även om jag inte är bra på de tekniska termerna.

Upptäckte också att när jag försökte zomma med autoläget och hittade skärpa så hände inget när jag tryckte på avtryckaren men flyttade jag fokus till något annat så funkade det plötsligt.

Hur fasen gör man?

Du har ju en närgräns på optiken, går du innanför den så kan du inte få fokus och bilderna blir suddiga.

Att det inte funkar att trycka av ibland kan vara att du har fokuslås på, om den inte hittat fokus kan du inte trycka av.

Jo, jag har förstått att jag har en närgräns, det är därför jag går ett steg i taget bakåt...men med de objektiv jag har så förstod jag att jag kunde stå ca 30 cm från objektet men det stämmer inte.

Fokuslås låter rimligt...

tänk på att den kortaste närgränsen på ett låtsasmacro brukar vara i tele-läget (om det är en zoom dvs.)

Det finns ett macroläge, ställde in på det och det SKA gå att få en macrobild även om jag inte kommer så nära som en riktig macro-objektiv...

Hejhej!

Gratulerar till din nya kamera! Jag har en likadan och är väldigt nöjd.

Ville bara säga att 14-45 objektivet har en närgräns på 38 cm och 40-150 objektivet en gräns på 1,5 m.

Motivläget macro påverkar inte detta alls utan försöker nog bara använda så liten bländaröppning som möjligt för ökat skärpedjup.

Jag hade liknande funderingar i början, men skaffade Olympus 35 mm macro och nu kan jag ta vilka macrobilder jag vill. :)

Här kan du se några:

http://web.mac.com/hagan/iWeb/Roberts webplats/35 mm macro.html

Hoppas du kommer överens med kameran.

:)

Robert

Tackar!

Jag börjar förstå sakta men säkert hur den funkar och jag tyckte jag stod mer än 40 cm ifrån men ja, jag får väl köpa mig ett macroobjektiv längre fram när jag fått ihop mer pengar.

Tycker om menyn "scenes", den hade jag inställd igår när jag fotade Adde, på porträtt med mörk bakgrund, det funkade ju bra faktiskt...
Ska komma på hur man ställer in slutartid och bländare manuellt också. Insett att om jag håller in avtryckaren ett tag så tänker kameran en stund innan den går av också...

Att skaffa en ny kamera tar ju en stund att lära sig och nu har jag iallfall grunden med de två objektiv jag har. Det ska bli kul att köpa mer grejer sedan. :)

Macrobilderna var jättefina!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar