ANNONS
Annons

Nyhetsfoto på frilansbasis?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hermanssson

Aktiv medlem
Som nybliven student (med F-skattsedel som fotograf) skulle jag gärna vilja veta om någon kan berätta lite om hur det fungerar att sälja foton i nyhetssyfte till tidningar. Några frågor som vore spännande att få svar på:

* Vem på tidningen är det man ringer/mailar om man fångat något intressant på bild?
* Hur fungerar prissättningen? Ad-hoc eller enligt t.ex. BLFs rekommenderade priser? Eller annat?
* Vilka tekniska krav brukar vara standard vid leverans av bilderna? Upplösning, redigering, format m.m.
* Får tidningen rätt att återanvända fotot i framtida upplagor, eller måste det i.s.f. avtalas om?

Finns det något mer som är viktigt att veta för att inte uppfattas som en total amatör när man väl står där med en bild man tror kan vara av intresse för tidningen?

Tack på förhand!

Du kan alltid testa sälja via Scoopshoot. Läs igenom avtalet bara innan. Har aldrig själv lyckats få sålt via dem, men det beror nog mest på att jag befinner mig i Japan.

Som svar på dina övriga frågor:
Du kontaktar det tipsnr som finns hos tidning.
800 kr ex moms får väl anses som praxis enligt blf och det funkar bra. Har du en bild på en Breivik eller en självmordsbombare kan du ta ut vilket pris du vill. Sälj aldrig hela rättigheten från en sådan guldgruva.
När du skickar in din bild via mejl, skriv att du tar 800 ex moms per publikation.
Tekniska krav är så stor som möjligt. Ibland skalar jag ner bilden litet för att det ska bli lättare att skicka den, men tillräckligt stor för att kunna tryckas.

* Vem på tidningen är det man ringer/mailar om man fångat något intressant på bild?
* Hur fungerar prissättningen? Ad-hoc eller enligt t.ex. BLFs rekommenderade priser? Eller annat?
* Vilka tekniska krav brukar vara standard vid leverans av bilderna? Upplösning, redigering, format m.m.
* Får tidningen rätt att återanvända fotot i framtida upplagor, eller måste det i.s.f. avtalas om?

1. Prata med nyhetschefen, som är den som avgör om bilderna är tillräckligt intressanta för att man ska köpa. Större tidningar har en bildredaktör.
2. Det finns ett avtal mellan BLF och tidningsutgivarna. Många tidningar följer det även om fotografen inte är medlem i BLF, vilket innebär omkring 800 kr för en publicering. Mindre tidningar betalar ofta ännu mindre.
3. Bilden bör vara färdigredigerad, men det ställs inga exceptionella krav. Hyfsade jpg rakt ur kameran funkar oftast. Så stor bild som möjligt och hög kvalité på jpg.
4. Nej, inte om du säljer enligt BLF. Då får ni komma överens om det.

Tyvärr har du valt ett lite dåligt tillfälle att starta din verksamhet. Tidningarnas frilansbudgetar är ganska kärva för tillfället. Men lycka till i alla fall!

Erlands beskrivning stämmer rätt bra med mina upplevelser.

1. Prata med nyhetschefen, som är den som avgör om bilderna är tillräckligt intressanta för att man ska köpa. Större tidningar har en bildredaktör.

Sedan finns det ibland sportredaktörer/-reportrar, kultur- och nöjesredaktörer/-reportrar som det kan vara värt att få kontakt med. Exakt vem som bestämmer varierar friskt mellan tidningar. Men nyhetschefen är ofta en bra start.

2. Det finns ett avtal mellan BLF och tidningsutgivarna. Många tidningar följer det även om fotografen inte är medlem i BLF, vilket innebär omkring 800 kr för en publicering. Mindre tidningar betalar ofta ännu mindre.
3. Bilden bör vara färdigredigerad, men det ställs inga exceptionella krav. Hyfsade jpg rakt ur kameran funkar oftast. Så stor bild som möjligt och hög kvalité på jpg.

Själv skalar jag faktiskt ned en del bilder, generellt brukar jag leverera bilder i 3:2-format där långa sidan är 3000 pixlar (dvs runt 6 megapixel). Det här ger jpg-filer som i genomsnitt hamnar runt 1 megabyte vilket de flesta dagstidningar verkar helt nöjda med. Vet jag att de skall dra stort på en bild (över en halv-/helsida) så får de däremot så stora filer som möjligt. Generellt så bryr sig de flesta (trevligt nog) mer om innehållet än om den tekniska kvaliteten.

4. Nej, inte om du säljer enligt BLF. Då får ni komma överens om det.

Den generalla principen är att man tar betalt per publicering. Numera är det inte ovanligt att man säger "en publicering i tryck och på webb", dvs att de får använda samma bild både i tryck och på webben vid samma tillfälle. Men skall de senare publicera bilden igen (ihop med ny text) skall de betala igen. Fast det här senare slarvas det nog en hel del med ...

Tyvärr har du valt ett lite dåligt tillfälle att starta din verksamhet. Tidningarnas frilansbudgetar är ganska kärva för tillfället. Men lycka till i alla fall!

Håller tyvärr med. Många tidningar håller på och sparkar folk och skär ned på utgifter i stort. Budgeten för frilansbilder hör nog ofta till det första som ryker ... Vilket går att förstå - många journalister och redaktörer slåss för att få behålla sina jobb och att köpa in bilder hamnar då ofta lågt på priolistan.

Allmän observation: Tänk på att många tidningar har olika typer av prenumerationsavtal med Scanpix (och för sportbilder med Bildbyrån) vilket innebär att det nästan alltid är billigare (eller rent av gratis) att ta in en Scanpix-bild istället för att anlita en frilansare. Tricket är att hitta situationer och bilder som Scanpix av något skäl inte har/tar ...

Kan tillägga att det kan vara bra om du har både s.k höjdare och breddare, dvs stående och liggande bilder från en händelse. Eller portrait och landscape som det väl heter på nysvenska

Själv skalar jag faktiskt ned en del bilder, generellt brukar jag leverera bilder i 3:2-format där långa sidan är 3000 pixlar (dvs runt 6 megapixel). Det här ger jpg-filer som i genomsnitt hamnar runt 1 megabyte vilket de flesta dagstidningar verkar helt nöjda med. Vet jag att de skall dra stort på en bild (över en halv-/helsida) så får de däremot så stora filer som möjligt. Generellt så bryr sig de flesta (trevligt nog) mer om innehållet än om den tekniska kvaliteten.

Nja, de flesta redigerare skulle nog tycka att 3000x2000 pixlar, komprimerad till 1 MB, är lite snålt (även om de kanske inte säger det till dig).

För några år sedan hade man lätt att förstå varför fotograferna skickade så små filer, men i dag är det svårare. Själv brukar jag skicka så bra jpg som möjligt, filer på 5-6 MB är normalt inga problem (så länge det är ett måttligt antal) ens om jag sitter i en liten afrikansk håla och använder telefonen som modem.

Nja, de flesta redigerare skulle nog tycka att 3000x2000 pixlar, komprimerad till 1 MB, är lite snålt (även om de kanske inte säger det till dig).

För några år sedan hade man lätt att förstå varför fotograferna skickade så små filer, men i dag är det svårare. Själv brukar jag skicka så bra jpg som möjligt, filer på 5-6 MB är normalt inga problem (så länge det är ett måttligt antal) ens om jag sitter i en liten afrikansk håla och använder telefonen som modem.

Mär jag har med en ny tidning att göra brukar jag fråga, och hittills verkar de flesta föredra att inte få allt för stora filer. Vilket faktiskt förbryllar mig, men kunden har ju rätt ...

Normalt levererar jag 8-12 bilder och häpnadsväckande många ställen har fortfarande begränsningar med max 10 MB bilagor per mejl, känner till och med till en stor Stockholmstidning och flera lokaltidningar där man bara kan bifoga 5 MB filer per mejl. Varför de har kvar sådana begränsningar numera är ett mysterium, det kan jag hålla med om :)

Ett exempel på hur det kan fungera - Jag jobbar som journalist och satt som lokalredaktör i Kisa för ÖstgötaCorren förra sommaren. Då hade vi en deal med en lokal fotograf som var stationerad i staden, han hade en fotobutik där tror jag. Han hade koll på allt som hände, t ex om räddningstjänsten åkte ut på en körning till en trafikolycka etc, och hörde av sig och kollade om vi behövde bild. Om jag själv inte kunde åka ut så kunde nyhetschefen göra en bedömning av om det var värt att anlita honom. Han fixade även bilder på sånt som hände efter arbetstid. Jag tror inte det var några större summor det handlade om, och vi körde hellre scanpix eller en bild från vårt eget arkiv.

Tack för många givande och bra svar!

Jag har förstås inte registrerat F-skatt nyligen för att fotografera just den här sortens bilder, men eftersom jag har det sedan tidigare och nu är student hade det varit kanon att veta hur det fungerar om tillfälle ges att sälja några bilder :)

Det har redan sagt en massa bra saker i den här tråden.

Men det är sak som jag saknar.

Jag besökte din hemsida.
Fick leta alldeles för länge för att hitta din portfolio.
Vilket inte är bra.

En bra portfolio är ett måste om du ska få chansen hos tidningarna.
Helst också några "tear sheets".
Dvs att du skannar in några av de bilder du haft publicerade i någon tidning.
Så att du kan visa att du har haft bilder publicerade, och att du klarar att leverera i skarpt läge.

Konkurrensen i fotobranschen är stenhård, vilket även gäller pressfoto.
Så för att över huvud taget komma på tal för uppdrag så måste du bevisa att du kan leverera i skarpt läge, och göra det snabbt nog.

Det har redan sagt en massa bra saker i den här tråden.

Men det är sak som jag saknar.

Jag besökte din hemsida.
Fick leta alldeles för länge för att hitta din portfolio.
Vilket inte är bra.

En bra portfolio är ett måste om du ska få chansen hos tidningarna.
Helst också några "tear sheets".
Dvs att du skannar in några av de bilder du haft publicerade i någon tidning.
Så att du kan visa att du har haft bilder publicerade, och att du klarar att leverera i skarpt läge.

Konkurrensen i fotobranschen är stenhård, vilket även gäller pressfoto.
Så för att över huvud taget komma på tal för uppdrag så måste du bevisa att du kan leverera i skarpt läge, och göra det snabbt nog.

Tack Danne! Det är ett problem jag är väl medveten om, men det är ändå bra att få höra det från någon utomstående. Jag måste göra om hela hemsidan snarast, då jag varken trivs med den eller tror att någon besökare gör det.

Bra tips angående tear sheets! Ska komma ihåg det. Fotograferar för Handels eget studentmagasin, från vilket jag absolut skulle kunna ta med lite material för att addera den redaktionella delen till portfolion!

...
Jag måste göra om hela hemsidan snarast, då jag varken trivs med den eller tror att någon besökare gör det.

Har själv fuskat lite med att bygga hemsidor i mina dagar.
Kanske kan min sida vara till lite inspiration.
http://photo-it.net/
Byggt på Wordpress (vilket underlättar uppdateringar rejält).
Med Next-gen som plugin för att hantera bilderna.

Bra tips angående tear sheets! Ska komma ihåg det. Fotograferar för Handels eget studentmagasin, från vilket jag absolut skulle kunna ta med lite material för att addera den redaktionella delen till portfolion!
Tycker jag absolut att du ska göra.
Själv har jag lagt in mina tear sheets som en del av min portfolio.
http://photo-it.net/portfolio/tearsheets/

Tack Danne, det håller jag med om - Wordpress är verkligen smidigt. Har bara använt det till bloggen än så länge men är sjukt nöjd med det! Det enda dilemmat är att jag även erbjuder hemsidor som syskontjänst till foto och det blir lite konstigt att ha en annan typ av sida än en sådan man själv erbjuder till sina kunder. Funderar på att erbjuda Wordpress-sidor också men det är jag inte redo för i dagsläget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar