Annons

Nyfikna rävungar, tips behövs!

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Vi har fått rävungar vid sommartorpet. Vi tror att grytet finns ca 300m bort i skogen. Några gånger har dom nyfiket och ganska obekymrat rört sig alldeles i närheten av oss, men deras passager är över på kanske 10sek. Naturligtvis har kameran varit inne i husetvid varje tillfälle. Men vi ska vara här i några veckor till, så det kommer nog mer chanser. Ett ställe dom hoppat upp på några gånger är en stengärdsgård (ca 10m från där vi suttit). Dom har tittat på oss under några sek för att sedan hoppa ner i buskaget bakom och försvinna bland ormbunkarna.

Jag skulle vilja ha tips för att få dom "hit igen" - om det går att påverka. Idag passerade en av ungarna på gärdsgården igen, jag gick in och hämtade kameran och naturligtvis hoppade den ner när jag kom ut. Fick en bild när jag sakta följde den uppåt backen (bild 1). Nu har vi lagt ut en köttbulle på muren (bild 2). Är det en bra idé? Finns det något bättre? Tanken är att lägga ut nåt på muren varje dag under någon vecka (där dom förmodligen passerar då och då) och få dom tycka det är ett bra ställe. Och sen helt enkelt sitta och vaka lite. Eller kanske någon som vet ett bra sätt att hitta rävgrytet?

Tips mottages tacksamt!

SNABB EDIT: Köttbullen är borta efter en timme (!). Kan ju ha varit någon fågel eller annat djur också, men uppmuntrande... :)
 

Bilagor

  • IMG_3916 400.jpg
    IMG_3916 400.jpg
    85 KB · Visningar: 1,571
  • IMG_3920 400.jpg
    IMG_3920 400.jpg
    90.5 KB · Visningar: 1,699
Senast ändrad:
Jag tror det finns typ jourhavande biolog eller liknande man kan ringa å få tips om deras kost osv.
Spontant känns det dumt att du lär dom att det finns mat hos er. Om du måste mata så gör det så sällan du kan och på något bättre ställe.
Men det skulle personligen kännas ärligare att fått fina bilder för att jag lagt tid och väntat ut dom och lärt känna deras mönster istället för att de kommer för maten. Då kan man ju lika gärna åka till en djurpark och fota.

EDIT: Den bild du fått på räven är föresten jättefin!
 
Men det skulle personligen kännas ärligare att fått fina bilder för att jag lagt tid och väntat ut dom och lärt känna deras mönster istället för att de kommer för maten. Då kan man ju lika gärna åka till en djurpark och fota.

Säg det till Brutus Östling ;) Hur många av de fantastiska örnbilderna han tagit tror du är tagna utan matning?

Ur en intervju i Huvudstadsbladet:

När Östling når Nordnorge kommer han att sätta sig i det han kal-lar gömsle, en sorts studio uppbyggd i naturen, med rätt fond i bakgrunden (kanske ett blåtonande fjäll och knotiga träd som signalerar urskog).
För att locka dit örnar låter Östling lägga ut mat. Så har till exempel den målning, förlåt bild, kommit till som på förlaget kallas "Rembrandt" tack vare 1600-talsljuset och det dramatiska tonfallet: två örnar som kalasar på ett rådjurskadaver.
– Hur ofta möter du örnar på femton meters avstånd? Det händer inte, du måste helt enkelt mata in dem.
Får man göra det?
– Självklart. I min bok finns tre bilder som är tagna på spontana möten, resten är inmatade. Det var förresten finländska fotografer som började med det. Hannu Hautala, till exempel. Och han Lassi (Rautiainen)som håller på med björnarna.
Många som sett din bild av örnen som just satt klorna i en räv blir besvikna när de hör att räven inte är ett jaktbyte utan en påkörd räv som örnen fått sig serverad.
– Ja, men det går inte att få en sådan bild annars. Du kan få enstaka bilder på spontana möten, inte mer.
Östling suckar över ifrågasättandet; för honom är inmatningen inget problem.
– Så här ser jag på det: det dokumentära är redan gjort; vi har sett bilder på fåglar. Nu måste vi gå vidare. Därför bygger vi upp miljöer och ser till att placera oss rätt. Sen är det bara att hoppas att örnen kommer. Eller björnen.
Östling fortsätter:
– Jag lägger ut mat och föreslår ett avtal: du får mat, jag får bilder. Örnen bestämmer om han är med på avtalet eller inte. Och det är ju alltid en vild örn som kommer.


http://www.hbl.fi/text/kultur/2007/11/24/d7841.php
 
Köttbullar funkar!

Underbar artikel graylingman. Tack för den!

Tgr, tack du också! (har inga planer på att vänja rävungarna vid mat, men något mer kommer läggas ut för att se om kompen kan sitta bättre)

Igår kväll försvann 2 köttbullar. I morse lade vi ut en till. Inget hände på hela dan. Den låg och torkade i 30 graders värme. Lukten försvann antagligen. På e.m. runt 16-tiden bytte vi köttbulle på muren. Det tog kanske 20 min, så kom en unge. Satt och gjorde annat när jag såg en skugga i ögonvrån. Slet fram kameran och tog en suddig bild precis innan den hoppade ner bakom muren. Enorm besvikelse! MEN. Efter några sekunder hoppade den upp på muren igen. Nosade lite (bild 1) och reagerade sen på ljudet från kameran och började intresserat stirra på oss (bild 2). Den tittade intresserat och orädd(/orätt?) i kanske 10 sek. Sen hoppade den ner bakom muren och kommade iväg bland ormbunkarna. Fick fina bilder trots bristande kompositionsförmåga hos den lilla räven ... :)

Större exemplar av samma bilder finns här:
http://ezpicshare.com/images/img3980sma.jpg
http://ezpicshare.com/images/img4006sma.jpg
 

Bilagor

  • IMG_3980 small FS400.jpg
    IMG_3980 small FS400.jpg
    76.8 KB · Visningar: 1,720
  • IMG_4006 small FS400.jpg
    IMG_4006 small FS400.jpg
    72.2 KB · Visningar: 3,914
Två fina bilder till!

Blir inte direkt förvånad att Brutus och andra delar ut mat mot bilder. Fast det är ändå lite fusk ;)
Jag får väl kanske tänka om och börja mata småfårglar i vinter...

Du får ställa kameran på stativ med trådlös trigger och eventuellt nått paraply för skuggning av utrustningen.
Det är enfin mur du har att fotografera rävarna på!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.