De gamla film-Bladarna och en del andra mellanformatare har en smått magisk 3D oskärpa. Den syns sällan i dagens digitala bilder. Finns känslan där i H5D eller har den försvunnit?
En fråga som är nästan omöjlig att svara på. Jag kan genom kontakter låna Haseebladare av alla sorter. När de är tillgängliga. Lånar dem direkt från Hasselblad så ni kan vara säker på att både objektiv och kamera är toppklass.
Det där magiska släppet mellan skärpa och oskärpa finns där oavsett vilket media du använder.
Nu är jag kanske mer en landskapsfotograf än en porträttfotograf. Speciellt när jag testar kameror.
Så därför blir det gärna stadslandskap och mycket skärpedjup när jag testar.
Fast här är 2 exempel där man kanske kan bedöma fullformat mot MF. Inga testbilder i egentlig mening. Så dåliga exempel.
Först ett hundporträtt som visar lite av Hasselblad objektivens fantastiska upplösning.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/364867/3394646.htm
Visst ligger både skärpa och oskärpa på en nivå vi är ovana att se. Hur det upplevs i litet webbformat kan jag bara gissa.
Tar man sedan en annan bild tagen med en 5DMKIII så ligger den inte så långt efter. Tagen med 100-400/4-5,6 IS generation 1.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/364867/3271921.htm
Så ja de är olika fast båda bra i min mening. Så att MF skulle vara extra magisk köper jag egentligen inte. Att Hasselblad har objektiv som klår det mesta för den upplösning man behöver för den sensorn köper jag däremot. Det är objektiv som både kan klara 100 MP eller 300 MP i den sensorstorleken.
Hasselblad har numera en mycket bra Vd som fokuserar på rätt saker. Personalen håller numera igen huvudet högt. Det är back to business.
Inga fler pimpade Sony's utan nu är det fokus på deras egna produkter. NI kommer se en hel del nya intressanta produkter inom kort.
Tyvärr ligger de inte inom majoritetens ekonomi.
Jag har nu en Canon 5Ds R och skall se om jag inte kan låna en H5D 50C med några av deras bästa objektiv. Sedan ta testbilder som är jämförbara. Då blir det 50 MP mot 50 Mp. Sedan har Hasselbladsobjektiven jag lånar en klar fördel. Ingen av mina objektiv ligger i den klassen i den klassen. Visserligen L-objektiv men inte de allra senaste.
Nu måste man komma ihåg att jämförelser på den tekniska nivån är där man ser skillnader när man tittar på skärmen med 1:1 upplösning.
Rent konkret är det en fråga om hur mycket av detta man verkligen ser i i praktiken.
Oftast är min erfarenhet att man ser vid normala utskrifter mindre skillnad än man förväntar sig.
Så jag vill nog påstå att inspiration och en bra bild som är rätt hanterad i efterbearbetningen är viktigare än vilken kamera den är tagen av.
Så var min uppgradering från 5DMKIII ett lyft,. Nja det gav mig nya möjligheter. Knappast värt pengarna.
Skulle jag ta bättre bilder med en H5D 50 C. Kanske eftersom det är en form av långsammare fotografering som kräver mer förberedelse. Fast det hade inte ökat på de antal bilder som jag bedömt som mina bästa. Det har jag redan provat.
Det finn bara ett sätt att skapa en skillnad. Och det är genom att jag uppgraderar mig själv och att se rätt bilder och dess möjligheter. Sedan hantera dem på rätt sätt i efterbearbetningen. Det är där vi tar en hyfsad bild från vara medioker till att bli ett konstverk.
Så jag tycker vi har för mycket fokus på tekniken och för lite på hur man tar hand om en bra bild och gör den full rättvisa.