Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nyckelord vid export - lista

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Sitter och försöker få lite ordning bland nyckelorden i sommarens bilder. Jag har en lista enligt bilden.

Jag väljer ett antal bilder i biblioteket och sätter en bock i rutan för A-lag. Då får (enligt listan) bilderna även nyckelorden Oskarshamns AIK, Lag, Fotboll och _SPORT. När jag tittar på vilka nyckelord bilden innehåller så finns alla med, men när jag kollar under nyckelordstaggar "kommer att exporteras" så finns bara A-lag, OAIK (som är registrerat som en synonym) samt Oskarshamns AIK med. Jag har aktivt valt att inte exportera _SPORT och Lag, men Fotboll ska ju bevisligen exporteras, men det gör det inte... Varför?

https://www.dropbox.com/s/o6kegok6wglemet/dump_nyckelord.png

Ser att jag glömde ange att det är Lightroom det gäller. Fast det är nog inte därför svaren uteblir... ;)

Jag anade att det var Lightroom, på bilden såg jag att det var så.

Jag har funderat en hel del på det där med hierarkiska nyckelord.Vad jag förstår så vill du utelämna några nyckelord i hierarkin för export. Har inte hittat någon bra beskrivning hur det fungerar. Har precis tittat på Moderskeppets kurs och där nämns det inte.

På engleska heter "Exportera med nyckelord" = "Export Containing Keywords". Vad jag förstår är det nyckelordet ovanför det gäller. Kolla inställningarna på "Lag", kanske den måste ha "exportera med nyckelord" för att det ska funka. Kolla igenom alla inställningarna för alla inblandade nyckelord.

Du får gärna tipsa om guider för hierarkiska nyckelord. Lycka till!

Det verkar som du är något på spåret. Kryssar jag i att nyckelordet lag ska ingå vid exporten så följer även fotboll med. Tydligen bryter man kedjan genom att exkludera lag så att inte nyckelorden före heller följer med. Ska kolla lite mer senare, men det verkar i alla fall så... Tack för tipsen!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto