Annons

Nybliven mark III ägare, frågor.

Produkter
(logga in för att koppla)

raskolnikov

Aktiv medlem
Några frågor:

FEL-knappen, vad används den till och vad går den att använda till? Jag har nyss bytt från Pentax och är mycket förtjust i deras gröna knapp som i M-läge automatisk ställer in "rätt" exponering vid ett tryck. Innan köp har jag hört att detta skulle vara möjligt på 1D markIII men jag har inte klurat ut hur.

Joysticken: Varför i hela helvetet kan jag inte nyttja den och enbart den för attt skifta fokuspunkt? Jag har fått till så att jag kan switcha mellan två förvalda punkter med den men det duger inte. För smidigt handhavande vill jag helt kunna röra mig runt mellan fokuspunkterna. Borde ju vara en busenkel funktion att fixa. Mecket med att hålla in af-knappen på baksidan och snurra på de två hjulen har jag inte funnit ett handgrepp som tillåter mig att simultant fortsätta plåta.

Finns det något sätt jag själv kan gå in och ändra nyans/hue i min manuellt satta vitbalans?

Bilderna kickar arlse med allt som kommit ur min pentax K10D, men handhavandet är enligt mi göverlägset på pentaxen. Dock hoppas jag bli starkt motbevisad av er med smarta lösningar.

Hoppas ni kan hjälpa mig med detta.
Tack // JOhan

1. FEL-knappen
Låser blixtexponeringen på önskad del av motivet. Kan också användas för att göra flera spotmätningar och få ett medelvärde uträknat.

2. Fokuspunkt
Näe, du behöver inte hålla in knappen för af-punktval. Tryck bara till på den så kan du enkelt hoppa med de två rattarna. Har du 19 punkter inställda så får du tre grupper att hoppa mellan med snurrknappen och kan sen välja exakt punkt med ratten.

3. Kör nästan bara RAW om jag har behov av vitbalansering. Men, har du kollat kapitlet om "Vitbalanskompensation" i manualen? "Du kan korrigera den vitbalans som ställts in" står det där, vet inte om det hjälper.

Att handhavandet "sucks big time" på den kameran håller jag med om, ergonomi är inte Canons styrka direkt.

/kent

De mesta handlar nog om vanesak, endel kanske är lättare att hantera från början, jag gick från mark II till mark III, å jag började trivas direkt!
Underbar kamera å handhavande!

Känns lite som fel kamera för dig. Läs på bättre och ha dina kravspecar klara för dig nästa gång.

Det är absolut inget fel på ergonomin på 1D MkIII, bara okunnighet.

Alla frågor finns besvarade i manualen. Läs och lär.

Jeppe skrev:
Känns lite som fel kamera för dig. Läs på bättre och ha dina kravspecar klara för dig nästa gång.

Det är absolut inget fel på ergonomin på 1D MkIII, bara okunnighet.

Alla frågor finns besvarade i manualen. Läs och lär.

Jag tycker det var ett konstigt svar av dig som ska kallas "forumvärd".. ;)

Johan, tyvärr så kan jag inte hjälpa men jag tycker du fortfarande kan bolla frågor på forumet fast du har en manual..

/Benny

BempaS skrev:
Jag tycker det var ett konstigt svar av dig som ska kallas "forumvärd".. ;)

??? - vad har det med saken att göra? Frågorna som ställs finns i manualen och tar 10 minuter att lära sig. Förresten, jag har problem med min nya bil, jag har en knapp som jag inte vet vad den gör, det står STC på den, men det händer inget när jag trycker på den? ;)

Men okej..

FEL-Knappen = Flash Exposure Lock, nej den går inte att ändra. Lite som om man skulle dra i reglaget för helljus på sin nya bil - går det att få bilen att växla då?

Joysticken = Nej, det går inte att växla punkt med denna. Det är Canon som för helvete har bestämt det. Jäkla Idioter som inte förstår hur man skulle kunan använda den.

Vitbalansen: Ja, du kan justera, under kamerafliken i menyn, välj WB Shift/bkt. Därefter kan du använda den helvetes joysticken för att justera WB.

Jeppe skrev:
??? - vad har det med saken att göra? Frågorna som ställs finns i manualen och tar 10 minuter att lära sig. Förresten, jag har problem med min nya bil, jag har en knapp som jag inte vet vad den gör, det står STC på den, men det händer inget när jag trycker på den? ;)

Men okej..

FEL-Knappen = Flash Exposure Lock, nej den går inte att ändra. Lite som om man skulle dra i reglaget för helljus på sin nya bil - går det att få bilen att växla då?

Joysticken = Nej, det går inte att växla punkt med denna. Det är Canon som för helvete har bestämt det. Idioter.

Vitbalansen: Ja, du kan justera, under kamerafliken i menyn, välj WB Shift/bkt. Därefter kan du använda den helvetes joysticken för att justera WB.

Jesper "forumvärd"!

Anser du att detta var ett nyanserat,vänligt och ett språkval svar, som för tråden vidare????

Vilka är idioter??. Canon eller "vi" andra som inte vet hur joy-sticken fungerar fullt ut eller???...

"Helvetets joysticken", bra ordval eller??...

Nej du,för att vara forumvärd, var detta ingen bra nivå på språkbruk som man skall hålla i ett forum, tycker jag i alla fall.

M.v.h Göran
Enkel bronsmedlem

Jag syftade på Canon alltså. Det var mer för att använda Johans egna uttryck över den h-vetes joysticken.

Jag ber om ursäkt om ni uppfattade det som att jag pekade på någon medlem här som idiot.. Det var absolut inte meningen. Jag menade lite sarkastiskt Canon alltså, som inte förstår våra behov. Men jag ska vara tyst nu.

Jag ber även om ursäkt till Johan, som naturligtvis inte ska behöva läsa manualen, det går ju lika bra att ställa frågan här.

Vad ser jag Jesper....

har du varit så ful att du har gått in och ändrat ditt inlägg om det du skrev om joysticken.

Kolla ni andra vad som vad skrevs i tråden i det medklippta frågan som ställdes ifrån mig till Jesper.

Nu får du väl kamma dig och stå för dina synpunkter eller???....

M.v.h Göran
Fortfarande vanlig enkel bronsmedlem

I de ursprungliga texten syftar "idioter" helt klart tillbaka mot Canon. Sen är det klart inte alla som uppfattar den raljerande tonen. Därför är det alltid farligt att uttrycka sig så i ett forum. Jag gör samma misstag själv ibland.

På en 40D kan man ställa om en CFn så att joysticken direkt väljer autofokuspunkt, vilken som helst. Fast det finns bara nio att simma bland, förstås, så det är inte så stor risk att man simmar ur bild.

Re: Vad ser jag Jesper....

G-son skrev:
har du varit så ful att du har gått in och ändrat ditt inlägg om det du skrev om joysticken.

Kolla ni andra vad som vad skrevs i tråden i det medklippta frågan som ställdes ifrån mig till Jesper.

Nu får du väl kamma dig och stå för dina synpunkter eller???....

M.v.h Göran
Fortfarande vanlig enkel bronsmedlem

Men det var ju ett himla malande.. jag gick in och förtydligade texten.. Jag har INTE ändrat i det som ni citerade... Jag står för mina åsikter, men när det missuppfattas så måste jag väl ändå få rätta till det. Eller ???

Jag har bett om ursäkt för att jag skrev som jag gkorde och att det var oturligt att det missuppfattades.

M.v.h
Jeppe - fortfarande vanlig enkel människa.

jahaapp

Hittade inte FEL-knappen i manualen, det står vad varje knapp gör utom den. Har hört ryktas om att kameran ska ha den funktion som jag benämner Pentax-knapp.
Inte påläst, nej, det var jag inte innan köp. Hade pengar över i firman, kände behov av bättre bildfiler, snabbare serietagning och kvickare AF. Valet föll på Canon, det är branshstandard, går att låna linser till och har mig veterligen canons bästa sensor inom rimliga priser. Konsumera får man väl göra hur man villl, canongrejerna blev ett impulsköp men det är min grej, inte er. Dock tycker jag det är kul att lära mig saker fullt ut och ofta finns det smarta lösningar som inte fullt framgår av bruksanvisningar. Och den som tycker manualen är klockren får räcka upp en virtuell hand. Mycket saker jag inte kan, lägger hellre tid på att plåta än att mata tekniska termer.
Puss // JM

Re: jahaapp

raskolnikov skrev:
Hittade inte FEL-knappen i manualen, det står vad varje knapp gör utom den. Har hört ryktas om att kameran ska ha den funktion som jag benämner Pentax-knapp.

Det kan inte möjligen vara så att du råkat glutta på Kamera & Bilds test av Canon G9 - där nämner de i rubriken att just den råkar ha en s.k. Pentaxknapp ;)

På systemkameror är det mig veterligen bara Pentax som har den funktionen (tyvärr).

surt, den ger verkligen möjlighet att arbeta med full kontroll även i skiftande ljuslägen, lite pest eller kolera att jobba med A/M utan den, med Av riskerar man skum exponering med M samma sak om man ska behöva ratta sig flera varv till rätt resultat.

En mjukvaruuppdatering från Canon hade lätt kunnat fixa till de här tillkortakommandena.

Rätt kul med kameraägare, när jag hade pentax klagade jag på den och fick kritik från andra pentaxägare, nu har jag canon och gnäller lite och då får man nerslag som att jag är dum i huvudet för att jag har köpt något som har brister. Men kom igen, det är inte era barn jag snackar om och utan klagomål/förslag står utvecklingen stilla. Med tur plockas ideer upp i sådana här samtal och leder till bättre produkter, vem är emot det?

Kanske att det fanns ett bättre alternativ, räds att K20D kommer leverera sjukt bra bildfiler på höga isotal, rättfärdigar mitt köp med att den inte är lika snabb...

Kram // JM

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar