Annons

Nybörjarveteran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Monalog

Ny medlem
Har fotat hela livet, men sist jag "kunde" tekniken var innan den digitala systemkameran... därför känner jag mig helt vilsen i den nya tekniken nu när jag kan sätta igång igen på allvar. Hoppas på att få massor av tips från er som kan det här om vad jag bör tänka på när jag ska köpa nytt! Jag längtar ihjäl mig efter att kunna fota igen.

Jag letar alltså efter en trotjänare, men jag har ingen aning om hur jag ska "narrow down" utbudet... det finns ju tusentals modeller med lika många finesser jag inte förstår. Längtar bara efter en kamera jag kan känna mig riktigt vän med i följande situationer:

- Natt-/kvällsfoto
En normal fotosituation för mig är i ögonblicksbilder i halvtaskigt till heltaskigt ljus. Se de bilder jag laddat upp här på sidan som exempel. Jag letar efter en kamera som kan handskas med dåliga ljusförhållanden, t.ex gatufoto som kräver bra autofokus och serietagning, och stora kontraster mellan mörker och ljus.

- Porträtt (kommer nog att ha ett makroobjektiv)

- Närbilder/produktfoto.
Jag tar mycket närbilder på mina egna händer som måste vara färgkorrekta. (Jag vet att det låter konstigt men den här sidan förklarar nog saken: lackynails.wordpress.com).

Ja, och så har jag inget behov av att ha "det senaste", köper hellre begagnat eller utgående modeller.

Kan någon ge mig några pointers? Det har hänt så mycket de senaste 15 åren att jag blir helt överväldigad och inte vet var jag ska börja..

Skall du ha ett enormt stort utbud på begagnat, så kika på Canon respektive Nikon.

Ett av kraven var att kameran skall kunna leverera tekniskt bra bilder även om ljuset eller vädrets makter inte är det allra bästa = lite dyrare kamera.

Eftersom du egentligen inte är någon nybörjare och på sätt och vis vet att vad du vill få ut av utrustningen, kan du tänka dig en budget på över 10K? Vart går taket och vad skall rymmas inom din budget?

Några andra tankar? Jag förutsätter att vi pratar om en systemkamera - eller?

Första frågan är ju budget, såklart. Det finns modeller som passar dig mellan 5000 kr begagnade till 35 000 kr nya.

Vill du ha en spegelreflex eller hellre en mindre spegellös kamera?

Förresten, det fins inte särskilt många modeller som kan bli aktuella om jag förstår dig rätt. Högst 3-4 st i varje budgetområde du har att fundera över.

Första frågan är ju budget, såklart. Det finns modeller som passar dig mellan 5000 kr begagnade till 35 000 kr nya.

Vill du ha en spegelreflex eller hellre en mindre spegellös kamera?

Förresten, det fins inte särskilt många modeller som kan bli aktuella om jag förstår dig rätt. Högst 3-4 st i varje budgetområde du har att fundera över.

Budgertmässigt ligger jag nog åt 5000 begagnat.
Kan tänka mig både spegelreflex elle rmindre, egentligen har jag behov av både och rent praktiskt (har ryggproblem och kan inte bära tungt varje dag).

Kan du ge mig några tips på modeller och specifikationer? Skulle vara toppen!

Skall du ha ett enormt stort utbud på begagnat, så kika på Canon respektive Nikon.

Ett av kraven var att kameran skall kunna leverera tekniskt bra bilder även om ljuset eller vädrets makter inte är det allra bästa = lite dyrare kamera.

Eftersom du egentligen inte är någon nybörjare och på sätt och vis vet att vad du vill få ut av utrustningen, kan du tänka dig en budget på över 10K? Vart går taket och vad skall rymmas inom din budget?

Några andra tankar? Jag förutsätter att vi pratar om en systemkamera - eller?

Mja, över 10K är inte aktuellt för mig just nu. Räknar med att kunna lägga ca 6000 som max. Jag tänker mig ett kamerahus som kanske har några år på nacken, alternativt något som reas ut just nu - har sett ett paketerbjudande för Canon EOS 600D för 4400..
eller en Nikon 1 v1 som påstås ha "bra mörkerprestanda"? Problemet är att jag inte förstår specifikationerna, vad gör en bra sensor till exempel? I stort sett alla kameror jag sneglat på påstår sig ha bra mörkerprestanda..

Har du några preferenser för vilka brännvidder du brukar använda?

Min spontana tanke är en Nikon D90 med ett 35/1,8.

Sensorn är vad filmen var förr, och en bra sensor gör samma saker som en bra film gjorde. En bra sensor har lite brus på höga ISO, det går att ställa ISO fritt mellan 100 och många tusen beroende på modell, högt dynamiskt omfång, alltså skillnaden mellan helt kritvitt och helt kolsvart till exempel. Skillnaden är att idag behöver du inte kompromissa och välja.

Mja, över 10K är inte aktuellt för mig just nu. Räknar med att kunna lägga ca 6000 som max. Jag tänker mig ett kamerahus som kanske har några år på nacken, alternativt något som reas ut just nu - har sett ett paketerbjudande för Canon EOS 600D för 4400..
eller en Nikon 1 v1 som påstås ha "bra mörkerprestanda"? Problemet är att jag inte förstår specifikationerna, vad gör en bra sensor till exempel? I stort sett alla kameror jag sneglat på påstår sig ha bra mörkerprestanda..

Alla kameror menar sig helt riktigt ha bra mörkerprestanda, och så är också fallet. Vad som egentligen gör skillnaden är kamerans ålder, nyare tillverkade kameror har bättre mörkerprestanda än äldre. Dessutom utgör kamerasensorns storlek en stor skillnad, mindre sensor har sämre lågljusprestanda än större. För din budget är nog en sensor i APS-C storlek att föredra. Titta på tex Pentax K-30, den kan du köpa ny med vädertätning och tätat objektiv för under 6000 kr. Mycket kamera för pengarna. Inom respektive bildsensorstorlek är inte så mycket vunnet på att köpa dyrare kamera rent bildkvalitetsmässigt/lågljusprestandamässigt, här är det mer bildsensorns ålder som avgör, vilken tillverkningsgeneration den tillhör.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar