Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjartrådar? (+ kritik från en nybörjare)

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, ni på Fotosidan.se!

Är nybliven medlem här på sidan då jag fått ett nyvaket intresse för foto helt plötsligt då jag funderar på att gå någon längre utbildning inom foto/media. Oavsett om jag går en utbildning så är jag helt plötsligt intresserad av foto och vill gärna fördjupa mig inom det (iaf som hobbyfotograf till en början).

Problemet är att jag har 10.000 frågor men det finns nästan ingenstans jag kan vända mig på sidan förutom de 7 sidorna i grundkursen, trots att ni hävdar att denna sida ska vara till för nybörjare såsom avancerade proffsfotografer. Det finns t.ex. inga nybörjartrådar för oss som vill ställa mer frågor (t.ex. vad kan vara bra att tänka på/borde man lära sig innan man springer iväg och köper en dyr systemkamera).

Sidan verkar annars vara väl utvecklad för den som hållt på med foto ett tag och det verkar finnas många andra människor som har ett brinnande intresse för ett och samma vilket är roligt.

Hoppas att jag får mycket respons på denna tråd då jag själv är väldigt ivrig att lära mig mer (och att bli nonchalerad är det värsta som kan hända en nybörjare).

Christian

MoreThanMeetsTheEye skrev:
Problemet är att jag har 10.000 frågor men det finns nästan ingenstans jag kan vända mig på sidan förutom de 7 sidorna i grundkursen, trots att ni hävdar att denna sida ska vara till för nybörjare såsom avancerade proffsfotografer.
Du är mer än välkommen att ställa dina frågor i våra forum - forumnen är inte exklusivt för de som redan vet (då skulle ingen fråga...?). Alltid finns det någon som tycker det är kul att hjälpa till och tar sig tid att svara på din fråga.

Men som Gunnar skriver skall man ha provat att söka runt först (och det gäller ju inte bara nybörjare!), för med stor sannolikhet har någon redan frågat det du undrar över. Sök på tänka på systemkamera tex så får du en del intressanta trådar.

Ett nybörjarforum kanske vore vettigt, i linje med att vi har en Nybörjarpool, men vi tycker det är bättra att forumen är ämnesuppdelare än erfarenhetsuppdelade.

Re: Re: Nybörjartrådar? (+ kritik från en nybörjare)

clindh skrev:
Men som Gunnar skriver skall man ha provat att söka runt först (och det gäller ju inte bara nybörjare!), för med stor sannolikhet har någon redan frågat det du undrar över. Sök på <i>tänka påsystemkamera</i> tex så får du en del intressanta trådar.
Absolut. Nu sökte jag iofs inte runt mer än 10 minuter för att hitta några intressanta trådar så den läxan tar jag med mig.

Ett nybörjarforum kanske vore vettigt, i linje med att vi har en Nybörjarpool, men vi tycker det är bättra att forumen är ämnesuppdelare än erfarenhetsuppdelade.
Det är sätt man kan tänka också på, men som nybörjare kan det vara lätt att man villar bort sig bland alla topics och kluriga ord att man inte vet var man ska börja! Men det är väl bara hugga i någonstans antar jag och blir man pekad någon annanstans: ja, då vet man :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar