Annons

nybörjartips för att scanna negativ!

Produkter
(logga in för att koppla)

indefinitely

Aktiv medlem
Nu är skolan slut och jag har inte tillgång till fotolabb längre! SNYFT!

Men jag vill fortfarande laborera med mina negativ. Har provat att scanna ett negativ, men det blev verkligen uselt! Jag gjorde bara som jag gör när jag scannar in en bild och det är säkert alldeles galet fel. Tilläggas bör att jag är riktigt dålig på photoshop.

Jag behöver råd och tips om hur jag ska göra för att det ska bli shysst när jag scannar. Allt från hur jag får negativet positivt (jag sa ju att jag är dålig på PS...) till mer avancerade tips.

Jag har en Hp Office G55.

indefinitely skrev:
...Jag gjorde bara som jag gör när jag scannar in en bild och det är säkert alldeles galet fel. Tilläggas bör att jag är riktigt dålig på photoshop...
Kunskap i Photoshop är onödigt för att få snygga skanningar.

Men, din skanner är väl en sorts kombinationsmojäng som inte klarar film?

Du skriver att du skannar på samma sätt som en bild och det går ju inte.
Du måste ha en skanner som lyser genom negativet.

Går inte?

Om det inte står i handboken att hur du gör för att skanna dia/negativ film, så fungerar det troligen inte. Det finns en del nödlösningar för ditt ändamål (s.k. dialock universal), med de fungerar mycket dåligt tyvärr.

En billig skanner med diamöjlighet kostar från ca 700:- och uppåt.

För bästa resultat kan man köpa en filmskanner som t.ex. DiMAGE Scan Dual IV som kostar ca 3500:-

En bättre begagnad skanner kan vara ett alternativ kanske?

/Håkan

billig scanner

Hej!

Köpte en minolta dimage scan dual II för 1500 begagnad. Inte den hetaste modellen, men enl handboken blir upplösningen motsvarande 11 megapixels. Jag tycker bildkvaliteten uppfyller mina krav mer än väl.

Kolla på blocket eller tradera, det finns gott om scanners där

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto