Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarlösning / transparent paraply som diffusor?

Produkter
(logga in för att koppla)

mgrufman

Aktiv medlem
Funderar på att köpa "Lastolite Stativ + Paraply Kit, (80cm paraply) för vanliga kamerablixtar" från Cyberphoto (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=LA2475).

Är helt grön på det här med studiofoto och belysning så jag tänkte börja lite försiktigt med denna fiffiga lösning samt komplettera med en reflexskärm. Kommer förmodligen köpa ett Elinchrom Blixtpaket D-Lite 4 eller liknande längre fram.

Nu till mina funderingar:
1) Känns detta som en vettig väg att gå eller kastar jag bort pengar på skräp?
2) Kan man använda det transparenta paraplyet som diffusor på stativ när man inte behöver blixt. Exempel: Jag befinner mig utomhus och ska ta ett porträtt i direkt solljus. Kan jag då utnyttja mitt transparenta paraply som ett "parasoll".

Vad jag kan se så har ingen recenserat "Lastolite Stativ + Paraply"-lösningen och jag kan heller inte hitta någon tråd som berör min "parasoll" fundering. Kanske är jag helt ute och cyklar men vet du något om detta så skulle jag vara mycket tacksam.

/Mikael
 
Jag har också kikat på detta paraplykit, men också även Lastolites Ezybox Hotshoe kit.

Så jag kapar tråden lite och frågar om vad som är vettigast att skaffa - paraply eller softbox?

/Mattias
 
Ah... Läste lite på Strobist och insåg att jag kanska var lite för snabb med mitt inlägg...

Eftersom jag enbart använder hotshoeblixtar verkar det vara bättre att reflektera ljuset med paraply (helst silver) eftersom en softbox äter upp mer ljus.

Nån som använder paraply och/eller softboxar med en 580EX (eller liknande) som kan dela med sig av lite erfarenhet?

/Mattias
 
Beställt

Efter mycket om och men och ett antal timmars läsande kunde jag inte hålla mig. Nu är det beställt, paraplykit (80cm) + guld/silver tri-grip reflexskärm (80cm)! Om inte annat har man en smidig portabel lösning.

Återkommer med recension Mattias så fort jag testat grejerna.
 
Ett tips är ju kaffebrus, som har allt man behöver, dock inte i paket. Där kan man få 2st 2meters stativ, 2st 84cm paraplyn samt 2st fästen för hotshoe blixt till stativ med dom funktionerna som krävs. dryga 1500:-
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.