Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarklantighet eller något annat?

Produkter
(logga in för att koppla)

funfviertel

Medlem
Jag sålde för lite mer än en månad sedan mina "vanliga digitalkameror" för att kunna köpa en EOS300D med ett bra objektiv. Nog för att jag inte har haft någon erfarenhet av systemare innan men detta köp leder i princip till att mitt fotointresse sakta men säkert börjar dö ut och jag har en ovan nämnda kamera som bara ligger o samlar damm.

Inte enda skarp bild har jag fått sedan jag köpte mitt Sigma 70-200mm f/2.8 APO EX HSM.

jag har lagt upp exempelfoton här: Sigma 70-200mm f/2.8 APO EX HSM

Alla dessa kort tagna på 70mm och brudparet stod verkligen stilla och jag använde autofokus.

Är det mig det är så allvarligt fel på? För jag känner mig helt knäckt.

Bilder: http://ns2.klippanlan.net/foton/
 
Jag körde med Kamerans "no flash" inställning på just de här korten så den har valt allting själv.. Skratta gärna men jag vet inte...
 
Hur var förhållandena, det ser rätt mörkt ut. Det kan ju tänkas att slutartiden blev lång och att du därigenom skakade sönder bilderna. Varför autofokusen inte träffade kan bero på mörkret det med......

Det är inte lätt att besvara din fråga eller hjälpa dig när man inte vet mer om hur det gick till, hur det var.....

Gaska upp dig dock, låt inte detta få ditt intresse att svalna. Så här illa är det inte alltid, när du lär dig kameran (vilket jag varmt rekomenderar att du försöker) så kommer du nog ta bättre bilder !

//A
 
Nybörjarmisstag i högstagrad. Nu ligger visserligen kameran hemma men jag tror den ställer in på iso 400 och så låg slutartid som möjligt vilket i ditt fall ser ut att vara runt 1/4 sekund. Vad jag gissar påså krävs iaf 1/40 för att inte få med dina skakningar. Gör så att du tar fram manualen och börjar läsa från början. Testa auto(gröna rutan) och läs på displayen vad den själv ställer in, fäller blixten upp så kan du testa att gå in på det helmanuella läget, och leka lite med iso och slutartider runt samma som auto.Hoppas du förstod :)
 
Det ligger runt 1/13 f/2.8 vid iso 400 på de bilderna jag har kikat på (läste exifen). Det är alldeles för lågt för att få skarpa bilder med 70mm (motsv. 112mm) utan bra stöd.
En bra riktlinje är att hålla sig på samma tid som brännviddens motsvarighet i 135-format, det skulle ha varit minst 1/125s sekund för dig.

Det är inte kamerans fel att det har blivit suddigt, det hade blivit lika illa med kompakterna du använde förut.
 
Så här års är det ofta mörkare ute än vad man tror. Du skulle behövt ett stativ alt. använt ett högre ISO-tal när du tog bilderna. Med ett högre ISO-tal blir kameran ljuskänsligare (och brusigare) och du kan använda kortare slutartid. Av bilderna att dömma skulle slutartiden behövt varit minst en fjärdedel så kort som den faktiskt var - antagligen ännu kortare. Stativ är helt klart att föredra.
 
Det är antagligen inget fel på kameran. Kollade runt i EXIF-informationen och slutartiden ligger runt 1/13-1/15 sekunder. På den tiden hinner du skaka en hel del. Testa att sätta kameran på den gröna fyrkanten. Då fälls blixten upp ifall den behövs. Man kan få skarpa bilder på frihand vid 1/15 men då får man vara stadig. Linsen kan dessutom vara smutsig men den är nog större chans att det är den långa slutartiden som det beror på.

/A\
 
Utan IS kan du inte få skarpa bilder med 1/15 på 70mm (eg. 112mm på 300D). Inte en chans, oavsett hur stadig du är.

Du bör ha fått någon sorts varning i kameran (sökaren), att slutartiden var för lång. Men du kanske inte såg den?

Du bör ligga runt en tid som är motsvarande använd brännvidd (1/90 vid 70-100mm), för att vara säker på att få hyffsat skarpa bilder.

EDIT:

Dock går det, efter träning och teknik att få skarpa bilder med långa tider, men man måste ändå upp några steg i tid, som här t.ex.

http://www.naturfotografen.net/10D/Brollop.jpg

1/60 f2.8 ISO400, EF 70-200/2.8@ 200mm
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.