Annons

Nybörjarfrågor om Nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Razorback

Aktiv medlem
Nu har jag tagit mina första kort med Sigma DC 18-50 objektivet. Printade ut en bakfocusA4 http://md.co.za/d70/chart.html och provade.

När jag tog automatikläge "blomma" så tyckte jag focuset låg på 6 mm bakåt på alla bilder.Tog korten på "fri hand", inget stativ.

Sedan tog jag läge A och ställde in bländare på högsta (5.6) och DÅ tycker jag att focuset hamna på texten dvs rätt, av någon anledning blev själva focus linjen lite suddig ibland.

Provade ta närbilder på lite blommor, ibland blir blomman suddig fast focuset är inställ, kan det bli så? Alltså det blir inte skarpa bilder jämnt. Jag hade då automatikprogram "blomma"
 
Du ska nog inte ta sådana tester på fri hand utan använda ett mycket stabilt stativ och helst fälla upp spegeln (om det nu går på D70:n).

/ Marcus
 
Razorback skrev:
Fick med solskydd (stora åbäken) sätter ni på dom eller ?

Ja, jag brukar vanligtvis använda motljuskydden till linserna, för att ströljus från sidan inte ska störa bilderna.

Fokuserar din kamera fel?

Om du ska göra denna typ av prov med att se om fokus ligger rätt, krävs det dels förtåelse för hur skärpa och skärpedjup fungerar och dess utbredning vid olika fokuseringsavstånd och bländare. Sedan behövs även förståelse för hur autofokussystemet fungerar och eventuella glapp i fouseringsmotorn i linsen. Som tidigare nämnts krävs även en stabil testbänk som gör att uppmätta resultat kan repeteras. Handhåller rekomenderas inte, med tankepå att kroppen som håller i kameran gungar en aning och har du bländare 1,8 inställd och fokuserar på ett objekt på nära håll är det mycket lätt att missa.

ilden nedan visar hur skärpan ligger på ca 50 cm avstånd med bländare 1,8 fokuserat med automatik på tändstickan, med en Canon EOS 300D med 50 mm objektiv i stabil provbänk.
 

Bilagor

  • kamerab.jpg
    kamerab.jpg
    24.3 KB · Visningar: 584
Nej, det vore ett tråkigt objektiv isåfall...

Det du ser angivet där är lägsta bländare på min- och max-brännvidden. Dvs lägsta bländare är 3.5 på 18mm och 5.6 på 50mm.

Ang närbilder så är de svårare att ta på frihand, minsta darr ger en relativt stor förskjutning - både i sidled (rörelseoskärpa) och djupled (rörelseoskärpa och skärpedjup). Och ju lägre bländare desto kortare skärpedjup = svårare att få rätt fokus om man rör sig lite efter att fokus låsts.

Förslag: montera kameran på stativ, sätt ett föremål framför och fotografera dig igenom de olika bländarlägena (på S-automatik); kolla på bilderna sedan så ser du vilken effekt på djupskärpan det har. Skärpedjupsskillnaderna är en de stora skillnaderna mot att fotografera med kompaktkamera, om du är van vid det.
 
Jo men när jag snurrar på ratten så går den ju till F36, högsta bländare är ju 5.6 och minsta 3.5.

Borde inte skalan gå från F3.5-F5.6 när jag snurrar på ratten. Fattar inte det här :(
 
Razorback skrev:
Jo men när jag snurrar på ratten så går den ju till F36, högsta bländare är ju 5.6 och minsta 3.5.

Borde inte skalan gå från F3.5-F5.6 när jag snurrar på ratten. Fattar inte det här :(

Det har inte med det att göra, 3,5 står för _största_ bländare vid minzoom och 5,6 står också för _största_ bländare fast med objektivet på maxzoom.
 
Börja nu inte med att leta fel på din kamera, det är mycket som är nytt när man skaffat sig en systemkamera! Det positiva är att det inte kostar ett jota att lära sig med en digitalkameran, ut och plåta så den glöder - testa allt o(kolla Shooting Data i Nikon Viewer och jämför varför en bild vart olika än en annan tex)

Lägsta bländare du kan välja beror alltså på brännvidden; har du zoomat till 18mm har du en viss bländare och zoomar du till 50mm har du en annan - det beror på objektivets konstruktion. Även den högsta bländaren kan skilja sig mellan brännvidderna; testa att zooma och så ser du skillnaden. Det är som det skall ivartfall.
 
Bara för att göra det hela knöligt så F36 är din _minsta_ bländare, men minsta bländare brukar inte stå utmärkt på objektiv. Om man tänker på att bländarvärdet egentligen är 1/36 så förstår man varför F3,5 (1/3,5) är största bländare och F36 (1/36) är minsta bländare.
 
Stor bländare = litet värde. Typiska värden för största bländare (beroende på objektiv) är t.ex. 1,8 2,8 3,5 eller 5,6.

Liten bländare = stort värde. T.ex. 22 eller 36.

Skalan 3,5-5,6 är alltså största möjliga bländare i respektive ände av zoomen. 3,5 i vidvinkelläget och när du zoomar in klarar objektivet bara av 5,6.

I båda ändorna av zoomområdet så kan du ratta in stora bländarvärden (t.ex. 22), som då kallas för liten bländare eftersom öppningen blir liten.
 
Kom på något dumt, när man kommer upp till F36 (max) och vrider en gång till så går den inte ned till lägsta utan man måste vrida hela vägen tillbaka.
 
Razorback skrev:
Kom på något dumt, när man kommer upp till F36 (max) och vrider en gång till så går den inte ned till lägsta utan man måste vrida hela vägen tillbaka.

Nä, precis, det är ju ett antal steg däremmelan. Ska det gå enligt handboken att ta sif från 36 till 3,5 i ett huj?
 
Razorback skrev:
Nu har jag tagit mina första kort med Sigma DC 18-50 objektivet. Printade ut en bakfocusA4 http://md.co.za/d70/chart.html och provade.


En liten varning för ovan test, fokusera inte på sluttande yta, klipp till en bit papper med ett schackmönster på så att du använder både den vertikala och horisontella sensorn (förutsätter mittsektorn, de andra har bara en sensor). Pappret, lämpligtvis en flyttbar vit notis, sätter du sedan där på det sneda testdokumentet ifrån länken ovan, där du vill ha perfekt fokus.

På min D70 gav ovan test (det i länken) indikation på backfokus men när jag gjorde om testet genom att fota vinkelrätt mot motivet fokuserade den perfekt. Jag hade kameran inne för ett annat fel och passade på be dom justera mot backfokus men den var perfekt inställd redan.
 
Senast ändrad:
Rinnande vatten

Tänkte ta ett foto på en vattenstrålen med lång tid så den ser "suddig" ut.

Vad som händer (naturligtvis) att kortet blir för ljust eftersom det är så lång tid (1sek), korrigerade med Ev så den inte larmade för HI i fönstret men kortet blev alldeles för ljust ändå.

Hur gör fotografer när de tar kort på rinnade vatten så det ser "beslöjat" ut, lång tid innebär ju kortet blir ljust trots att man har minsta bländare.
 
Re: Rinnande vatten

Razorback skrev:
Tänkte ta ett foto på en vattenstrålen med lång tid så den ser "suddig" ut.

Vad som händer (naturligtvis) att kortet blir för ljust eftersom det är så lång tid (1sek), korrigerade med Ev så den inte larmade för HI i fönstret men kortet blev alldeles för ljust ändå.

Hur gör fotografer när de tar kort på rinnade vatten så det ser "beslöjat" ut, lång tid innebär ju kortet blir ljust trots att man har minsta bländare.

Minska belysningen, minska ISO.talet, montera på gråfilter, minska bländaren. Tiden ska vara tillräckligt lång för att inte frysa vattnet.

Om du äger scenen kan du arrangera ljus precis så som du vill ha det.
 
Solskydd

När man sätter solskydd på objektiven så är det svårt att ta bort och sätta dit skyddlocket på 18-50 och omöjligt på 70-300.

Måste montera bort det varje gång man ska dit med locket, en lite lekmannaobservation :)
 
Bättre kort med Auto Contrast

När jag tar Auto Contrast i Photoshop 6.0 så blir en del D70 kort mycket klarare och finare.

Lika händer i Picture Project och Brightness Control Auto Adjust.

Det blir som en ljusgrå hinna försvinner från korten? Någon annan som märkt det och om så hur tacklar ni "problemet"
 
Re: Solskydd

Razorback skrev:
När man sätter solskydd på objektiven så är det svårt att ta bort och sätta dit skyddlocket på 18-50 och omöjligt på 70-300.

Måste montera bort det varje gång man ska dit med locket, en lite lekmannaobservation :)

Motljusskyddet sticker vanligtvis ut en bra bit från linsen och skyddar den på så vis mot mekanisk åverkan. Normalt har jag inte skyddlock på linsen när jag promenerar med kameran, just för att slippa plocka av det och tappa tid vid fotografiska ögonblick. Skyddslocket är monterat vid transporter och förvaring, då även motljusskyddet är demonterat och placerat i transportläge.
 
Klarare, finare med Auto Constrast

Kompensering ton
Bildförstärkning
Ändra nyans

Nedanstående har jag skrivit förut och ovanstående har jag provat med att ändra (utan bättring)i menyn på D70.

När jag tar Auto Contrast i Photoshop 6.0 så blir en del D70 kort mycket klarare och finare.

Lika händer i Picture Project och Brightness Control Auto Adjust.

Det blir som en ljusgrå hinna försvinner från korten? Någon annan som märkt det och om så hur tacklar ni "problemet"
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar