Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarfrågor - om nån orkar :)

Produkter
(logga in för att koppla)

Twigge

Medlem
Jag har letat, men mina frågor är nog alldeles för basic ännu ;) Vad är det för skillnad på Photoshop 7 och tex den nyaste CS3 lr vad den heter, är det något kul jag missar om jag inte har den senaste. Är jättenybörjare (har köpt boken Photoshop 7,0 for dummies...),så jag gissar att jag kommer rätt långt på Photoshop 7??
Sen vad är skillnaden mellan "vanlig" Photoshop och elements. Har försökt läsa mej till det, men hittar inte skillnaden. Är elements en mer avskalad version bara??

Och sista frågan, hamnar dock i fel forum, men är det någon idé att fota i Raw när man än så länge fotar mest i autoläget ;) Kanske bättre att höja kvalitén till högre än normal på Jpg:n hellre i så fall..
Tack på förhand Tina :)

Jag vet inte så jättemycket om skillnaderna mellan olika photoshopversioner. Men elements är som du säger helt enkelt en mer avskalad version. Vad exakt som saknas vet jag inte.

När det gäller RAW så tycker iaf jag att det är betydligt enklare att hantera det formatet. Du klickar på knappen och när du öppnar filen i photoshop får du upp en ruta där du kan ställa in vitbalans och exponering mm på ett enkelt sätt. Det har räddat många av mina lite halvtaskiga bilder. Och om man inte vill ändra någon är det bara att trycka OK så har du laddat upp bilden som den kom från kameran.

Du kommer säkert långt med PS7 men har du en nyare kamera kan du inte öppna dina RAW-filer med PS7.

Elements är avsett för "hemmabruk" och räcker säkert även det för de flesta. Har för mig att en avgörande skillnad är att man inte kan använda lagermasker, vilket är en mycket bra funktion i PS (även för amatörer)

Är du nybörjare kanske du ska börja med jpeg. Att konvertera raw-filer kräver nog lite mer kunskap och erfarenhet för att det ska bli bra.

...och om man inte vill ändra någon är det bara att trycka OK så har du laddat upp bilden som den kom från kameran.

Nja, det beror väl på vilken konverterare man använder. Om jag laddar in en RAW-fil med ACR:s standardinställningar så ser den rätt blek och blaskig ut jmfrt med kamerajpegen.

Det kan ju stämma iof. Då kan man ju istället som du säger förlita sig på kamerans inbyggda bildinställningar. Poängen jag var ute efter var iaf att jag tycker raw kan vara bra inte för att det kanske ger "bättre bildkvalite" utan för att det kan vara enklare att göra ändringar med raw än med jpg.

För mig brukar det oftast vara så att jag inte vet förräns efteråt om jag kommer vilja ändra mycket i bilden. För om jag vill det så vill jag ha raw formatet. Så jag tar alltid i raw av den anledningen. Jag brukar få helt ok resultat genom att köra de inbyggda automatiska inställningarna som finns i photoshop för de bilder där jag inte lägger ned någon tid på utseendet.

jag gissar att jag kommer rätt långt på Photoshop 7??
Sen vad är skillnaden mellan "vanlig" Photoshop och elements. Har försökt läsa mej till det, men hittar inte skillnaden. Är elements en mer avskalad version bara??

Det är klart att du klarar dig med Photoshop 7 men om du ska fota i raw-format kommer du kanske att märka att programmet inte klarar av att läsa din kameras filer. De nyaste kamerorna klarar bara de nyaste versionerna av Adobe Camera Raw av att läsa. Och de nyaste versionerna av adobe camera raw kräver Photoshop CS3. Sen är det mycket som är förbättrat i CS3, mycket som blivit enklare. Om du är student så kan du köpa en licens för straxt över 2000 kr. (Är du inte student kan du bli det genom att anmäla dig till någon intressant kurs på någon högskola :) )
Om du vill lära dig photoshop skulle jag rekommendera en modernare variant eftersom alla guider i tidningar och på internet använder sig av nyare versioner, det blir så mycket enklare att följa dom och lära sig.

Photoshopversion

Framgår inte riktigt vilken programversion du har. Har du PS7 så räcker det som en början att komma in i programmet.

För övrigt kan jag varmt rekommendera moderskeppet.se och bildbehandla.se som har bra videoguider mm för både stora photoshop och elements.

När det gäller RAW fotografering så tycker jag du kan fotografera i RAW vid viktiga tillfällen. Ofta kan man ställa in kameran på både RAW + jpeg. Du kan ju vänta tills du lärt dig mer och kan hantera bilderna du inte kan ta igen.

Lycka till!

Lotta

Man får nog ha rätt avancerade krav för att sjuan inte ska räcka till. Det finns en del nyheter som lens blur och annat som saknas i PS7.

Lär dig råformatet, om inte annat så kan du gå tillbaka till dina råfiler när du förstår mer om photoshop. Det är inte bra att spara en jpg om och om igen eftersom det är ett komprimerat filformat. Med RAW kan du ta fram TIFF-filer i 8 eller 16 bit, som är okomprimerade. Enda nackdelen är att de är mycket större i filstorlek. Nu önskar jag att jag hade alla mina gamla jpg som råfiler.

Du behöver inte konvertera RAW i photoshop. De flesta, om inte alla, tillverkare tillhandahåller programvara. Jag kör med Canon DPP och PS7. Allting i mina mappar här på FS och på graciform är redigerat i PS7.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto