Annons

Nybörjarfråga - film

Produkter
(logga in för att koppla)

Shuai

Medlem
Hejsan!

Ny på detta forum, och ganska ny på fotografering. Köpte min första egna systemkamera för ett tag sen, alltid använt förälders innan samt egen kompaktkamera.

Men men, nu till frågan.. Jag har lagt märke till att många proffs och seriösa fotografer överhuvudtaget använder Fuji Velvia och liknande diafilmer. Och jag har ju själv sett vilka otroliga färger som kan bli resultatet. Men, en fråga, används diafilmer i stor utsträckning även till fotografering för 'privat bruk', och i så fall hur? Man kan ju såklart titta på sina foton på projektor, men det är ju inte direkt smidigt alltid. Och jag har hört att papperskopior av diafilmer kan bli rätt dåliga, taskiga färger och så. Så för att sammanfatta, hur funkar allt det där? Och vilken är den stora fördelen med att fota med diafilm?

Tack!
Gustav

PS. Svartvit film - nån som vet något märke som är bra? DS
 
Nja..jag vill inte hålla med dig här.. visst kan det tyckas bökigt med magasin och projektor och duk... Men tänk att du samlar dina nära och kära..hur roligt är det då att sitta och bläddra i några fotoalbum och vänta på att nån ska bli färdig med nästa album.

Papper från Dia? Javisst, funkar alldeles utmärkt. Är labbet duktiga så ska du kunna få samma färger på papperskopia, många använder idag frontier digitallabb, då är det inget snack.

Fördel med diafilm? Prova, sen går du garanterat inte tillbaka till negativ film ;)

(Jo, min fru blir lite arg eftersom bildskörden till familjealbumet har minskat drastiskt)
 
Jag går också och grubblar mycket på detta med DIA och negativ film, jag kör nog på med negativ film ett tag till för att "träna" till mindre kostnad.

Sen är det väl så att diafilm är mindre förlåtande vad gäller exponering, d v s det är lättare att göra bort sig med diafilm genom att överexponera?

Om man vill sitta och titta lite i sin dia samling, vad behöver man då, ljusborde eller lupp eller vad är det som gäller om man inte vill dra fram en projektor för att kunna gallra och småbläddra i dia albumet?

mera info, mera info....?
 
En blandning är nog bäst. Ett ljusbord kommer du att behöva i vilket fall när du sedan skall sätta igång och granska dina negativ och eller dior så det är bara att bygga ett.

Det finns ett område där dian inte kan konurrera och det är utbudet inom det svartvita.

Vad gäller svartvita filmer så bör du istället köpa lite olika från de stora tillverkarna. Någon rekommenderade TriX, jag rekommenderar Tmax och så vidare. Smaken är olika och filmen går att utnyttja beroende på vilken sorts bilder du skall ta.

De tillverkare du bör undersöka närmare är utan inbördes ordning.
Ilford
Kodak (Tmax, TriX)
Fuji (Neopan Arcos, Neopan SS, Neopan 1600)
När du har testat dem så borde du kunna se en skillnad i hur tonerna i bilderna blir.
 
jag fotar enbart dia. jag använder kodak vs vilket är en färgstark film. jag använder också fuji provia 100f. den är lite mer neutral i färgåtergivningen. neg vs dia kan diskuteras i oändlighet vilket det har gjorts här på fotosidan.
jag använder dia av olika skäl. jag gillar att jag får en färdig bild på en gång istället för att filmen ska först framkallas och sen ska kopierna göras. mycket kan påverka hur bilderna blir när det gäller negativ. det är två steg till en färdig bild istället för ett som med dia. jag tittar sen på diaorna med en lupp på ett ljusbord och väljer ut bilderna som jag vill ha kopier på. enklet och smidigt. jag slipper en massa kopier på bilder som inte vart bra och jobbiga kontaktkartor. att få kopier från dia är inget problem. jag använder mig av ett proffslab som scannar in diaorna och sen gör en digital utskrift. jag störs inte av att dia har en liten slarvmarginal, dvs att ett dia inte klarar mer en 1-3 överexponering. jag fotar oftast inomhus med studioblixtar så jag har alltid kontroll över ljuset. jag fotar också utomhus en del men motiven är samma som inomhus i studio: stilla stående motiv. skulle jag tex fota en fotbollsmatch eller en konsert så skulle jag använda negativ då det kan vara bra att ha större slarvmarginal. men detta är mitt personliga tycke.
 
Onekligen är dia bekvämt - som polaroid är - dvs du ser bilden direkt..
I proffs-sammanhang verkar dia vara ett krav forfarande. Frånsett dia-projektorn och möjligen detta att proffsen vill se dia-bilder - gärna i mellanformat, så talar ändå en hel del för negativfilmen tycker jag (som amatör!)

Fördelar med C41 film

(Kostnaderna kan diskuteras..)

1. Stort urval av film.
2. Lite större latitud
3. Kan framkallas hemma - utan besvär
4. Kan förstoras hemma - med visst besvär (kul!)
5. Scannas lika bra som dia.

/Göran
 
Som jag har förstått så är väl dia billigare att fota än negativ (om man lämnar till lab). Har själv inte fotat neg på 15 år, min bildbyrå gillar inte neg. Men typ dia sensia (ca 35 kr) + framkallningspåse (ca 25 kr) totalt 60 kr, kan negativ 36 bilder matcha det? Oj glömde att jag rammar ca 5 dia per 36 rulle ( en ramm ca 50 öre) + 2.5 kr.
 
Diaframkallning blir ju på proffslabb alltid billigare än negframkallning med papperskopior på dito. Att bara soppa filmerna är ju ingen direkt skillnad i pris utan det är papperskopiorna som gör skillnaden.

Min erfarenhet är att det i princip alltid är värt att lämna in filmerna för framkallning på proffslabb istället för hos Kurt på hörnet. Det är inte värt att riskera att få felframkallade neg.
 
Görant skrev:
I proffs-sammanhang verkar dia vara ett krav forfarande.

Så är det inte.

I pressammanhang, aldrig.
För naturbilder, oftast. (Bildbyrå.)
För reklamfotograferingar (produkter), oftast.
Modellfotograferingar, ibland.
 
Johan Okker skrev:
En blandning är nog bäst. Ett ljusbord kommer du att behöva i vilket fall när du sedan skall sätta igång och granska dina negativ och eller dior så det är bara att bygga ett.

OK, bygga ett alltså, ljusbord är något man komponerar själv...

Hmmm...kan en Soligor "DIA betraktare" vara något?
Den ser ut att vara precis vad jag skulle behöva,
Den kostar bara 287:- på Cyberphoto och verkar även klara negativ.

Kommentarer någon?
 
Nej, dessa är bara bök. Kan vara bra att ha som komplement om man vill titta bilder ute på stan när man inte kan ta med ljusbordet.

Både ljusstyrka, förstoring och kvalitet på optiken sätter begränsningar. Det är bara en smula bekvämare än att hålla upp diat mot fönstret.

Det finns ju billiga ljusbord också. Nackdelen med dem är att de är små.

Här är ett
Ett annat

Sen är en Nikonlupp billig att börja med.
 
Magnus! Såg att du har Canon. Använder Canons 50mm/1,8 som lupp till ljusbordet och tycker det funkar utmärkt. Mycket skarp optik till kameran också och inte så värst dyrt.
 
Som lupp går det utmärkt att använda objektivet till projektorn och en sådan kan hittas hos diverse secondhand-loppisar för några tjugor.
mvh/gunte..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.