Annons

Nybörjarfotograf vill uppgradera sig

Produkter
(logga in för att koppla)

rezz

Aktiv medlem
Har just nu en Canon 1000D med 18-55mm (standard), men vill nu uppgradera mig. Jag tar en del kort inomhus, så som innebandy och andra sporter (se mina foton), och har fått tips om Canon EF 50mm f/1.8 II som ett nytt objektiv att köpa för en billig peng.

Är det detta objektivet jag skall satsa på när det gäller sportfoto för en billig peng?

Det finns ett antal trådar om sportfoto i allmänhet och innebandy i synnerhet. Kan du leva med begränsningarna i brännvidd på 50 1,8 så är det nog det som är den billigaste åtgärden för att ha en chans att få schyssta bilder på inomhussport.

Bra brusprestanda, snabb och pålitlig AF, snabb seriebildstagning, ljusstark optik med lämplig brännvidd för att slippa beskära för mycket. Det är några egenskaper som underlättar. Optiken kan väl vara en lämplig ände att börja i.

Känner du att övriga delar av utrustningen ändå inte riktigt räcker till så är ju ett 50 1,8 II aldrig fel att ha i kameraväskan. Lycka till!

Alternativet som jag känner annars, är ett objektiv som man kan zooma lite med som är lite mer allround. 18-55mm är ingen höjdare :) Tips på andra objektiv som är bra att ha i kameraväskan?

Canon EF 100mm f/2 USM är nog ett bättre val än (50/1.8) då det är ett ljusstarkt teleobjektiv som är superskarpt och har riktigt snabb autofokus. (men om du köper båda har du två bra och ljusstarka objektiv...)

Nytt på JapanFoto för 4,5K http://www.japanphoto.se/product/objektiv/canon/canon-ef-100mm-f-2,0-usm/
Nytt från Holland för 4K http://www.cameranu.nl/en/artikel/34633/Canon_EF_100mm_f_2.0_USM.html
Beg på blocket för 3K. http://www.blocket.se/stockholm/Canon_EF_50_1_4___EF_100_2_0___EF_S_17_85_31275772.htm?ca=11&w=3

(Två andra vettiga fasta objektiv från Canon är EF 85/1.8 USM och EF 35/2. Dessa två kompletterar varandra precis lika bra som 100 och 50 gör.)

Edit.
Kollade dina två innebandybilder. De är fotade på 18mm vilket talar emot att det är ett teleobjektiv du är ute efter. Eller så använde du 18mm för att din 18-55 zoom har f/3.5 bara på 18mm (och bara f/5.6 på sin 55mm brännvidd) ??? Du använde ISO 400 + 1/40s resp. ISO 800 + 1/80s vilket ger rena bilder (lite brus) men mycket rörelseoskärpa, med flit eller ett resultat av P-läget ???. Jag vet inte hur du vill att dina "nya" innebandybilder skall se ut så därför är det svårt att rekommendera någon speciell brännvidd och därmed specifikt objektiv. ...men ljusstyrka och skärpa är alltid rätt så fasta objektiv är att föredra.

Mvh
Anders

Senast ändrad:
Alternativet som jag känner annars, är ett objektiv som man kan zooma lite med som är lite mer allround. 18-55mm är ingen höjdare :) Tips på andra objektiv som är bra att ha i kameraväskan?

Ljusstyrka är allround för mig, och många andra erfarna fotografer. Med en f/4-6 zoom kan jag bara ta bra bilder utomhus i fullt solsken, det är inte allround för mig. Med ett ljusstarkt fast objektiv kan jag ta bilder även i sämre ljusförhållanden, vill jag sedan ha ett annat utsnitt kan jag beskära bilden i datorn så att den passar mina ändamål.

Senast ändrad:

Ett bra råd (tycker jag) för en person som dig är att testa dig fram. Vad har du krav osv? Vill du köpa nytt eller begagnat? Köper du begagnat så kan du ofta göra rätt bra affärer och ha möjlighet att testa dig fram. Skulle du inte gilla de resultat du får så kan du sälja gluggen du köpt med minimal förlust.

När det gäller innebandy så "räcker" nog ett 55-200, som sagt, med reservation för vilka krav du har på bild, brännvidd osv. Ett 70-300 anser jag nästan vara för mycket brännvidd om du sitter nära planen på en innebandymatch och du måste också ha väldigt snabb och bra AF för att gluggen skall hänga med. Har du det så är ett 70-200 2,8 ett bra val men med din bakgrund så tycker jag som sagt du skall testa dig fram. 55-200 ger ändå en hyfsat bra räckvidd på brännviddssidan, både för lite mer zoom och om spelarna kommer nära.

jaja, jag kan nog fortsätta hur länge som helst, men för att vara kort och koncist, måste du inte köpa nytt, försök få tag på bra begagnade exemplar så slipper du förlora pengar om du skulle bli besviken. Försök låna av någon du känner om det går. Ska du bara fota innebandy så krävs inte extrema brännvidder men om du skall fota t ex fotboll så är det nog kanske bra om max ligger på 2-300 någonstans. Snabba sporter = dyra gluggar medans du kommer undan med en hel del slöare AF om du fotar t ex friidrott där det är lättare att förutspå vad som skall hända. Det bästa är som sagt att testa sig fram lite och känna vilka behov man har utan att lägga för mycket pengar.

Oj vad kort det korta blev. :) Hoppas det ändå hjälpte lite...

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto