Annons

Nybörjarfotograf, fota snö, skoter skidor osv..

Produkter
(logga in för att koppla)

salis

Ny medlem
Hej!

Helt nybliven ägare till en eos 400d, med kitobjektivet och 55-200.

Har börjat prova mig fram, men det känns fortfarande som en enda stor djungel?

Främst har jag bekymmer med att få till ljuset i bilderna, dom blir väldigt mörka, fast det ofta har varit ljust, och dessutom som sagt med snö som bakhrund.

Jag har provat med de olika lägena som kameran erbjuder, men det vore roligt att förstå hur det "egentligen" fungerar.

Någon som har tid och lust att försöka förklara,
Jag har läst alla artiklar här på sidan, men är som sagt ändå inte säker.

Mvh Henrik

hej

kamerans ljusmätare är konstruerad så att medelvärdet skall bli 18% grått, dvs som blå himmel eller grönt gräs är i svartvitt.

Så fotar du en vit yta, eller en helt svart skall dessa bli gråa om de täcker hela bilden.

Därför har du en funktion där du kan ställa om detta, sk ev kompensering.

så se denna 18% som 0, -2.5 ställer du om du vill att det svarta skall bli svart o +2.5 om det vita skall bli kritvitt.

Detta gäller om hela bilden domineras av färgen.

Ett annat alternativ är att mäta på annat sätt, tex i handen, med att zooma in motivet o skriva upp värdet för att sen zooma ut.

men prova ev +2 i din snöiga värld, prova även centrumvägd mätning o motivet mitt i bild o se skillnaden

Fotar man digitalt har man ju fördelen med att kunna titta på histogramet (de olika höga staplarna) även om det ser skrämmande komplicerat ut i början. Bränn av en bild där åkaren skall komma och titta på histogramet. Om staplarna är i mitten så är allt ok om de är väldigt långt åt höger lär bilden bli överexponerad(ljus) och om merparten av staplarna är långt till vänster lär bilden bli underexponerad (mörk). En riktlinje är hällre lite överexponerad än underexponerad.

Om du inte har några värstingobjektiv, villket jag inte hade i början kan det vara bra att ställa skärpan manuellt så att kameran inte skall göra det när du vill bränna av fotot. Var tydlig med var din åkare skall komma och sätt fokusen i den punkten med hjälp av auto fokusen. Sätt sedan över objektivet i mauellt fokus läge. Sen är det bara till att bränna av när åkaren är där du satte punkten så lär det bli skarpt. Detta förutsätter dock att din slutartid är tillräckligt kort eller att du panorerar med åkaren.

Om du inte har en motor som är snabbare än 3 bilder per sekund tycker jag du skall satsa på en ruta som är riktigt bra. Få in känslan för när åkaren ser bra ut och dra av bilden då. Med för långsam motor blir det ofta att man tar en bild för tidigt och en försent.

Lycka till och plåta mycket ;)

/Martin

jag förstår inte det där med att ställa in ev kompensation...när gör man detta.

Jag (nybörjare jag med) fotar helt i manuellt läge just nu för att lära mig. Så jag har än så länge bara pillat på att ställa in ISO, bländare och slutrtid. Sen visar siffrorna längst till höger antingen -1 eller +2 osv. Men jag har inte riktigt greppat vad som menas. Men har jag då fattat det som att kameran talar om för mig att det är över eller underexponerat?

Är det så att man i halv eller helautomatiskt läge använder ev kompensation för att kunna få bestämma lite över kamerans automatik?

Dessutom, när jag ändå frågar...det här med spotmätning? Hur använder jag mig av det? Jag går in under vitbalansinställningar och justerar vitbalansen mannuellt (har en pentax k100d) Men alla pratar om att kameran gör automatisk "spotmätning" "ljusmätning" mm

Förstår inte riktigt

Kamerans automatik vill ha "lagom" mycket ljus in.

Vill man ha mycket ljus in, så att t.ex. snölandskap verkligen blir vita och ljusa, skall man överexponera.

Vill man ha lite ljus in, så att t.ex. nattbilder verkligen blir mörka, skall man underexponera.

Normalt mäts ljuset i hela bilden, på något intelligent sätt. Med spotmätning mäter man endast på en liten del av bilden (oftast i centrum), och struntar i resten av bildytan.

http://www.fotosidan.se/cldoc/3689.htm

Vitbalans mäter inte MÄNGDEN ljus, utan bara FÄRGEN på ljuset (rödorange solljus, blekgröna lysrör...)

jojo...så långt fattade jag,

men om man ställer in både ISO, bländare och slutartid...då ska man väl inte ställa in nåt mer? Alltså det är väl förhållandet mellan dessa som blir eventuell över eller underexponering

har jag fattat det rätt då?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar