Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare vs solen

Produkter
(logga in för att koppla)

HappyEmil

Aktiv medlem
Hej,
Tänkte försöka mig på lite HDR-fotograferande och ta några bilder med olika exponeringar i motljus (med min Canon 500D och 17-55 med UV-skydd). En tråkig effekt blev det ni (förhoppningsvis) ser på bilden, dvs lite röda och blå reflektioner av nåt slag från solen som förstör hela bilden (detta är givetvis ett urklipp av hela bilden eftersom 100K var max filstorlek här).
Jag har hursomhelst några frågor om det. För det första, varför? Hur kommer det sig att jag får nåt sånt där? Gör jag nåt fel när jag fotograferar? Är det nåt konstigt med linsen?
Min andra fråga är om det finns nåt sätt att få bort det här i photoshop (dvs nåt färdigt filter eller dylikt för det). Har CS3 samt Lightroom...

Om det är för svårt att se nåt vettigt på den lilla bilden så kan ni säga till så kanske jag kan ladda upp bilden i sin helhet på nån av fotosidorna här. (Solen är förresten snett upp till vänster från det bilden visar)

Tack på förhand till den som orkar hjälpa mig.
 

Bilagor

  • Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    80.4 KB · Visningar: 404
Sätt på motljusskydd. Ett måste om man plåtar seriöst. Och skruva av UV-filtret, åtminståne i motljussituationer. :)
 
hej, Du behöver inget motljusskydd, det hjälper ändå inte i detta fallet. Använd ett paraply eller nåt annat stort att skugga linsen med.

hälsningar Lars-Erik
 
Jag plåtar väldigt seriöst och har nästan aldrig motljusskydd på! *hmm* då är jag alltså inte "seriös" då.... :O((

Själva ordet motljusskydd talar ju för att det är nåt som är vettigt i det här fallet ;) Förstår dock inte hur det på nåt sätt skyddar. Trodde att motljusskydd bara var nåt som gick ut på sidorna av objektivet, men där kanske jag har fel.
 
Vanliga motljusskydd skyddar egentligen mest från ljus som kommer lite lagom snett framifrån och inte minst då från utspridda ljuskällor som en mulen himmel och liknande. Riktigt extrem motsol klarar de sällan utan det får hanteras genom att man skuggar för frontlinsen manuellt från fall till fall.

En enkel och rätt bra lösning är att hålla kameran med en hand och skugga med den andra (ljuset räcker förhoppningsvis till för att kunna välja en slutartid som det går att klara med ett ostadigare enhandsgrepp). Enklast görs naturligtvis allt sådant här om man har kamerans på stativ och kan ställa sig så att man ser frontlinsen och kan rikta in skuggan mer exakt så att risken att handen kommer med i bild minimeras.

Rent principiellt är solljus egentligen inte det svåra eftersom allt man behöver göra är att skugga frontlinsen från en enda ljuskälla, långt mycket värre är det när det blir mulet och hela himlavalvet blir en enda enorm ljuskälla. En mycket stor del av detta ljus kommer då framifrån och det är inte minst i sådant väder som motljusskydden är viktiga.

Sedan ska naturligtvis filter av alla de slag alltid tas bort när de inte behövs:)
 
Paraplyet fungerar alltid och kommer inte med i bilden om det inte är så att själva solen är med i bilden. Annars kan du prova ett kompendium. Sälv har jag köpt ett från www.photax.se. Den heter Cromatek ProShade 3. Det funkar bra.

L-E
 
Jag plåtar väldigt seriöst och har nästan aldrig motljusskydd på! *hmm* då är jag alltså inte "seriös" då.... :O((

Oönskade ljuskällor som träffar linsytorna kan sänka kontrasten i bilden, samt ge ett antal andra icke önskvärda effekter. Motljusskydd bör vara en självklarhet, inte minst för att det även skyddar fronten mot stötar/repor.

Canon är snikna som inte skickar med motljusskydd till alla sina objektiv, då de flesta av naturliga orsaker ändå vill ha ett och därav måste hosta upp några hundra till.

/K
 
Oönskade ljuskällor som träffar linsytorna kan sänka kontrasten i bilden, samt ge ett antal andra icke önskvärda effekter. Motljusskydd bör vara en självklarhet, inte minst för att det även skyddar fronten mot stötar/repor.

Canon är snikna som inte skickar med motljusskydd till alla sina objektiv, då de flesta av naturliga orsaker ändå vill ha ett och därav måste hosta upp några hundra till.

/K


Jo jag vet detta med oönskade ljuskällor osv...jag har bara testat och aldrig märkt någon skillnad därav har jag aldrig brytt mig att ha det med mig! Men visst förstår jag att det hjälper någon gång...jag har bara inte själv upptäckt när än...och alltså då inte varit i behov av det!
Och som du säger...CANON är snåla och skickar inte med det så därför blir det ju inte att man från början blir van med det (om man inte är prylgalen och går på allt som alla skriver, vilket CANON räknar kallt med;O)) )

SÅ visst är motljusskydd bra! Men grejen är att jag gillar de oönskade solreflexerna också! :O))
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.