Annons

Nybörjare, vilken kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

vajt

Ny medlem
Tänkte införskaffa min första digitala systemkamera och valet är allt utom lätt. För att göra valet litet lättare för mig, tänker jag be om era åsikter och vad ni anser är en bra första kamera.

Efter en del gallrande har jag kommit fram till tre kandidater.

Canon EOS 400D + 18-55/3,5-5,6
Pris: 6 950:-
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=132341

Nikon D80 + 18-70/3,5-4,5
alt. m. 18-135/3,5-5,6 objektiv
Pris: 1, 9 890:-
2, 10 019:-
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=132357

Pentax K10D + 18-55/3,5-5,6
Pris: 8 456:-
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=132407


Efter att ha läst recesioner och dylikt har jag förstått att Nikon-kameran är en väldigt bra kamera med allt en nybörjare kan önska. Men priset är således litet högre än konkurrenterna.
Canon-kameran var jag först inne på men folk verkar klaga mycket på ergonomin och att den känns "plastig". Pentaxen har också sina fördelar som väderskydd och sådant. Då är frågan om man vill köpa Pentaxen när man kan få den ultimata nybörjarkameran (d80) för bara någon tusenlapp mer. Kitobjektivet är också bäst på Nikon-kameran.

Det jag kommer använda kameran till är naturfotografi, fotografera människor, skateboard, skidor och även ta med den på vanliga semestrar. Alltså ganska all-round.

Så egentligen är frågan då, är d80 så pass bra och prisvärd att den konkurrerar ut övannämnda
konkurrenter?
 
Köp den kamera som du gillar bäst när du håller i den.

Om det blir D80 skall du ej välja 18-135 utan 18-70 som är en finare optik.

Lycka till!
 
D80

Av de kameror du nämner, tycker jag valet är superlätt.

Nikon D80 och du ska absolut satsa på 18-70 objektivet.
 
Jag har också funderat på det där kamerorna, men nu har jag bestämt mig för att köpa en D80 då greppet är fantastiskt skönt, den har många bra egenskaper och verkar, precis som du skrev, vara en mycket bra kamera!
Den finns även med 18-55mm objektiv på Expert för 9.000:-.
 
Emma

Vad jag har förstått så skall man helst lägga den extra tusenlappen på 18-70mm objektivet. Jag var inne i en kameraaffär och snackade litet med dem om dessa kamerorna. Killen i affären sade att d80 var helt klart bäst och att man skall satsa på just 18-70 objektivet.

Jag har själv också bestämt mig för D80 nu.
 
Eftersom du vill ta naturbilder, tolkar jag det som att du kommer att använda teleobjektiv rätt ofta.

Då vinner Pentax system i mitt tycke. Kombinationen av inbygd antiskak - som även kompenserar för rotationen som uppstår när man trycker ner knappen - och mycket billigare objektiv gör den mer lämpad än Canon och Nikon.

Men du skall naturligtvis känna på hur de ligger i handen och hur de är att använda också! Brusmässigt ligger Canon 400d bäst till, men jag tycker personligen inte att den känns bra i handen. Som en dyr leksak kanske man kan säga det. Och jag tyckte att Nikon d80 låg mycket sämre i mina händer än en Nikon d200. Så återigen, känn in dig på dem. Det är nästan viktigare än tekniska specs och prislappar.
 
Senast ändrad:
Mellan dessa tre föreslår jag D80 pga att den slår Canon i Ergonomi och menyer och den slår pentax i objektiv och tillbehörsutbud.

Rörande brusnivåer är det väl konstaterat att Canon inte längre är direkt bättre än Nikon? Upp till 800 är nivåerna i princip identiska och däröver blir canons brus mer färgflammigt medan Nikons är monokromt (mer filmlikt?) Hur som helst är skillnaderna små och som tidigare nämts bör du känna på kamerorna och titta i menyerna.

mvh Fredrik
 
Förslag D50

Ett till förslag som du inte hade med på listan Nikon D50. Finns för 5000 med 18-55 på scandinavianphoto. Blir ju på det viset råd med ett till objektiv för samma budget.Om du inte ska göra utskrifter större än A3 så räcker det med 6mp. Dessutom har D50 mindre brus än D80. Nackdel är att det inte finns något battrigrepp att köpa till D50.
 
vajt skrev:
Killen i affären sade att d80 var helt klart bäst och att man skall satsa på just 18-70 objektivet.
[/B]

Jaha, det visste jag däremot inte. Har inte så stor koll på objektiven direkt, men jag kan tänka mig att det stämmer. Det var någon som tipsade mig om att D80 med 18-70mm fanns på Scandinavianphoto för ca 10.000:-

Det vore med andra ord något antar jag :)
 
Tittar man på t.ex cyberphoto på pentaxobjektiv vs Nikonobjektiv så får man väl upp en ungefär dubbelt så lång lista på Nikongluggar =)


Vilket är utmärkt om man samlar på objektiv istället för att köpa de 2-3 man behöver. Titta hellre på om de brännvidder du vill ha finns och vad de kostar.

Skall du ha långa brännvidder med bildstabilisering tjänar du på pentax system eftersom konkurrenternas bildstabilisering sitter i objektiven = dyrare konstruktioner.
 
loyalistsoldier skrev:
Vilket är utmärkt om man samlar på objektiv istället för att köpa de 2-3 man behöver. Titta hellre på om de brännvidder du vill ha finns och vad de kostar.

Skall du ha långa brännvidder med bildstabilisering tjänar du på pentax system eftersom konkurrenternas bildstabilisering sitter i objektiven = dyrare konstruktioner.

Det ligger mycket i det du säger, men jag hittar inget pentaxobjektiv längre än 300 mm, det är ju en klar brist.
 
Räknar man med förstorningsfaktorn räcker det en bra bit. Och gör det inte det så finns ju alltid tredjeparttillverkare.

Fast om man tänker på budgeten när kamerahuset går över tio kkr så har man kanske inte glädje av att t.ex. Nikon har ett 80-400 för 15 kkr.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.