Annons

Nybörjare, vad rekommenderas?

Produkter
(logga in för att koppla)

babylonsjuka

Ny medlem
Hej!
Jag har precis börjat knäppa lite bilder på allt från natur till porträtt med min fars kamera
och har blivit beroende, går inte en sekund utan att jag funderar på vart man skulle kunna
knäppa en skön bild. Han har en Sony Nex-5D med E 18-55mm F3.5-5.6 OSS Objektiv
(enligt kartongen jag har här bredvid mig). Jag är fullkomligt okunnig på det här med olika
kamerahus och de olika objektiven. Jag har sökt runt på nätet och blir inte klokare och min
far kan inte lära mig något för han har nog inte tagit ett enda foto utan "Intelligent Auto" fotoläge.

Jag ska ganska snart fara till Australien i ett års tid och måste tills dess köpa mig en egen systemkamera.
Nu är frågan: Vad ska jag köpa? Och var kan jag lära mig om alla olika objektiv och såvidare?

Jag vill ha en kamera som jag kan utvecklas med och ha ett antal år.
Jag kommer att fotografera allt möjligt i alla olika slags ljus och även filma en hel del.
Jag vill även lära mig arbeta med timelaps så det är ett måste att kameran klarar av.

Jag skulle även uppskatta några rekommendationer på dataprogram, bildredigering men framförallt videoredigering vilket jag aldrig jobbat med. För bilderna använder jag idag PS Elements 8 men tycker det är väldigt begränsat, skulle vilja göra lite mer och är inne på CS, vilken version är den mest givande?

Mvh Marcus

Tack för länkarna, nu har jag kvällens aktivitet fixad ;)

En sak som jag märkte direkt var att den inte har något bra pen tool alls, saknas paths m.m.
Och jag lär mig det mesta via photoshop tutorials på youtube, och då har dem massa funktioner som jag märker saknas i elements. Eller är det bara jag som är blind och inte ser? Har inte CS väldigt många fler fuktioner?

Hej!
Jag har precis börjat knäppa lite bilder på allt från natur till porträtt med min fars kamera
och har blivit beroende, går inte en sekund utan att jag funderar på vart man skulle kunna
knäppa en skön bild. Han har en Sony Nex-5D med E 18-55mm F3.5-5.6 OSS Objektiv
(enligt kartongen jag har här bredvid mig). Jag är fullkomligt okunnig på det här med olika
kamerahus och de olika objektiven. Jag har sökt runt på nätet och blir inte klokare och min
far kan inte lära mig något för han har nog inte tagit ett enda foto utan "Intelligent Auto" fotoläge.

Jag ska ganska snart fara till Australien i ett års tid och måste tills dess köpa mig en egen systemkamera.
Nu är frågan: Vad ska jag köpa? Och var kan jag lära mig om alla olika objektiv och såvidare?

Jag vill ha en kamera som jag kan utvecklas med och ha ett antal år.
Jag kommer att fotografera allt möjligt i alla olika slags ljus och även filma en hel del.
Jag vill även lära mig arbeta med timelaps så det är ett måste att kameran klarar av.

Jag skulle även uppskatta några rekommendationer på dataprogram, bildredigering men framförallt videoredigering vilket jag aldrig jobbat med. För bilderna använder jag idag PS Elements 8 men tycker det är väldigt begränsat, skulle vilja göra lite mer och är inne på CS, vilken version är den mest givande?

Mvh Marcus

Jag skulle rekommendera en Nikon D5100. En väldigt bra kamera för någon som inte har kommit så långt, helt enkelt en bra kamera för en nybörjare. Utifrån den kan man utvecklas. Och som första objektiv skulle jag rekommendera ett Nikkor 18-70mm som man kan fota det mesta med! ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar