Annons

nybörjare välja ojektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

irisen1

Medlem
hej, är en nybörjare på att fotografera och jag har en nikon d 3000 har standard objektivet och har för ett år sedan så köpte jag ett billigt 70-300 mm objektiv (utan bildstabilisator) men nu har jag tänkt att köpa ett som man kan ta närbilder med, men eftersom att jag inte är så bra på vad alla siffror och bokstäver betyder än så undrar jag om jag kunde få lite hjälp, vill helst inte att det ska kosta över 2000 kronor.

har hittat två stycken som jag undrar om någon har testat och om dom e bra? ni få gärna tipsa om några andra också om ni har några tips

http://www.netonnet.se/art/foto/obj...nikon-af-sdxmicro40mmf28ged/160935.5239/#tabs

http://www.fotokungen.com/nikon-afs-5018g-p-5326.aspx

50/1.8G är ett av Nikons mest prisvärda objektiv, väldigt skarpt, men sätter man det på en D3000 lämpar det sig mer för porträtt än närbilder.

Vill man ha mera extrema närbilder är makrobjektiv som 40 lämpliga. Jag har inte provat det men de flesta macroobjektiv brukar vara väldigt skarpa så jag skulle inte oroa mig över det. Att tänka på är dock att du kommer väldigt nära med det objektivet, vilket gör det mindre lämpligt för till exempel insekter som lätt blir skrämda, en annan risk är att du skuggar motivet med kameran eftersom du är så nära.

Ofta är det därför bättre att välja makrooptik med längre brännvidd som t.ex. 105/2.8. Tyvärr kommer du då rejält utanför budget. Det finns dock en billigare lösning, nämligen mellanringar.

Mellanringar är små rörbitar som du sätter mellan kamerahus och objektiv. Ju längre rör desto närmare kommer du motivet. Mellanringar säljs vanligen i satser om tre som man kan kombinera på olika sätt för att få önskad förstoringsgrad. Nackdelen är att man bara får fasta avstånd +/- det man kan justera med optikens avståndsinställning, du får heller inte autofokus, men det har inte så stor betydelse eftersom det brukar fungera ganska dåligt vid extrema närbilder i vilket fall.

En mellanringsats brukar kosta kring en tusenlapp, men priset varierar lite beroende på hur mycket kopplingar som överförs mellan kamerahus och objektiv.

Instämmer med föregående inlägg. Vill du även ta porträttbilder är 50/1,8 ett bättre val men då behövs även mellanringar om man skall ha den till makro.

Annars kan du ströcka dig till 3500:- kan du få lite bättre arbetsavstånd med Sigma 70/2,8 macro.

men vilken objektiv ska man ha om man ska ha mellanringar? på mitt 70-300 har jag en "makro funktion" men närgränsen är 90 cm och är det ingen bildstabilisator och då måste man ha stativ så det e ganska jobbigt att ha med om man ska någonstans, så jag vill helst ha ett som man kan ta nära bilder och typ porträtt och landskap och jag tycker inte att man kommer tillräckligt nära med 18-55 objektivet som var med när jag köpte den

Instämmer med föregående inlägg. Vill du även ta porträttbilder är 50/1,8 ett bättre val men då behövs även mellanringar om man skall ha den till makro.

Eller en 52mm reversring som gör att man kan montera objektivet bak-och-fram. Då går man miste om autofokus och all annan automatik, men å andra sidan kan man få riktigt extrema närbilder.

Förutom mellanringar o närbildsfilter som är billigast så finns macroobjektiven.
Tricket med macroobjektiv är att det finns inga dåliga macroobjektiv.
Men du måste välja RÄTT brännvidd, alltså den som är rätt för DIG.

men vilken objektiv ska man ha om man ska ha mellanringar? på mitt 70-300 har jag en "makro funktion" men närgränsen är 90 cm och är det ingen bildstabilisator och då måste man ha stativ så det e ganska jobbigt att ha med om man ska någonstans, så jag vill helst ha ett som man kan ta nära bilder och typ porträtt och landskap och jag tycker inte att man kommer tillräckligt nära med 18-55 objektivet som var med när jag köpte den

Dessa zoomar med "macro" ger tyvärr sällan någon bildkvalitet nära närgränsen. Även med bildstabilisering lär du antingen behöva stativ eller makroblixt då skärpedjupet är väldigt tunnt och bildstabilisering kommer inte att hjälpa vid skakningar i objektivets längdriktning. Är du intresserad av makro med ett systemkameraobjektiv behövs därför oftast stativ eller en makroblixt. Det finns relativt billiga adapters till vanliga blixtar som består av speglar som härmar ringblixtar hur bra dessa fungerar kan jag inte uttala mig om men en ringblixt börjar runt 3000:-. Då är stativ billigare.

Ett alternativ är att skaffa en kompaktkamera med bra närgräns att använda till makro istället för ett makroobjektiv, men ett stativ som tillbehör är att föredra även med dessa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar