Annons

nybörjare systemkamera+objoktiv

Produkter
(logga in för att koppla)

kall3

Medlem
Hej! jag är ny här på sidan och är en glad amatör som tänkt köpa mig en systemkamera.
Men det är ju rena djungeln. Jag har kollat runt lite för att försöka bestämma mig för en kamera men känner att jag behöver mer personlig hjälp :p

Jag har en budget på ca 4000kr.

Jag har kollat på nikon 3300 och 3200. Även kollat på Canon eos 1200 men det vekrar som när man läser att man får mer kamera för pengarna om man köper en nikon 3200 som ligger i samma prisgrupp.

Det jag tänkt fota är min familj på semester, bilen ,djur mm. Typ allt :p

Är det värt att betala ca 1000 kr för dom extra finesserna som man får på 3300? Har jag som amatör någon användening av dom?

3200 hitta jag till bästa pris på cdon.com (3500kr)

http://cdon.se/hemelektronik/nikon/nikon-d3200-18-55-3-5-5-6-vr-ii-black-p19354408

Men jag vet inte vad jag ska ha för objektiv. Jag ska ju ta kort på allt möjligt som en amatör gör och vill ju ha ett objektiv som passar till det med :)

Finns det andra märken som ni rekomenderar?

Jag beöver alla köpråd jag kan få!

Mvh kalle
 
Nu är jag ingen expert. Men jag tycker att skillnaden mellan 3300 och 3200 är väldigt liten. Därför valde jag 3200. Som till en början en allround objektiv, kan man välja 18-105, då hamnar man ungefär i samma pris som 3300 med 18-55.

Sen är 35/1.8 nog bra till en crop sensor. Jag köpte 50/1.8 eftersom det var ett erbjudande så att jag fick den billigt. Men den är lite snäv inomhus. Fast tycker det funkar bra när jag fotar mina katter.

På 3300 finns några färdiga program till olika motiv, fast dom använder man ändå inte. Sen saknar den låg passfiltret, men vet inte om det i praktiken blir så stor skillnad. Och aningen snabbare processor. Så den klarar ungefär 1 bild mer per sekund, har jag för mig.
 
Hej! jag är ny här på sidan och är en glad amatör som tänkt köpa mig en systemkamera.
Men det är ju rena djungeln. Jag har kollat runt lite för att försöka bestämma mig för en kamera men känner att jag behöver mer personlig hjälp :p

Jag har en budget på ca 4000kr.

Jag har kollat på nikon 3300 och 3200. Även kollat på Canon eos 1200 men det vekrar som när man läser att man får mer kamera för pengarna om man köper en nikon 3200 som ligger i samma prisgrupp.

Det jag tänkt fota är min familj på semester, bilen ,djur mm. Typ allt :p

Är det värt att betala ca 1000 kr för dom extra finesserna som man får på 3300? Har jag som amatör någon användening av dom?

3200 hitta jag till bästa pris på cdon.com (3500kr)

http://cdon.se/hemelektronik/nikon/nikon-d3200-18-55-3-5-5-6-vr-ii-black-p19354408

Men jag vet inte vad jag ska ha för objektiv. Jag ska ju ta kort på allt möjligt som en amatör gör och vill ju ha ett objektiv som passar till det med :)

Finns det andra märken som ni rekomenderar?

Jag beöver alla köpråd jag kan få!

Mvh kalle

Min grabb köpte en Nikon D3200 + 18-105 zoom för ett år sedan. Passar honom perfekt. Kanonresultat direkt ur kameran. Nätt och behändig. 18-105 är ett bättre val än 18-55.

/ mvh FiCa1
 
Köp dig en begagnad Nikon D300 och ett 18-70/3.5-4.5
Så har du en fin kombo att börja med.
/G
 
Köp dig en begagnad Nikon D300 och ett 18-70/3.5-4.5
Så har du en fin kombo att börja med.
/G

Med en uråldrig sensor, klumpigt och tungt hus, och avsaknad av videofunktion? Kan faktiskt inte se hur det skulle vara bra för en nybörjare...

Som nybörjare behöver du framförallt en kamera som är ganska lätt och smidigt, så att du över huvud taget orkar ta med dig den ut och experimentera - vilket är en grundförutsättning för att du ska lära dig. Ett steg uppåt till D5xxx-serien så får du en vridbar skärm som är ett hjälpmedel för att utforska olika vinklar.
 
Hej! jag är ny här på sidan och är en glad amatör som tänkt köpa mig en systemkamera.
Men det är ju rena djungeln. Jag har kollat runt lite för att försöka bestämma mig för en kamera men känner att jag behöver mer personlig hjälp :p

Jag har en budget på ca 4000kr.

Jag har kollat på nikon 3300 och 3200. Även kollat på Canon eos 1200 men det vekrar som när man läser att man får mer kamera för pengarna om man köper en nikon 3200 som ligger i samma prisgrupp.

Det jag tänkt fota är min familj på semester, bilen ,djur mm. Typ allt :p

Är det värt att betala ca 1000 kr för dom extra finesserna som man får på 3300? Har jag som amatör någon användening av dom?

3200 hitta jag till bästa pris på cdon.com (3500kr)

http://cdon.se/hemelektronik/nikon/nikon-d3200-18-55-3-5-5-6-vr-ii-black-p19354408

Men jag vet inte vad jag ska ha för objektiv. Jag ska ju ta kort på allt möjligt som en amatör gör och vill ju ha ett objektiv som passar till det med :)

Finns det andra märken som ni rekomenderar?

Jag beöver alla köpråd jag kan få!

Mvh kalle



Under förutsättning att du vill ha mesta möjliga kamera - inklusive bäst möjlig bildkvalitet - för din budget på 4000, samt struntar i att kameran inte går ner i fickan , så är du helt rätt ute.

...Med alla tre du nämnde, 1200D, D3200, D3300. Man kan lista och konstruera skäl varför man skulle välja var och en av dem, men de är tämligen marginella och subjektiva. Och för att vara subjektiv nog måste du nog ha lite mil på mätaren som systemkamerafotograf, så strunta du i det.


"Är det värt att betala ca 1000 kr för dom extra finesserna som man får på 3300? Har jag som amatör någon användening av dom?"

Nej du. Inte värt 1000 på en budget på 4000. Förresten skall du inte tro att där finns just några finesser mer. Det är i så fall bara detaljer. Alla de här s.k. instegskamerorna har i princip alla huvudsakliga inställningsmöjligheter. Du kan göra "allt" med dem. Det som skiljer med de dyrare modellerna är detaljer som mer avancerad autofokus, större buffert för seriebildtagning, snabbare kortast slutartid, tätare inställningsteg för manuell ISO-inställning, kanske nåt mer videofilm-format, osv. Det tillkommer inte nån ytterligare fundamental funktion hos dyrare modeller. Instegsmodellerna har alla från början. Det är bara diverse förbättringar av funktionerna som tillkommer.

"Men jag vet inte vad jag ska ha för objektiv. Jag ska ju ta kort på allt möjligt som en amatör gör och vill ju ha ett objektiv som passar till det med :)"

Om vi leker med tanken att du köper Nikon, både 18-55 VR II eller 18-105 är okay val. Se upp att du får just VR II -versionen som 18-55 kitobjektiv till din kamera. Nikons billiga kitobjektiv har släpat efter Canons motsvarigheter i optisk kvalitet (ett skäl att välja Canon, om just kitobjektivet kommer att spela en viktig roll), och den 18-55 versionen som bara heter VR, är faktiskt sämre än 18-105, trots den senares större zoomomfång.

"Finns det andra märken som ni rekomenderar?"

Nej, inte under de förutsättningar vi antog, dvs du struntar i att den inte går ner i fickan och att du vill ha så mycket kamera som möjligt på en liten budget. Nej. Det skulle möjligen vara Pentax, men det kan vara lite att måla in sig i ett hörn.

...Men, vill du bara ha en avancerad och smidig kamera som du kan:
"Det jag tänkt fota är min familj på semester, bilen ,djur mm. Typ allt :p" så, mja, kan man nog leta upp många mindre kameror som funkar. Men de kommer ju inte att ha batteritiden, beredskapen, arbetsergonomin och systemmöjligheterna som dessa DSLR'er erbjuder, så frågan där är ytterst nog vad du egentligen vill ha?
 
Senast ändrad:
Med en uråldrig sensor, klumpigt och tungt hus, och avsaknad av videofunktion? Kan faktiskt inte se hur det skulle vara bra för en nybörjare...

Och dessutom ingen bildstabilisering i det objektivet. Det var kanske en bra kombo för fem-sex år sedan, men knappast idag.

Nej, köp en D3200 med ett 18-105. Det är en utmärkt och väldigt prisvärd nybörjarkombo.
 
Om vi leker med tanken att du köper Nikon, både 18-55 VR II eller 18-105 är okay val. Se upp att du får just VR II -versionen som 18-55 kitobjektiv till din kamera. Nikons billiga kitobjektiv har släpat efter Canons motsvarigheter i optisk kvalitet (ett skäl att välja Canon, om just kitobjektivet kommer att spela en viktig roll), och den 18-55 versionen som bara heter VR, är faktiskt sämre än 18-105, trots den senares större zoomomfång.

Detta var nytt för mig, jag har för mig att jag sett åtskilliga tester av olika versioner av 18-55 ända sedan version 2 (utan VR) där de presterat i princip likvärdigt med övriga kit-objektiv som börjar på 18mm. Mitt 18-55 utan VR är i princip likvärdigt med mitt Tamron 17-50 på bländare 8 t ex (i min amatörmässiga jämförelse).

Men i övrigt håller jag med, om du inte har speciella krav kommer du att bli nöjd oavsett vad du väljer. Och efter ett tag så kommer du på vad du saknar och funderar på uppgraderingar. Zoom på 18-105 är bra för att nå lite längre, vilket åtminstone jag ville i början. Dock är det lite större och tyngre än den billigare zoom:en.
 
Det vore kanske bra om du har en återförsäljare i närheten, så att du kan klämma lite på kameror. I stort sett så är alla kameror bra, och det är mer en fråga om ergonomi och funktioner. Det råder hysteri kring detta med att några år gammal sensor är uråldrig. Själv har jag en Panasonic GX7, vilken passar just mig. Däremot försöker jag inte övertyga alla andra (vilket sker ofta i liknande diskussioner) att den är bäst för alla. Lycka till.
 
Tack så jättemycket för alla svar! Jag har läst varje svar i tystnad. Jag hitta denna 3200 med 18-55 objektiv på electro world för endast 2990kr. Dock så kunde fick jag inte byta ut objektivet som följde med mot ett bättre med pengar imellan. Köpte ett SanDisk ultra 16gb minneskort för 100kr. Funkar det? Ska leka lite med kameran och sen får jag se om jag känner att jag behöver ett 18-105 objektiv eller om det blir ngt annat :) Tack åter igen för alla svar och tips :)
 
Paketet från Electroworld är billigt, men det medföljande objektivet verkar tyvärr vara den äldre och sämre versionen utan VR.
 
aketet från Electroworld är billigt, men det medföljan ivet verkar tyvärr vara den äldre och sämre versionen utan VR.[/QUOTE]

Okej jag trodde det va det nya. Gick på att det stod II och antog det va det nya.

Det heter 18-55MM F3.5-5.6G II AF-S DX är det de gamla då ?
Vad är VR ?
 
Det finns minst 4 versioner av Nikons 18-55mm, inte lätt att hålla reda på alla.

VR är bildstabilisering, så att det går att använda lite längre slutartider än vad som annars går. Vissa menar att detta inte är så viktigt på ett objektiv i den här brännvidden medan andra tycker det är bra. Till viss del kan man kompensera för det här genom att höja ISO istället.

CDON säljer paketet med senaste versionen av objektivet för 3490 kr, det är nog vettigt spenderade 500 kr.
 
Såvitt jag förstod av inläggen ovan är det för sent nu. Kamera och objektiv är inköpt.

Av vad ni har skrivit i tråden verkar det som om Nikon har gjort motsvarande resa som Canon gjorde med sina normalzoomar till lågpriskamerorna. Där varianter som EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 II bara hade lågt pris som förskönande egenskap har man nu kommit till att exempelvis EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS STM är riktigt utmärkt att använda. Men ändå till låg kostnad.
 
Det finns minst 4 versioner av Nikons 18-55mm, inte lätt att hålla reda på alla.

VR är bildstabilisering, så att det går att använda lite längre slutartider än vad som annars går. Vissa menar att detta inte är så viktigt på ett objektiv i den här brännvidden medan andra tycker det är bra. Till viss del kan man kompensera för det här genom att höja ISO istället.

CDON säljer paketet med senaste versionen av objektivet för 3490 kr, det är nog vettigt spenderade 500 kr.

Det går ju alltid att skicka tillbaka. Jag har inte hämtat ut paketet än heller. Hur ska jag göra tycker ni? Köpa från cdon eller köra på detta? Eller är det ett bra alternativ att bara köpa kamerahuset för ca 2800kr och sen komplettera med ett 18-105 objektiv för ca 1500kr?
 
Detta var nytt för mig, jag har för mig att jag sett åtskilliga tester av olika versioner av 18-55 ända sedan version 2 (utan VR) där de presterat i princip likvärdigt med övriga kit-objektiv som börjar på 18mm. Mitt 18-55 utan VR är i princip likvärdigt med mitt Tamron 17-50 på bländare 8 t ex (i min amatörmässiga jämförelse).

Nu är väl Nikon-kitzoomarna ingen katastrof (inte heller den som trådskaparen köpte), om man lägger huvudvikten vid skärpan i mitten. Och så är det väl ofta, dvs att mitten är viktigast.

Men bara för att vi skall veta vad vi pratar om:

http://www.photozone.de/canon-eos/831-canon_1855_3556stmis?start=1
samt
http://slrgear.com/reviews/zproducts/canon18-55f35-56stm/tloader.htm

Och

http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/632-nikkor18553556vr?start=1
samt
http://slrgear.com/reviews/zproducts/nikon18-55f35-56vr/tloader.htm



Just när det gäller kitzoomar, så blir det ofta så att den alltid kommer att användas med motiv-program och Automat-mode. Och det innebär också att det ofta kommer att användas med fullt öppen bländare, så snart ljuset tryter lite. Av den anledningen ser jag gärna att nybörjare köper ett objektiv som alltid presterar bra, även på fullt öppen bländare. Och där är alltså den större Nikon-zoomen, 18-105 VR, faktiskt bättre. (Liksom de tre senaste generationerna, IS, IS II och IS STM, från Canon.)

http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/634-nikkor181053556vr?start=1
samt
http://slrgear.com/reviews/zproducts/nikon18-105f35-56vr/tloader.htm

Den nya 18-55 VR II från Nikon är deras bästa 18-55 kitzoom hittills. Riktigt skarp. Den har bara ett fel, den har en rejäl dipp i mitten på brännviddsområdet. Men inget problem alls, om man bara tänker på att blända ner lite där.

http://slrgear.com/reviews/zproducts/nikon18-55f35-56vr2/tloader.htm
 
nöjd

Tack så jättemycket för alla svar! Jag har läst varje svar i tystnad. Jag hitta denna 3200 med 18-55 objektiv på electro world för endast 2990kr. Dock så kunde fick jag inte byta ut objektivet som följde med mot ett bättre med pengar imellan. Köpte ett SanDisk ultra 16gb minneskort för 100kr. Funkar det? Ska leka lite med kameran och sen får jag se om jag känner att jag behöver ett 18-105 objektiv eller om det blir ngt annat :) Tack åter igen för alla svar och tips :)

Den kameran kommer du att älska.
jag har en sån den tar fantastiska bilder å är hyffsat lätt
att använda. lycka till med ditt fotande
/karin
 
Den kameran kommer du att älska.
jag har en sån den tar fantastiska bilder å är hyffsat lätt
att använda. lycka till med ditt fotande
/karin
Det går ju alltid att skicka tillbaka. Jag har inte hämtat ut paketet än heller. Hur ska jag göra tycker ni? Köpa från cdon eller köra på detta? Eller är det ett bra alternativ att bara köpa kamerahuset för ca 2800kr och sen komplettera med ett 18-105 objektiv för ca 1500kr?
 
Det går ju alltid att skicka tillbaka. Jag har inte hämtat ut paketet än heller. Hur ska jag göra tycker ni? Köpa från cdon eller köra på detta? Eller är det ett bra alternativ att bara köpa kamerahuset för ca 2800kr och sen komplettera med ett 18-105 objektiv för ca 1500kr?

Ingen som vill komma med råd ? :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.