Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare som vill utöka från 18-55

Produkter
(logga in för att koppla)

HenrikAsp

Medlem
Jag har precis köpt en EOS 350D och vill köpa ytterligare ett objektiv. Vad är ett läpmligt steg att ta? Jag kommer fota mest i naturen, främst objekt som inte rör sig. Vill gärna kunna komma riktigt nära/zooma, antar att det närmar sig Macro?

Vill inte lägga ut för mkt pengar!

Tacksam för svar!
 
Svårt att säga, har egentligen ingen uppfattning. Men spontant skulle jag säga att jag siktar in mig på att hitta ett begagnat objektiv för max 2000 kr, men är i viss mån flexibel.
 
Jag skulle föreslå att du använder det du har och plåtar flitigt ett tag. Snart kommer du att upptäcka vad det är du saknar -- makro eller tele eller vidvinkel eller ljusstyrka eller...
 
Saken är den att jag gärna vill ha en referens för att verkligen se skillnad på det jag gör. Dvs ta samma motiv med olika objektiv för att märka vad som skiljer och vilja likheter som finns, samt om möjligt få ut så bra prestanda ur kameran som möjligt.
 
Hej,

Gå till en välsorterad fotoaffär och be att få testa olika objektiv för att på så sätt få lite referenser. Det funkar bla med Fotokungen i Stockholm. Funkar säker på andra ställen också;-)

Mvh Janne
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.