Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare: Pentax K10 D vs. Sony A100

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas_E

Medlem
Inte ännu en vs.-tråd tänker kanske många, men jag skulle vilja ha lite synpunkter på Pentax K10 D och Sony A100.

Har haft en analog systemkamera ett bra tag och har ett stort intresse för fotografering, men klassar mig som en nybörjare. Ska nu inför en stundande utlandsresa införskaffa en digital systemkamera. Har sneglat på allt från Nikon D50, Canon 350D, Sony A100, Pentax K100 + K10 D. Nu efter att läst på och känt på kameramodellerna står valet mellan K10 D och Sony A100. Både för att de verkar vara kameror man kan "växa i" och de båda har bildstabilisator + 10 MP (ja, jag vet att man inte ska stirra sig blind på MP), men också p.g.a att de ligger inom min budget (smärtgränsen ligger på ca 9000:).

Har följande kit att välja mellan:
Pentax K10D + DA 18-55/3,5-5,6 ca 9200 kr
Sony A100 + AF 18-70/3,5-5,6 ca 7500 kr
Sony A100 + AF 18-70/3,5-5,6 + 75-300/4,5-5,6 9300 kr

Vilken av K10D och Sony A100 ska jag köpa och varför? Kommer jag ö.h.t. märka någon skillnad? Prismässigt är ju A100 billigare, är det värt ca 1500:- extra för en K10D?

Sedan vill jag helst ha kameran innan resan (mitten av december). Finns ju en risk att inte få tag på en K10D innan dess. Om den är att föredra, är det värt att vänta?

Fotnot: skulle valt K100 D (billigare) om det inte varit för att batteritiden verkar vara usel jämfört med Li-Ion batterierna i K10 och A100.
 
För det första så är batteritiden inte så dålig på K100D. Jag får ut ungefär 900 bilder på mina uppladdningsbara batterier. Det kan till och med vara en fördel om du är utomlands och får slut på batteriet. Bara gå in och köp 4st AA från vilken affär som helst.
K10D har en fördel och det är vädertätning. Det är ett plus när man är ute och reser. Men jag skulle nog valt K100D med 18-55 och 50-200 objektiven.

Eddie
 
Jag tycker du ska köpa kameran innan du åker, tillsammans med en kitzoom. (Vad är det för resa förresten?) Du får massor av tillfällen att fota och lära dig kameran. Jag vet inget om Sonys kitzoom, men den har ju ett bra omfång. Pentax kitzoom är helt OK, bättre än Canons t ex.

Om du har känt på kamerorna och inte fastnat för någon särskild så tycker jag du ska titta på systemen i stort. Vad kommer du att vilja ha i framtiden? Pentax specialitet är små nätta fasta objektiv, det är de i stort sett ensamma om på marknaden. Även kamerorna är små. För tillfället är utbudet av teleobjektiv begränsat pga att de lägger om systemet helt för 1,5x crop dSLR, men det kommer inom ett år. Sony tar över Minoltasystemet som är ett gammalt kvalitetsmärke precis som Pentax. Deras specialitet har varit just stabilisering i huset, med nya kamerans bildkvalitet blev det helt klart intressantare.

Pentax K10D är antagligen en lite bättre kamera även om det är marginellt, jag skulle t ex uppskatta att ha två inmatningshjul. Men du har nog ingen chans alls att få tag på en innan du reser. Vill du ha en Pentax så är det K100D som gäller. Och vill du ha ett kit med telezoom så är Pentax 50-200 en mycket bra budgetzoom.

Jag har själv Canon och gillar t ex den snabba focusen, planerar att uppgradera från 300D till 20D. Men jag tycker att Pentax är det mest inressanta systemet för tillfället om jag skulle börja från noll och var beredd att vänta på de nya objektiv som kommer. Men till våren kommer det säkert nya kameror som ritar om kartan! ;o) Det rimligaste är att handla utifrån vad man behöver idag, och ingen annan än du själv kan göra prioriteringarna.

/ L
 
Pentax K10D ser onekligen trevligare ut än Sonyn i specifikationerna, men frågan är som sagt när den blir tillgänglig.

Jag stod också inför valet att köpa Sonyn eller Pentax K100D inför en resa i september och det blev en Sony för min del. De fördelar jag sett hos K100D efter att ha provat den hos medlemmar i fotosällskapet är:
- Bättre ergonomi, baserat på att K100D går att slå på och hantera med en hand, medan Sonyn kräver att man använder andra handen för att nå powerknappen,
- Bättre placerade fokuspunkter, Sonyn har inga riktigt bra sidofokuspunkter för att lägga på ögonen när man plåtar folk i porträttorientering.
- K100D har standard blixtsko, Konica Minolta/Sony har länge haft en egen specialsko.
- Lägre brus på höga ISO (mycket en konsekvens av att sensorn har 40% färre pixlar).
- Större sökare.

Sonyn å andra sidan har:
- Hösta upplösningen av dagens 10mp modeller, och klart bättre än K100D.
- Större buffer, kan ta längre serier av bilder med snabbt minneskort (kan plåta JPG på 3bilder/sek tills minneskortet är fullt).
- Bättre skakreducering (Popular Photography tyckte skakreduceringen i K100D var "more erratic").
- Ljuskänsligare autofokus (K100D har fått en hel del kritik på det området).
- Den inbyggda blixten i Sonyn kan TTL-styra externa blixtar optiskt, K100D och K10D kräver att man köper till en extra extern blixt för att styra andra externa blixtar.
- Kamerahus i magnesiumlegering.

Sedan skiljer det lite i optikutbudet och stöd från tredjepartstillverkare. Tamron stöder i regel inte Pentax och Tokina stöder i regel inte Sony och inte heller Pentax i de fall då Pentax har motsvarande optik under eget märke (Tamron verkar inte ha haft samma reservation mot Konica Minolta utan t.ex. 28 - 75 f2.8 gluggen finns både i KM och Tamron-utförande för KM-fattning).
 
Senast ändrad:
Tack för alla svar, får se vad det blir för kamera...

lusidor skrev:
Jag tycker du ska köpa kameran innan du åker, tillsammans med en kitzoom. (Vad är det för resa förresten?)
Jo, jag vill ju ha den innan resan. (Det är en kortare tripp till Afrika...)

edjo skrev:
För det första så är batteritiden inte så dålig på K100D. Jag får ut ungefär 900 bilder på mina uppladdningsbara batterier. Det kan till och med vara en fördel om du är utomlands och får slut på batteriet. Bara gå in och köp 4st AA från vilken affär som helst.
Vilken typ av batterier har du till din K100D? 900 låter ju extremt mycket...
 
wsaar skrev:
De fördelar jag sett hos K100D efter att ha provat den hos medlemmar i fotosällskapet är:

- Större sökare.
Har du verkligen jämfört dom sida vid sida? Jag kom nämligen fram till omvänt resultat, att A100 hade större och ljusare sökare.
 
FILM) (Anddje skrev:
Har du verkligen jämfört dom sida vid sida? Jag kom nämligen fram till omvänt resultat, att A100 hade större och ljusare sökare.
Nej, har inte jämfört dem så, det är möjligt att du har rätt.

A100ans sökare är dock verkligen inget speciellt. Har jämfört den sida vid sida med en Nikon D70 och det var ingen större skillnad. Jämförde en gång Pentax Ds med min gamla D70 så jag antog att även K100D hade bättre sökare, men när jag kollar upp det ser jag att K100D har en snikvariant av sökaren i Ds så den kan vara sämre än Alfan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.