Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare på RAW fotografering...

Produkter
(logga in för att koppla)

overtune

Aktiv medlem
Ni får ursäkta om jag ytterligare spär på floden med frågor angående raw formatet. Men kommer straxt att ha införskaffat en D70 och har väl planerat att fota i raw mestadels. Men har inga direkta erfarenheter av detta.

Hur gör man bäst när man ska "framkalla" en raw bild? Kan man öppna den direkt i photoshop? Eller ska man använda Nikon capture (vad har detta programmet för funktioner, vad kan man där göra med bilden?)

Sen undrar jag också om man kan förhandsgranska raw bilder? Har man tagit en massa bilder vill man ju gärna snabbt kunna gå igenom dom och sålla bort misslyckade bilder direkt...

Tack på förhand!

Du kan använda Photoshop, eventuellt behöver du en plug-in som finns att hämta på Adobes hemsida. (använder själv Canon). Förhandsgranska kn du göra i kameran eller så hämtar du en update till windows så kan du förhandsgranska i datorn.

Nikon capture känner jag inte till men i Canons fall så är det programmet inget vidare....

Nikon Capture är bra men ganska långsamt. Rawshooter är gratis att ladda ner, supersnabbt och ganska bra ( www.pixmantec.com )

Photoshops Camera Raw är mycket bra men kostar också mycket och är lite långsammare än Rawshooter.

Bäst totalt enligt mig och många andra är C1 Pro men det kostar också flera tusen. Det finns en enklare version för 99 dollar. Även den bra.

Jag rekommenderar att börja med Rawshooter. Mycket enkelt och lättarbetat program.

Numera kan du ladda ner ett program från Microsoft så att du kan förhandsvisa dina raw-bilder.

Glöm heller inte att ladda ner gratisprogrammet Nikon Wiew från Nikon. Inte speciellt bra för råkonvertering men det har andra bra funktioner.

Tack för alla tips! Jättebra!
En liten fråga till, då jag kör både pc och mac: finns det bra raw förhandsgranskningsprogram för mac? Vilka konverterar funkar till mac? Rawshooter?

Senast ändrad:
Rawshooter finns ej och kommer troligen aldrig att komma för Mac. C1, Nikon Capture och Photoshop finns ju för båda.

Du kan ladda ner en 30-dagarsversion av C1 på www.phaseone.com

Men varning - den är beroendeframkallande...

Testa också Lightversionen C1 LE.

Du kan också testa Nikon Capture i 30 dagar.
www.nikon.se

Men den är slöare för Mac än för PC.

Har provat mig igenom samtliga program och kommit till slutsatsen att Nikon Capture (NC), trots sina brister (långsamt, etc) i kombination med Photoshop är det bästa setet med program för en Nikonkamera. Gillar Capture Ones (CO) upplägg med att placera filer i kö för bearbetning och använde detta under en period men gjorde nyligen ytterligare tester som resulterade i att jag återvänt till NC. Testade och Rawshooter men det gav inge bra resultat alls enligt mig TROTS att det har ett superbra "arbetsflöde" och är snabbt. Prova 30-dagars NC och känns på den. Kostar runt 600kr (85 dollar). Välsatsade pengar enligt mig.

PreviewExtractor

Vill passa på att slå ett slag för det smuttiga programmet PreviewExtractor. Det extraherar blixtsnabbtr den inbäddade jpeg-bild, som faktiskt finns, ur Raw-filen.
Även i en slö dator klarar den massor av bilder per sekund (om de är horisontella). Skall bildera roteras tar det ett par sekunder.
Det bästa av allt: Programmet är gratis.

Jag fotar nästan utan undantag i Raw. När jag fört över bildera till datorn startar jag PreviewExtractor som ger mej jpegbildera mycket snabbare än överföringen gått. Sedan jobbar jag mej igenom de bilder som behöver det, och de bilder som blivit riktigt bra, i Photoshop.

/AnWi

Men du jobbar väl inte med bilderna som jpg i Photoshop? I så fall har du ju kastat bort en massa bildinformation i konverteringen och då är det ju ganska meningslöst att plåta i raw...

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto