Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare och en Canon EOS 350D + massa frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
Hej på er alla fotokunniga! Jag har alltid gilat och fotografera (digitalt) och äger en liten kompakt kamera med namnet Konica KD-400Z. Den ger väl bra bilder, men oftast väldigt brusiga och minimal med zoom och slutligen inga möjligheter att styra bilddjupet och allt var det nu heter. Är väldigt novis på det där med bländare och slutare. Var många år sedan jag studerade fotografisk bild. Jag har faktiskt inte säker idé ens vad ISO tal är. Har för mig det har något att göra med att få mörka bilder bra med kortare slutare? Är det så det ligger till eller borde jag ta fram min fotobok? Har även en bok om just canon eos 300d, den verkar vara väldigt lika med 350D. Den tar upp det mesta om kameran, och den verkar vara lämpad för nybörjade, som mig. Kameran verkar passa väldigt bra till mig då jag har små händer. Det enda som grämer mig är att det inte finns möjligthet att se bilden på LCD displayen på baksidan. Alltså, bilden innan man knäpper av. Som man kan göra på min konica. En annan sak som grämer mig är mina ögon! Hur liten är sökaren? Jag har ganska svårt och blunda på ena ögat och titta på det andra, vil gärna hålla på ögonlocket så det håller sig nere. (hehe) Därför uppskattar jag LCD displays som ni kanske förstår. Men om sökaren är av större modellen (ej kompaktkamare format)
kanske problemen är som bortblåsta. Kanske ska berätta lite om det jag gillar och fotografera. Jag gillar ta bilder på bilar, natur, och gärna närbilder på saker och ting. Älskar att pilla med bilder i Photoshop. :)

Lite frågor om saker jag gärna skulle vilja ha besvarade:

-Hur ligger det till. Använder Ni fotografer alltid manuella inställningar eller kör ni auto ibland också?

- Canon Eos 350D Hur är den byggd? Finns det någon del som lätt kan kännas "den här kommer gå sönder snart". Som exempelvis en batterilucka.

- Tror ni att denna kamera är svår och lära sig? Jag är som sagt väldigt nybörjare på ämnet. Jag vill absolut inte ha en kompakt kamera igen. Funderar på Kit:et på dustinhome.se med 512mb cf och en väska.

Det var alla frågor för tillfället. Hoppas någon kan svara på mina frågor.

Ha en trevlig dag..

MVH
Johan
 
Jag är också NOVIS!

Bra inlägg Johan. Eftersom jag skaffade mig min EOS350 för drygt en vecka sedan kommer jag till allra högsta grad att ta del av de tips som säkert kommer dyka upp här snart. Väntar spänt.
 
Jag var i samma situation som dig förm 3 månader sedan då jag köpte min 300D. På det här forumet kan man lära sig massor, läs artiklar och inlägg. Nu till dina frågor, även om jag själv är grön kanske jag kan ge viss input.

1 - Autoläget var det första jag använde men det är inte speciellt svårt att lära sig de sk kreativa lägena. Börja med att sätta dig in i vad "Av" gör så du kan börja styra skärpedjupet. Auto är bra att ha speciellt när man har kameran inställd för ett visst ändamål och något helt annat dyker upp som man vill fota. Bara vrida till gröna rutan och ta bilden som oftast blir helt OK.

2. Kvaliteten är säkert bra, tror inte Canon kan riskera sitt rykte. Tittar man på 300D så är det många som ondgör sig över plastigheten men jag har hitills inte läst om någon som gått sönder pga detta.

3. Den är inte svårt att lära sig om du har intresset. Våga prova och ta mycket bilder, titta på dom och fundera över varför vissa är bättre än andra. Du kommer ha kul när du lä dig kameran precis som jag har.

ISO tal motsvarar ljuskänsliget hos olika yper av kamerafilm. Med högt ISO tal simulerar du ljuskänslig film och kan ta bilder utan blixt inomhus till exempel. Priset är ett visst brus i bilden liksom med film. Lågt ISO tal är bäst när man vill ha skarpa brusfria bilder och exponeringstiden inte är ett problem.
 
Hej

* Jag kör ofta P läge, då ställer kamerna in det optimala för den brännvidd man zoomat in just då. Sen kan jag justera skärpedjupet med den lilla ratten framför avtryckaren.

* Det är ju dummt att ha ställt bländare 2.8 eller 22 och så dyker nått upp om du går omkring, står du dock still är Av klart användbart mot samma motivtyp

* Skillnaden mot det gröna läget är bla att inställningar för RAW och exponering och blixtkompensation fungerar och ligger kvar i P, Av, Tv osv.

* Det man som ny skall tänka på är regeln att tiden måste vara kortare än 1/brännvidden. Så fotar Du vid säg 200mm brännvidd måste slutartiden vara snabbare än 1/200 annars så får du väldigt lätt skakningsoskärpa.

* Detta kan du enkelt komma runt med att alltid tänka på ISO värdet, det glömmer man lätt i början, att det går att andra per bild. Upp till 400 och även 800 är ju klart användbart och ger skarpa bilder om än begynnande brus som ofta inte syns. Men skakningsokärpa syns däremot direkt. ISO är ljusskänsligheten, man får ju mer ljus ju längre slutartid (men mer risk för skakningar) och man får mer ljus vid större bländaröppning (lägre f tal) men då får man också kortare skärpedjup (dvs oskarp bakgrund och förgrund).

* En annan sak som jag sett är att det kan vara lurigt att hålla kameran rakt, så tänk på det innan du trycker av.

* Ljusmätning och fokus. Fotar du ett objekt du inte vil ha i mitten av bilden, tryck ner avtryckaren halvvägs, sen trycker du på FEL ( * ) knappen för att låsa ljusmätaren, den komponerar du om, extremt viktigt vid blixtbilder, men även bra vid vanliga för då blir ljuset bättre mätt (på motivet).

* Formattera kortet efter varje tömning, radera inte enbart bilderna. Har sett att vissa CF läsare haft problem då och tex X-box digital wallet fick inte med alla bilderna.

* Kör vanlig FAT på minneskortet om det är <= 2GB, då kan alla läsa det. Formaterar du 32 bitar o säter i det i en gammal kamera kan kortet bli korrupt o måste formateras i en dator.

* Rengöring, du kommer snart att behöva rengöra sensorn, tänk på att rikta kamerans objektvfattning nedåt då du byter objektiv och att ha strömmen av så klarar du dig längre.

* skall du fota rörliga föremål så kan Ai fokus vara bra, men tänk då på att du måste haft avtryckaren nere ett tag så kameran hunnit lära sig hur motivet rör sig och ta minst 2 eller 3 bilder i stöten, oftast blir bild 2 eller 3 skarp och den första blir ofta oskarp

* Batteriet är av sån typ att det inte har minneseffekt, så du skall kan (bör) ladda det efter varje fotning så det är fullt. Utsätt det dock inte för extrem värme, tex att lämna kameran i en bil i solen, då förkortas livslängden på batteriet som kan beräknas hålla max 3 år.


Roine
 
Johan, jag är också nybörjare har bara kört m kompaktdigital kamera förrut även om jag faktiskt äger en analog systemkamera också. Men den har det aldrig varit nån större vits m eg då jag inte hajjat detta m bländare o slutartid.

Köpte för en månad sen en 350D och den lär man sig otroligt fort med. Har alltid varit en som fotat på program tidigare men ju har jag börjat utforska mer o mer. Kör väldigt ofta Av läget (för att få kort skärpedjup vilket jag gillar).

Fotointresset har verkligen fått sig ett uppsving m denna kamera och jag rek den verkligen. En bra första digitala systemkamera som man kan komma långt med. Jag tycker jag har tagit riktigt ok nybörjarbilder med denna faktiskt (då kan kolla i mina album).

Ang hållbarheten så har jag en kompis som tappade sin 300D från ca 2 m rakt ner i ett klinkergolv o den blev det inte en skråma på. Men 350D skulle jag satsa på om jag vore dig. Känns mer gedigen än föregångaren, snabbare, mindre m m.

Har nyss köpt ett macroobjektiv till kameran också och det är verkligen superkul att fota med.

Ett tips, köp till större minneskort minst ett på 1 gb, då man fyller det fort när man lär sig.
 
En till nybörjare här som kör anologt (än så länge). Har börjat fota med systemkamera sen januari och fattade inte heller någonting om alla manuella inställningarna tills jag köpte 2 böcker om fototeknik. Kan starkt rekommendera dem:
Understanding Exposure - Bryant Peterson
http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=0817463003&mscssid=EWV4RM2P8NFK9HKNLVV66JBUS57G49A3
John Shaw's Nature Photography Field Guide - John Shaw
http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=0817440593&mscssid=EWV4RM2P8NFK9HKNLVV66JBUS57G49A3
Allting förklaras på ett enkelt sätt från fototeknik till utrustning.

Har även gått en nybörjarkurs där jag lärt mig mycket. (På Medborgarskolan finns en ny kurs i digital systemkamera.)

Efter det kör jag endast manuellt, vill gärna ha full kontrol. Även manuell fokus men det för att min kamera fokuserar så långsamt.
 
Bra frågor:

Jag använder alla de olika "kreativa" inställningarna. Beroende på vad jag vill göra. Ibland kör jag helt automatiskt i P-läget, andra gånger med Tv (slutarprioritet) eller Av (bländarprioritet) och i vissa fall även helt manuellt. Tog ett tag innan jag hittade hur jag ställde in bländare och slutar manuellt, men jag hittade det så småningom (man måste hålla in en knapp för bländaren, tror jag det var, och sen snurra på hjulet). Något av de helautomatiska lägena har jag inte kört, men jag tror de fyller en funktion också om du är nybörjare. Kolla in vad kamerna väljer för inställningar i autolägena och utvärdera utifrån det. Vill du öka skärpedjupet, vad händer då med slutarhastigheten osv.

Inget känns "rackligt" på kameran. Jag har bara öppnat batteriluckan två gånger ännu, en gång för att stoppa in batteriet första gången och en gång för att byta batteri. Väntar fortfarande på att mitt reservbatteri ska bli helt urladdat så man får byta batteri igen. Luckan för CF-kortet känns stabilt, trots att den till det yttre är av plast, gångjärnet är i metall.

Kamearn är absolut inte svår att lära sig! Jag har bara fotat med kompakta digitalkameror tidigare och har experimenterat som en tok under de veckor jag nu haft kameran. Har lärt mig massor och lär mig fortfarande! Att använda manualen är aldrig fel och något som många glömmer bort är att man kan läsa manualen även när man lärt sig det mesta om kameran, för man hittar alltid något nytt att upptäcka som man inte provat tidigare. Så lägg manualen i kameraväskan inte i kartongen som du sedan städar undan på vinden.

Kitobjektivet är hyfsat bra, även om det inte är speciellt ljusstarkt. Den har dock bra skärpa i full öppning (dvs bländare 3,5) och är inte en dålig början. Med högre ISO-tal och med brusreduceringsprogram kan du även fota i 1600 ISO inomhus utan blixt och få rena bilder.

Köp 1 GB Sandisk Ultra II, det kostar lite extra, men är ett snabbt kort, rymmer mycket och det är inte lönt att köpa ett Sandisk Extreme III då kameran inte kan skriva snabbare ändå.

Lycka till med din nya kamera, du kommer att gilla den skarpt! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.