Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare-Nikon F75

Produkter
(logga in för att koppla)

EL-FishkO

Medlem
Hejsan,

Jag är en nybörjare som har hadt en F75 sen mitten på sommaren.
Jag ska gå en fotokurs i gymnasiet som börjar innan jul, men skulle vilja fråga några saker innan.

När jag fotar utomhus blir bilderna jättebra och skarpa, men inomhus saknas den där superskärpan...(?)
sedan undrar jag om det finns någon bra förklaring till bländare och slutartid och riktlinjer till hur man ska handskas med dessa.

/Fredrik

Leta upp boken "Fototeknisk handbok" av John Hedgecoe. Finns på biblioteket eller på antikvariat. Där kan du få svar på alla frågor angående traditionell fotografdering.

Greven

Jag gör ett försök att svara, men rekomenderar liksom Daniel en grundläggande bok i fototeknik.

Utomhus har du gott om ljus (dagtid), om du kör i något automatläge på kameran så kommer den att välja en mindre bländare, eller en kortare slutartid, eller båda och, än om du vore inomhus.

Kortare slutartid ger skarpare bilder eftersom de motverkar kamerans rörelser i din hand. Man kan lösa problemet med stativ, om inte motivet rör sig.

Mindre bländare ger skarpare bilder, dock inte de allra minsta bländarna. Ett objektiv är vanligtvis skarpast runt 8-11. (obs: högre nummer=mindre bländare!)

Speciellt billigare objektiv behöver "bländas ner" till mindre bländare för att ge riktigt skarpa bilder. Bra objektiv kan vara mycket bra redan vid full bländare, och bara bli lite bättre när man bländar ner.

Andra sätt att lösa problemet med dåligt ljus är t.ex. blixt, eller snabbare film (högre ISO-tal). Snabbar flim ger dock kornigare bilder.

Blixtfotografering kan vara svårt, men en modern kamnera som F75 kombinerad med en modern, anpassad blixt, gör det mycket enklare.

Hoppas att det hjälpte något!?

/Micha

Hejsan!

Vet inte om du fotar med automatik eller manuella lägen inomhus, men generellt sett kan man nog säga att inget av de automatiska lägena ger skarpa bilder inomhus med kamerans inbyggda blixt om man har en film med "normal" hastighet i. Då syftar jag på 200/400 ASA.

Korrekta exponeringar inomhus ger långa slutartider och kan vara svåra att hantera utan stativ.

Externa blixtar kostar relativt mycket men ger även, vad jag förstår, bra mycket bättre bilder. Äger ingen själv men det blir nog nästa investering för min del.

Det tips jag kan ge är att använda en snabbare film inomhus, då kan man klara sig med den inbyggda blixten om belysningen är hyfsad. Behöver inte nödvändigtvis ge så mycket större korn. Fujis 800 film är ett utmärkt val, har ett mycket fint korn för att vara en 800 film.

En bok jag absolut kan tipsa om när det gäller grunderna i fotografering är National Geographics stora fotoguide. Visst innehåller översättningen en del brister men det har man överseende med då den ger en mycket bra övergripande information om grunderna. Och även en del tips man har användning för längre fram i sitt fotograferande. Boken kostar runt 280 kr och är en kanoninvestering! Själv sträckläste jag boken när jag köpt den, och särskilt intressanta är ett antal kapitel där National Geographics egna fotografer ger tips och råd utifrån sina egna tekniker.

Mvh Mange

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar