Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare-Nikon F75

Produkter
(logga in för att koppla)

EL-FishkO

Medlem
Hejsan,

Jag är en nybörjare som har hadt en F75 sen mitten på sommaren.
Jag ska gå en fotokurs i gymnasiet som börjar innan jul, men skulle vilja fråga några saker innan.

När jag fotar utomhus blir bilderna jättebra och skarpa, men inomhus saknas den där superskärpan...(?)
sedan undrar jag om det finns någon bra förklaring till bländare och slutartid och riktlinjer till hur man ska handskas med dessa.

/Fredrik

Leta upp boken "Fototeknisk handbok" av John Hedgecoe. Finns på biblioteket eller på antikvariat. Där kan du få svar på alla frågor angående traditionell fotografdering.

Greven

Jag gör ett försök att svara, men rekomenderar liksom Daniel en grundläggande bok i fototeknik.

Utomhus har du gott om ljus (dagtid), om du kör i något automatläge på kameran så kommer den att välja en mindre bländare, eller en kortare slutartid, eller båda och, än om du vore inomhus.

Kortare slutartid ger skarpare bilder eftersom de motverkar kamerans rörelser i din hand. Man kan lösa problemet med stativ, om inte motivet rör sig.

Mindre bländare ger skarpare bilder, dock inte de allra minsta bländarna. Ett objektiv är vanligtvis skarpast runt 8-11. (obs: högre nummer=mindre bländare!)

Speciellt billigare objektiv behöver "bländas ner" till mindre bländare för att ge riktigt skarpa bilder. Bra objektiv kan vara mycket bra redan vid full bländare, och bara bli lite bättre när man bländar ner.

Andra sätt att lösa problemet med dåligt ljus är t.ex. blixt, eller snabbare film (högre ISO-tal). Snabbar flim ger dock kornigare bilder.