Advertisement
ANNONS
Annons

Nybörjare med Powershot SX30IS. Bra nog?

Produkter
(logga in för att koppla)

Quark

Ny medlem
Hej!

Efter att enbart ha ägt kompaktkameror köpte jag mig en Powershot SX30IS för något år sedan. Fram till i somras får jag erkänna att jag mest använt förinställda val samt fnittrat förtjust över zoomen. Under semestern har jag däremot plöjt igenom ett par böcker om fotografering och fascinerats av det universum av möjligheter som ryms utanför Auto-inställningen.

Kortfattat, jag är en nybörjare med en Powershot SX30IS i sin ägo som vill lära sig mer samt få bättre resultat.
I huvudsak är det natur och landskap jag är intresserad av att fotografera under mina vandringar.

Därför hoppas jag någon av er mer erfarna kan dela med er av ett par råd angående följande;

- Är min kamera "bra" nog att använda under mina första 1-3 år som adept eller bör jag redan nu sikta in mig på något bättre? Vad är det jag vid naturfotografering mest kommer sakna med min nuvarande kamera?

- Det verkar finnas en hel del användbara filter. Liknande fråga här egentligen, bör jag vänta med sådant till nästa kamera eller använda redan nu? Tänker mest på något filter för att ta bort reflektioner från vatten, mörka ned himlen samt ett för makrobilder.

- Skulle ett stativ innebära en rejäl förbättring även för min kamera vid naturfotografering och vilket stativ rekommenderar ni isåfall som dessutom är någorlunda enkelt att släpa med sig på vandringarna.

- Hur packar ni som vandrar er utrustning? Har ni en separat kameraväska och då inuti en passande ryggsäck eller på bältet tex?

Nybörjarfrågor :)
Men ni hjälper mig verkligen igång med en ny hobby vid svar.

/Johan

Om den är "bra nog" kan du bara svara på själv. Är du nöjd med resultatet - ja då är den ju "bra nog".